Ladda ner presentationen
1
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Hässleholm 18 november 2010 Gunilla Ivarsson
2
Kommunikationsplan Budskap - vad Målgrupper – till vem
Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem Uppföljning – mät,justera
3
Budskap - exempel Innovativa resultat/produkter? Lärdomar? Arbetssätt? Organisation? Metoder/Modeller? Hantering motgångar, samverkan? Ta hjälp: Ansökan, projektplan ,strategisk checklista, workshop med styrgrupp, projektgrupp, utvärderare.
4
BUDSKAP? Projekt Innovativ idé Resultat Effekter
5
.. ..och? ..vår modell ger unga …. Budskap kanal Mottagare Sändare ?
6
Målgrupp – identifiera:
Interna aktörer: deltagare, projektgrupp, styrgrupp, samverkansparter, referensgrupp…. Externa intressenter: Beslutsfattare, brukare, konkurrenter, supportrar, media* Vilka påverkas av våra resultat? Kolla strategiska checklistan!
7
*Media Inte bara målgrupp utan också KANAL till andra målgrupper
Press är mer än den lokala morgontidningen Tänk branschtidningar,specialtidningar,lokal-lokala gratistidningar Reflektera över internet o sociala medier…. Radio/TV – nyheter och aktualitetsprogram, Odla kontakter med den lokala P4-kanalen
8
Vilka nivåer vill vi påverka?
Resultat Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Effekter Strukturer
9
Målgrupp Lär känna din målgrupp! Behovsanpassa Rangordna målgrupper
Prioritera kvalitet istf kvantitet – information är INTE en bristvara Omvärldsbevaka - lärande Invärldsbevaka - lärande
10
HUR – Kommunikationsplanen - kanaler, metoder
Rapporter Hemsida, sociala medier Pressmeddelanden Nätverksmöten- egna el andras Konferenser – egna el andras Projektinterna kanaler
11
Hur – Kommunikationsplanen - av VEM?
Projektledare? Styrgrupp/referensgrupp? Deltagare? Relevans – genomslag - målgruppsanpassning
12
Hur- Kommunikationsplan - ett levande dokument
Skapas tidigt Överskådlig o tillgänglig Revideras löpande Sätt mål, följ upp Ansvarig, budget Låt alla interna veta
13
Kommunikationsplan - Timing
Flexibilitet – projektplan Flexibilitet - omvärld Häng på!? Men behåll kontrollen Exempel: Är Almedalen eller Bokmässan viktiga? Fasta datum Kungabok eller (S)-kris – berörs vår plan?
14
Ansvarsfördelning – viktigt
(Exempel ur) Kommunikationsplan Principer för extern och intern kommunikation Syfte: Stärka medvetenhet om projektets mål, syften, förutsättningar, aktiviteter o resultat hos kulturlivets aktörer (yrkesverksamma inom området), politiker, näringsliv för att stärka projektets möjligheter att nå sina mål. Ansvarsfördelning – viktigt Vem gör vad och varför, vem godkänner vad, professionella specialkompetenser/branschkunskaper hos styrgrupp och kursledare tillvaratas Värderingar, kommunikationsrutiner
15
Kommunikationsschema exempel rubriker….
Vem Vad När Hur Ansvarig Nyckelintress. Primära Sekundära
16
Läs mer: . Guide Strategisk Påverkan. Finns under stöd och dokumentation Material från Lunds Universitet om att göra en kommunikationsplan. Detaljerat. :gratis handbok om PR- och lobbyarbete
17
..läs ännu mer www.newsdesk.com :spridnings- och analystjänst
: mediebevakning, medieanalys
18
Sammanfattning Planerad kommunikation
Budskap – vad + Målgrupper – till vem + Kanaler/Metoder/Timing – hur, vem + Uppföljning – mät,justera = KOMMUNIKATIONSPLAN
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.