Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avElisabeth Magnusson
1
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort
2
Hur en modell kan vara uppbyggd Olika faktorer som påverkar den totala nöjdheten väljs ut. Modell och frågor skräddarsys efter verksamheten. NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter
3
Miljö Ett antal delfrågor bygger tillsammans upp en faktor. Hur faktorerna byggs upp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Inte alls nöjd I allra högsta grad nöjd Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… …hur trivsam miljön är? …landskapet och naturen? …parker, grönområden och strövområden?
4
Betygsindex För varje faktor/frågeområde beräknas ett sammanfattande betygsindex som varierar från 0 till 100. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända. Betygsindex över 75 kan betraktas som väl godkända.
5
Effektmått Anger vilken förväntad påverkan på helhetsbetyget som en förändring av faktorns betygsindex skulle innebära. Erhålls via en analysmodell utan att direkta frågor ställs om faktorns betydelse eller liknande. Ett mått på samvariationen mellan faktorn och helhetsbetyget baserat på svaren från kommunens egna invånare.
6
Effektmått NRI 100 Fritid 100 B A )v
7
Effektmått NRI 100 Utbildningsmöjligheter 100
8
Tre analysområden i enkäten Nöjd-Region-Index. Betyget på kommunen som en plats att bo och leva på. Frågor om arbetsmöjligheter, kommunikationer m.m. Nöjd-Medborgar-Index. Betyget på de kommunala verksamheterna. Nöjd-Inflytande-Index. Betyget på möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.
9
Nöjd-Region-Index
10
NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Medborgarna betygsätter kommunen som en plats att bo och leva på.
11
Nöjd-Region-Index, helhetsbetyget på kommunen som en plats att leva och bo på
12
NRI (Nöjd-Region-Index) Södertörnkommunerna fick ungefär samma NRI som övriga kommuner. Med undantag för Södertälje och Botkyrka som fick låga helhetsbetyg. Höga helhetsbetyg för Tyresö och Salem.
13
Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Miljö Fritid Utbildningsmöjligheter...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Bostäder Trygghet Arbetsmöjligheter
14
Kommunen som en plats att leva på. Jämförelse mellan år 2007 och 2009
15
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell A (Nöjd- Region- Index ) Faktorerna Bostäder och Trygghet är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
16
Tabell A. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner. 2009. Medelvärden
17
Arbetsmöjligheter
18
Utbildningsmöjligheter
19
Miljö
20
Bostäder
21
Trygghet
22
Kommunikationer
23
Kommersiellt utbud
24
Fritid
25
Kommunen som en plats att leva på. Jämförelse mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
26
Nöjd-Medborgar-Index
27
NMI Äldreomsorgen Stöd för utsatta personer Gator och vägar Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Gymnasieskolan Grundskolan Förskolan Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten Medborgarna betygsätter de kommunala verksamheterna.
28
NMI (Nöjd-Medborgar-Index), helhetsbetyget på de kommunala verksamheterna
29
NMI (Nöjd-Medborgar-Index) Södertörnkommunerna fick ungefär samma helhetsbetyg som övriga kommuner. Högst helhetsbetyg för sina kommunala verksamheter fick Salem och Tyresö. Lägst betyg fick Södertälje.
30
...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Stöd för utsatta personer Äldreomsorg Gator och vägar Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Vatten och avlopp Räddningstjänsten Fritid - Idrott
31
Kommunala verksamheterna. Jämförelse mellan år 2007 och 2009
32
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell B (Nöjd- Medborgar- Index) Faktorerna Gator, Grundskola och Äldreomsorg är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
33
Tabell B. Nöjd-Region-Index och verksamheternas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner. 2009. Medelvärden
34
Förskolan
35
Grundskolan
36
Gymnasieskolan
37
Äldreomsorgen
38
Stöd för utsatta personer
39
Gator och vägar
40
Gång- och cykelvägar
41
Fritid - Idrott
42
Fritid - Kultur
43
Miljöarbete
44
Vatten och avlopp
45
Renhållning
46
Räddningstjänsten
47
Kommunala verksamheterna. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
48
Nöjd-Inflytande-Index
49
NII Tillgänglighet Information, öppenhet Påverkan Förtroende Medborgarna betygsätter möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.
50
NII (Nöjd-Inflytande-Index), hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen
51
NII (Nöjd-Inflytande-Index) NII ligger för landets kommuner på en mycket lägre nivå än betygsindexen för NRI och NMI. Södertörnskommunerna fick i genomsnitt något bättre NII än övriga kommuner. Salem fick högst betyg på hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen
52
...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Påverkan Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Information
53
Nöjd-Inflytande-Index. Jämförelse mellan år 2007 och 2009
54
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell C (Nöjd-Inflytande-Index) Faktorerna Påverkan och Förtroende är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
55
Tabell C. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner. 2009. Medelvärden
56
Tillgänglighet
57
Information/Öppenhet
58
Påverkan
59
Förtroende
60
Nöjd-Inflytande-Index. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen 1 ) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.