Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
3
Mikael Alexandersson GÖTEBORGS UNIVERSITET ATT SE VAD SOM SKER
4
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA
5
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING
6
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 1
7
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1
8
YRKESFÄLT UTBILDNING PROFESSIONSUTBILDNINGARNAS DILEMMA FORSKNING 2 1 3
9
UTBILDNING – FÖR VAD?
10
För att utveckla gemensamma värden För vidare studier och framtida arbete För att kunna få ett meningsfullt liv UTBILDNING – FÖR VAD?
11
1880 1930 1950 1980 2000 2020 LÄRARUPPDRAGET
12
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
13
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande LÄRARUPPDRAGET
14
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
15
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
16
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat LÄRARUPPDRAGET
17
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET
18
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET
19
1880 1930 1950 1980 2000 2020 ETABLERING Stark stat PROFESSIONALISERING Lärarinflytande DEMOKRATISERING Lärarinflytande STANDARDISERING Stark stat GLOKALISERING? Lärarinflytande? REFORMERING Stark stat Competition Ranking/positioning Accountability Audit society Teach to standards Trust in numbers LÄRARUPPDRAGET AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING AKADEMISERING FORSKNINGSAKNYTNING
20
NYA VILLKOR FÖR LÄRARE
23
Prestation i fokus Instrumentella krav Relation i fokus Kommunikativa krav NYA VILLKOR FÖR LÄRARE
24
Vad sker i det som synes ske?
25
Vad sker i det som synes ske?
26
Vad sker i det som synes ske? Förutsätter ett välutvecklat kunskapssystem!
27
TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
28
Överföring TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
29
Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
30
Överföring Reflektion (reflekterande praktiker, praktisk teori, theory-in-action, handlingsteori handlingskunskap, tyst kunskap, praktisk kunskap) Praxisnära forskning TRE MODELLER FÖR LÄRARYRKETS KUNSKAPSSYSTEM
31
PRAXISNÄRA FORSKNING Från forskning om läraryrket till forskning i läraryrket. Genom att utgå från konkreta problem kan den praxisnära forskningen utveckla teoretisk kunskap som stöd för läraryrkets utveckling.
32
”…en process som genom systematiskt arbete kan frambringa nya kunskaper och ökat vetande”. Nationalencyklopedin FORSKNING
33
LÄRARYRKETFORSKARYRKET OLIKA PRAKTIKER…
34
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar OLIKA PRAKTIKER…
35
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande OLIKA PRAKTIKER…
36
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent OLIKA PRAKTIKER…
37
LÄRARYRKETFORSKARYRKET - Situationsstyrning- Problemstyrning - Närhet; att lösa problem- Distans; problematiserar - Talad kultur- Skriftspråklig kultur - Praktiskt yrkeskunnande- Teoretiskt yrkeskunnande - Kunskapskonsument- Kunskapsproducent Handlingsinriktad Analytisk rationalitet rationalitet OLIKA PRAKTIKER…
38
SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
39
MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
40
MELLANRUMMET SKOLAN AKADEMIN UTMANINGEN!!
41
MELLANRUMMET
43
Kunskaper om innehållet i lärandet ”VADET” MELLANRUMMET
44
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande ”HURET” ”VADET” MELLANRUMMET
45
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET
46
Kunskaper om innehållet i lärandet hur förmågor kan utvecklas olika sätt att organisera undervisning/lärande kunna bedöma elevers lärande förstå och hantera villkoren för verksamheten Att själv forma en egen kunskap så att man kan säga: - Vi vet! - Vi vet inte! ”HURET” ”VADET” ”VARFÖRET” MELLANRUMMET
48
ATT SE VAD SOM SKER
50
TACK
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.