Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Det pedagogiska året är både början på en process, en organisation och ett sätt att tänka. Att arbeta efter det pedagogiska året handlar om att se helheten, ha framförhållning och göra medvetna pedagogiska val. Vi uppdaterar det pedagogiska året kontinuerligt med bilder och dokumentationer så att det klart och tydligt syns vad vi håller på med. Måsens pedagogiska år startar i mitten på augusti då barn och personal återkommit från sin ledighet. Vi börjar med inskolningar och i år blev det fyra nya barn, en ettåring och tre tvåringar. Själva inskolningarna tog c:a tre veckor. Därefter börjar vår observationsperiod då vi ser hur de nya barnen smälter in i gruppen. Det gäller för oss att se varje barn i gruppen, utmana dem och ge dem möjligheter att stimuleras. Vi observerar och dokumenterar. Detta gör att när vi går in i temaveckorna vet vi vad barnen är intresserade av och kan bygga vidare på det. Vi har lagt in ”fixarveckor”. Det innebär att personalen tar sig tid att komma ikapp med korthantering, reflektioner, portfolion m.m. Vi har då mest aktiviteter på gården för barnen. I oktober börjar temaveckorna. Det är en intensiv period med smågrupper som jobbar med samma tema, men på olika vis. Förskolorna i Sandarne har gemensamt bestämt att årets tema ska handla om ”Kropp, kost och hälsa”. Även bygget av vår nya förskola kommer att bli ett givet intresse. Vi kommer att göra flera besök tillsammans med barnen och se hur byggandet fortskrider. December ägnas åt jultraditioner vi pratar om julen bakar, pysslar, firar lucia och gör kyrkobesök.
2
Annat som förekommer på förskolan under året är:
I januari har vi temaveckor igen efter juluppehållet . Vi gör en uppföljning och reflekterar över hur vi går vidare med det vi avslutade i november. I mars är det dags för våra utvecklingssamtal . Vi har delat upp barnen i ansvarsgrupper . Veckan före påsk ägnar vi åt påsktraditioner. På skärtorsdag träffas Måsens, Snäckans och Stallbackens barn och personal ute på Snäckans gård för gemensamt påskfirande. I maj startar temaarbetena igen. Efter påsk träffas personal från Sandarnes förskolor för att gemensamt diskutera ett bra samarbete för fem-sexåringarna så att de får en positiv bild inför överflyttningen till förskoleklass. Samarbetet pågår till slutet av maj. I slutet av maj – början av juni avslutar vi våra teman och projekt. Vi sammanfattar våra dokumentationer för året och visar upp detta tillsammans med Snäckan och Stallbacken. På vilket vis vet vi inte ännu. I juni tar vi adjö av våra största barn och har en utflykt gemensamt med föräldrar, barn och personal. Vi firar midsommar på Stallbacken tillsammans med Snäckan och Stallbacken. I juli är endast en förskola öppen i Sandarne. Då samarbetar personalen från de tre förskolorna i Sandarne. Annat som förekommer på förskolan under året är: 3 planeringsdagar 27 september, 24 januari samt en dag i juni där datumet ännu inte är fastställt. I november skall kvalitetsredovisningen skrivas. Personalen går även på en del nätverksträffar inom entreprenöriell didaktik, genus, reggio emilia-inspiration och matte. Då kommer vikarier att sättas in eller så har vi ett samarbete med de andra förskolorna.
3
Kropp, kost och hälsa Januari December Februari November Oktober Mars
Jullov Jultraditioner Temaveckor Februari November Temaveckor 13 dec Lucia 24 jan Planeringsdag Fixarvecka Fixarvecka Oktober Mars Temaveckor Utvecklingssamtal 5 okt Föräldramöte Måsens förskola 2010 / 2011 27 sept Planeringsdag 21 apr Påskfirande på Snäckan 20 sept Fotografering September Påsktraditioner April Observationsperiod ”Från jag till vi” Fixarvecka Överskolning för ”6-åringarna” 23 juni Midsommarfirande på Stallbacken Inskolningar Temaveckor Augusti Maj Juli Juni
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.