Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avUlla-Britt Nyberg
1
Med klin SiL Sedan slutet av 90-talet intensivt internt utvecklingsarbete Sedan mitten av 90-talet arbete med att förbättra samverkan med andra vårdgivare
2
Patienter idag på medicinkliniken Drygt 4000 inläggningar/år Drygt 3000 av dessa är patient över 65 år = 70% 1/3 dvs ca 1000 av alla patienter som är över 65 år kräver full IVA-förmåga för bibehållen medicinsk säkerhet Prioritetsgrupp 1, kommer att öka
4
Vad måste vi utveckla? Närsjukvård för den äldre patienten Förbättra klinikens interna processer – skapa team Samverka
5
Utvecklingsarbete medicin Utbildning av personal i processarbete Flera studiebesök på olika sjukhus Varje team har gjort internt processarbete – kartlagt patientens väg Patientenkäter utfördes på hela kliniken Processkartläggning och patientenkäter utgjorde sedan underlag för en rad förbättringsarbeten
6
Exempel förbättringar 9 sjuksköterskebaserade mottagningar Utveckling av dagvårdsenheter knutna till teamen Patientsäkerhetsarbete – pilot i regionen Balanserade styrkort
7
Vad måste vi utveckla? Närsjukvård för den äldre patienten Förbättra klinikens interna processer – skapa team Samverkan
8
Örjan – ”En bra början”
10
ÖRJAN – RENA SÖRJAN?
11
Uppdrag Start maj 2002 Beskriva hela vårdkedjan för en patient över 70 år = ÖRJAN En patient som är i behov av vårdinsatser från PV, kommun och sjukhus i Lidköping Ge förslag på förbättringar Så småningom bredda projektet
12
Uppdragsgivare Verksamhetschefen med klin SiL Sjukhusledningen SiL Administrativt ledningsforum för närsjukvården i Västra Skaraborg
13
Örjan-gruppen Ca 20 personer från Lidköpings vårdcentraler, från Lidköpings kommun, från sjukhuset (medicin, kirurg- och ortopedkliniken)
14
Sjukhus Kirurgmottagning Vårdcentral Äldreboende Kommun sjuksköterska Akutmottagning Patient Kirurgklinik Medicinklinik Sjukvårdsupplysning Sviktmottagning KOLmottagning Vårdcentral Medicinmottagning Ortopedmottagning Ortopedklinik Endoskopienhet Hematologmottagning Kranskärlsmottagning Reumamottagning Dagrehab Korttid
15
Patient SJUKVÅRD
16
EN ORGANISATION Patienten ska uppleva oss som
17
Långsiktiga mål Patientperspektiv Bred vårdsamverkan Långsiktigt processarbete Bättre kommunikation Skapa bestående nätverk för samverkan
18
Arbete i 4 etapper Kartläggning av patientens väg – vilka styrkor och svagheter finns? Analys och mätning Införa förbättringar Utvärdera
19
Kartläggning Följa Örjans väg från första kontakt med sjukvården tills det att Örjan är tillbaka i hemmet igen – frisk och kry! Örjan ska passera alla olika vårdgivare på vägen Processinriktat arbete
20
Varför process? Det fungerar – Eksjö (Esther), Mariestad, Jönköping, IHI Under arbetet sker förändringar i verksamheten – man börjar fundera på hur man arbetar Bred förankring Långsiktigt och metodiskt
21
Kartläggning Först gjorde varje enhet sin egen karta Kartorna sammanfogades Kartorna tillbaka till de olika verksamheterna – stämmer de?? Var finns svagheterna? Var finns styrkorna?
23
Analys och mätning Vilka svagheter måste vi ta itu med först? Är det verkligen svagheter? Eller är det bara myter? Mät!
24
Svagheter – viktigaste områden Läkartillgänglighet – PAL-ansvar Oklara ansvarsområden
25
Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar
26
Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar
27
Mätning I ca 90% av fallen fick man kontakt med specialist inom 10 minuter Man fick då också svar på sin fråga Avvakta ”Medicin-Direkt”
28
Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar
30
Läkartillgänglighet Primärvårdsläkarna har svårt att få direktkontakt med specialistläkare inne på klinikerna. Kommunsjuksköterskor/sköterskor på äldreboenden och sköterskor inom primärvården har svårt att få kontakt med läkare på sjukhuset och vårdcentralerna för ordination. Oklart PAL-ansvar
31
Mätning Usch! Endast 11% hade dokumenterad PAL på korttidsvården 40% hade dokumenterad PAL i kommunen (patienter beroende av 3 vårdgivare)
33
Hur arbetar vi? Gemensam epikrismall Arbete kring gemensam vårdplanering Alla 3 vårdgivare ska dygnet runt kunna få reda på vem som är ansvarig för en patient ”Golden document”
34
Planerad vårdsamverkan ”Blankettens väg” 80 steg Drygt 20 faxningar Kostnad 2500-5000 kr/patient? Flera hundra vårdplaneringar per månad på SkaS
35
Planerad vårdsamverkan Mäta antal kontakter vid vårdplanering av en patient Grovt mått på kvaliteten i processen Införa ”idealprocess” Mäta om
36
Utvidgning av processen Vara, Götene, Essunga, Grästorp och Kvänum är nu med i projektet Processkartläggning och arbete med svagheter/styrkor Fokusgrupp med patient och anhöriga Enkät utformas utifrån fokusgruppen Enkät används i vårdkedjan
37
Resultat än så länge Ökad uppmätt patienttillgänglighet Minskat antal vårdtillfällen på medkliniken med närmare 15-20% Inga väntetider på mottagning längre förutom på hjärtmottagning Ökad medvetenhet i vårdkedjan Processarbete har startats inom flera andra områden Permanenta nätverk har etablerats
39
Vårdkedjan Vision – ”En organisation” En övergripande vårdkedja Vårdkedjearbetet måste pågå hela tiden Långsiktiga mål inom varje perspektiv Skapa nyckeltal - ”styrkort” Mätningar för att se hur vi ligger till Aktiviteter utifrån långsiktiga mål och mätningar Processen kan användas i många andra projekt
40
Hur kan man få arbetet kring vårdkedjorna att bli varaktigt och bibehålla nätverken? Hur kan man få medarbetarna långsiktigt engagerade och motiverade? Hur kan man få linjeorganisationerna att ta ansvar för vårdkedjeprocesserna?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.