Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum www.oph.fi/svenska.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum www.oph.fi/svenska."— Presentationens avskrift:

1 För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum www.oph.fi/svenska

2 2 För kunskap och bildning PISA  2000 2003 2006 Ma (SF) 502 534 533 Ma (TF) 536 544 548 Na (SF) 502 524 531 Na (TF) 538 548 563 *

3 3 För kunskap och bildning NÅGRA VIKTIGA FAKTORER  Undervisningsspråket Undervisningsspråket  Lärarnas behörighet Lärarnas behörighet  Skolornas interna bedömning Skolornas interna bedömning  Konkurens om fortsatta studieplatser Konkurens om fortsatta studieplatser  Sociokulturella skillnader Sociokulturella skillnader  Obligatorium Obligatorium

4 4 För kunskap och bildning MATEMATIK ÅK 1 - 9

5 5 För kunskap och bildning

6 6

7 7

8 8

9 9 GYMNASIEGRÄNSER  Kommun A 7,0 - 40 gymnasier - 15 specialgymnasier (9.1 – 9.5) t.ex. drama, matematik, naturvetenskap, musik, konst, idrott, IB, ryskt, franskt, engelskt, tyskt  Kommun B 7,0 - 2 gymnasier

10 10 För kunskap och bildning STUDENTPROVEN 2007, skala 1 - 7  OBL FRIV  FYSIK - finska del 4,3 4,2 - svenska ” 4,1 3,8  KEMI - finska del 4,0 4,0 - svenska ” 3,9 3,6  GEOGR. - finska del 4,1 4,4 - svenska ” 4,5 4,0  BIOLOGI - finska del 4,2 4,3 - svenska ” 4,4 4,1

11 11 För kunskap och bildning

12 12 För kunskap och bildning

13 13 För kunskap och bildning

14 14 För kunskap och bildning

15 15 För kunskap och bildning

16 16 För kunskap och bildning

17 17 För kunskap och bildning

18 18 För kunskap och bildning ’ Bakgrunden till goda resultat i internationella undersökningar– några allmänna faktorer (1)  jämlika möjligheter till utbildning  möjlighet till utbildning i närheten av hemmet  ingen uppdelning enligt kön  avgiftsfri utbildning  lokala myndigheter har stora möjligheter att påverka utbildningen  individuellt stöd för elever med särskilda behov  informationsstyrning genom nationella utvärderingar – inga rankinglistor  behöriga lärare med stora friheter (metoder, material)

19 19 För kunskap och bildning Bakgrunden till goda resultat internationella undersökningar– några allmänna faktorer (2)  lyckad rekrytering till lärarutbildningen, särskilt klasslärarutbildningen  ämneslärarna har starka kunskaper i sina ämnen  eleverna får respons på sitt arbete genom betygssättningen  studentexamens höga status  hög utbildningsnivå bland föräldrarna  utbildning värdesätts i samhället  många provuppgifter kräver god läskunnighet (också uppgifterna i matematik och naturvetenskaper)

20 20 För kunskap och bildning Bakgrunden till goda resultat i internationella utvärderingar- några allmänna faktorer (3)  Läsande värdesätts i Finland. Tidningsprenumerationer vanliga i hemmet.  Ett utvecklat och modernt biblioteksnät (men skolbiblioteken inte särskilt utvecklade)  Textning av TV-program  Internet, e-post, textmeddelanden  Få invandrare, homogena klassrum  Många nationella läskampanjer


Ladda ner ppt "För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum www.oph.fi/svenska."

Liknande presentationer


Google-annonser