Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”"— Presentationens avskrift:

1 VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”

2 Producentplatser på Samarbeta Projektplats (PPP) Vårdens producentplats (PPV) Arbetsgrupp (PPA) Organisatorisk producentplats (PPO) Samarbeta Producera och samarbeta iHSAk

3 Behörighet - Samarbeta Ägare Redigera inställningar, t.ex. lägga till/ta bort medlemmar Medlem Redigera innehåll, t.ex. skapa och redigera dokument Besökare Läsa allt material Läsare (bara projektplats) Läsa publikt material

4 Redigera behörighet Arbetsgrupp (PPA), Projektplats (PPP) och Vårdens producentplats (PPV) – Ägaren redigerar alla behörighetsnivåer Organisatorisk producentplats (PPO) – Ägaren redigerar behörighetsnivå ägare och besökare – Behörighetsnivå medlem är kopplat till iHSAk och uppdateras automatisk beroende på anställning

5 Demo – Redigera behörighet PPA, PPO eller PPP

6 Övning – Redigera behörighet PPA, PPO eller PPP 1.Navigera till Samarbeta i utbildningsmiljön, visutb.nll.sevisutb.nll.se 2.Gå till startsidan för producentplatsen som behörigheten ska redigeras för 3.Välj ’Webbplatsåtgärder’ uppe i vänstra hörnet 4.I menyn som visas välj: -För PPA eller PPO ’Webbplatsbehörigheter’ -För PPP ’Hantera projektinställningar’ 5.Lägg till dig själv som medlem

7 Demo – Redigera behörighet PPV

8 Övning – Redigera behörighet PPV 1.Navigera till Vårdens producentplatsen 2.Välj ’Webbplatsåtgärder’ uppe i vänstra hörnet 3.I menyn som visas välj ’Webbplatsbehörigheter’ 4.Lägg till dig själv som medlem 5.Välj ’Media’ under navigering och lägg till dig själv som medlem även där

9 Vårdens producentplats - Processteam Varje dokument i Vårdens producentplats kopplas till ett processteam Processteamskatalog i PPV – Processteam skapas före dokumentet som kopplas till teamet – Uppdateras ett team i processteamskatalogen så uppdateras alla dokument som är märkta med det teamet

10 Roller i VIS Processledare Person med specialistkunskap inom området, ofta samma som godkänner dokumentet VIS-Redaktör Administrativ roll som skapar dokument, startar och övervaka arbetsflöden Processteamsmedlem Skapar innehållet i dokumentet

11 Demo – Skapa processteam

12 Övning – Skapa processteam 1.Navigera till Vårdens procentplats 2.Välj ’Processteamskatalog’ i vänstermenyn 3.Välj ’Lägg till nytt objekt’ 4.Fyll i egenskaperna för processteamet och ’Spara’

13 Demo – Redigera processteam

14 Övning – Redigera processteam 1.Navigera till det processteam du skapade i förra uppgiften 2.Öppna processteamet och redigera 3.Spara förändringarna och stäng processteamet

15 Dokumentslag & mallar VIS Styrande Arbets- dokument Informerande Redovisande Projekt- knutan Vårdrutiner Mål- dokument Regel- dokument Rutin- dokument Möten Rapporter & resultat Arbets- material Checklistor Möten Rapporter Styrande dokument Diagnos Åtgärd DSM IV ICD 10 TLV Diagnos ATC KRÅ KVÅ Icke- kirurgisk KVÅ Kirurgisk Prov- tagning TLV Åtgärd Tvångs- vårds- åtgärd Organisatorisk producentplats & Arbetsgrupp Projektplatser Vårdens producentplats

16 Dokumenthantering Checka ut Arbeta med dokument, ta ut pärmen från bokhyllan Checka in När arbetet är klart, ställ in pärmen i bokhyllan Ignorera utcheckning Används för att ta bort utcheckningen. Det innebär att alla förändringar som har gjorts, sedan dokumentet checkades ut senast, raderas och dokumentet blir incheckat utan att en ny delversion skapas

17 Demo – Checka in och ut

18 Övning – Checka in och ut 1.Navigera till valfri producentplats på Samarbeta 2.Gå in i vyn med alla dokument 3.Checka in ett dokument som är utcheckat eller ignorera utcheckning

19 Demo – Redigera dokument och egenskaper

20 Övning – Redigera dokument och egenskaper 1.Navigera till ett dokument i valfri producentplats 2.Öppna dokumentet och redigera innehållet och dess egenskaper OBS! Kom ihåg att du måste checka ut dokumentet för att kunna redigera det 3.Spara förändringarna, stäng ner dokumentet och checka in det

21 Arbetsflöden Används för att: Publicera dokument Berätta för användare att de förväntas utföra något (med hjälp av uppgifter) Få en elektronisk signatur på att användare har slutfört en uppgift

22 Valbara arbetsflöden PPA, PPO och PPP PPV

23 Demo - Arbetsflöden

24 Övning - Arbetsflöden 1.Navigera till ett dokument 2.Starta granskning eller godkännande för dokumentet och tilldela dig själv uppgiften att granska eller godkänna 3.Avbryt uppgiften och starta sedan ett nytt arbetsflöde 4.Verifiera att du har fått ett mail och en uppgift på producentplatsens startsida 5.Avsluta arbetsflödesuppgiften

25 Dokument+

26 Demo – Dokument+Dokument+

27 Övning – Navigera på Dokument+ 1.Navigera till utbildningsmiljön visutb.nll.sevisutb.nll.se 2.Gör en sökning på Dokument+, välj själv om du vill använda vänstermenyn eller fritextsökningen 3.Lägg till/ta bort filter eller sökområde

28 Favoriter Skapa snabblänk till en specifik sökning

29 Övning – Skapa en favorit 1.Navigera till Dokument+ 2.Gör en sökning på valfritt sätt och lägg till filter eller sökområde 3.Spara sökningen som en personlig favorit

30 Länka till VIS Länka till sökresultatLänka till specifikt dokument – Alltid till Dokument+

31 Övning – Länka till VIS 1.Navigera till Dokument+ i utbildningsmiljön, visutb.nll.se och gör en sökning på valfritt sättvisutb.nll.se 2.Lägg till filter på sökningen och kopiera länk till sökningen 3.Klistra in länken i ett nytt mail 4.Kopiera länk till ett specifikt dokument och klistra in det i samma mail som användes i steg 3 5.Skicka mailet med länkarna till dig själv

32 Hjälpen


Ladda ner ppt "VIS Verksamhetens InformationsSystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”"

Liknande presentationer


Google-annonser