Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Dalsland DATUM 2014-11-06 UTBILDNING I E-TJÄNSTBYGGAREN
2
2 TidAgendapunkt 09:00 – 10:30Introduktion till E-tjänstens flöde och verktyget Byggaren 2.0 10:40– 11:45Övning: Bygg en ny tjänst 11:45– 12:00Sammanfattning och frågor Agenda
3
3 1. Flöde för en e-tjänst Översikt - Utan e-legitimation 1. Medborgaren väljer tjänst. 4. Medborgaren går igenom alla sidor i tjänsten. 6. Mail skickas & filer genereras. 2. Information om tjänstens sidor hämtas från databas.
4
4 1. Medborgaren väljer tjänst. 4. Medborgaren går igenom alla sidor i tjänsten. 2. Medborgaren loggar in med sitt EID. 3. Dina Uppgifter. SKV Navet 5. Medborgaren signerar med sitt e-leg. 6. Mail skickas & filer genereras. 7. Handläggaren kan ändra status på ärendet. 8. Medborgaren följa status på Mina Sidor. Flöde för en e-tjänst Översikt - med e-legitimation
5
5 Olika typer av e-tjänster Enkel Typ 1 Enkel med e-leg Typ 2 Avancerad Typ 3
6
Så här är e-tjänsten uppbyggd Sida E-tjänst Fält Email PDF Frågor & svar Validator Text, bild & länkar
7
7 Orange: admingränssnittet Röd: e- tjänstebyggaren/databasen Blå: kod Huvudinnehåll Hjälptext
8
8 VadHur Generella e-tjänstetexter -Introsida -Tacksida -Hjälptexter (högermarginal) Administrationsgränssnittet Frågor och svarAdministrationsgränssnittet E-postmallar & koppling av mallar till e-tjänsterna Administrationsgränssnittet Fält -Namn/rubrik -Typ av fält -Fasta svarsvärden -Infobox-text -Mouseover-text E-tjänstebyggaren/datbasen Vad kan redigeras och hur
9
9 E-postmeddelanden E-post Behöver skapas kopplingar för per e-tjänst? TillNär När kan e- posten användas Ej e- leg E-leg BekräftelsemailJaKunden/invånar en När ärendet skickats in Funktions- brevlådemail JaFunktions- brevlådan (en/flera) När ärendet skickats in TilldelningsmailNejHandläggarenNär ärendet tilldelas en handläggare StatusmailNejKunden/invånar en När Status på ärendet uppdateras Multipel signeringsmail NejMedsökandeNär ärendet skickats in av första sökande Kompletterings- mail NejHandläggarenNär kunden kompletterat med en bilaga
10
Kartlägg upplägget av e-tjänsten Övergripande beskrivning av e-tjänsten Start Mål Nyttan av e-tjänst Kontrollera om e-tjänsten redan skapats av någon Använd, eller se över om skapande pågår? Fokus på helheten samt delarnas funktion i helheten
11
11 Standardfälttyper och -validatorer Fälttyper (standard) Textfält en eller flera rader Radioknapp Checkbox/Kryssruta Datumväljare Rullista (Dropdown) Filuppladdning Multipelsignatur Personuppgiftsfält Validatorer (standard) Obligatoriskt Person-/organisationsnummer Telefonnummer E-mail Postnummer Datum (ink kalender) Heltal/decimaltal Filuppladdning (godkända filtyper) Beroendevalidator Antingen-eller-validator
12
12 Personuppgiftsfält Fält bara med validator: Personnummer Organisationsnummer Postnummer Telefon E-post Fält med validator + förpopulering/spara ner i databasen: Personnummer Organisationsnummer Förnamn Efternamn Adress Postnummer Ort Telefon Mobiltelefon E-postadress
13
13 DEMO E-tjänst
14
14 Viktigt att tänka på Var (miljö) och när man uppdaterar text och bild Tjänst under utveckling Tjänst i produktion Vad man uppdaterar Text Bild Länkar Dokument
15
15 Övningar 1. Gör ändringar i en befintlig e-tjänst a)Ändra rubrik och fälttyp b)Lägg till sida c)Lägg till fält och validator d)Ta bort fält och sida 2. Skapa en ny tjänst a)Skillnad mellan e-leg och utan e-leg b)Ändra givna parametrar Dagens övningar
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.