Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avUlla Hellström
1
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF
2
SGF:s portalmål för idrottsverksamheten ”Världsbäst på junior, bredd och elit” - att vara världsledande avseende våra bästa spelares prestationer och den elitverksamhet vi bedriver - att juniorutvecklingen skall vara ett föredöme både avseende bredd och elit - att den svenska breddgolfaren skall vara den mest välutbildade i världen avseende spel, etik och regelverk
3
BETEENDEN GÖR ”SCENEN” INTENTIONER VALDA SANNINGAR Vill skapaTror -Mål -Visioner -Ambitioner -Förväntningar -Föreställningar -Teorier -Verksamhet -Handlingar -Uppgifter ”BAKOM KULISSEN” Förändringsmotor Drivkraft Riktning Kraft
4
Golfklubbens idrottsliga uppdrag Målet: Bättre GK - ledare - spelare - verksamhetsutveckling Verktyg: Rekrytering/Utträde Utbildning Utveckling
5
Hur är läget? Otydliga idrottsmål på GK (80%) Otydlig medlemsverksamhet Ledarförsörjningsbehov sällan i VEP Oavsett medlemsutvecklingen i SGF sjunker klubbarnas medlemsintäkter Ökat antal greenfeemedlemmar Kötiderna kortare i storstäder Spelrättspriser sjunker Minskat spel och minskad företagsgolf
6
Faktorer som påverkar er situation Konkurrens om tiden För få korta rondtider Greenfeemedlemskapet Golfbanans lokalisering Medlemsengagemang Nya bokningssätt Extrema vädersituationer Attityden till nybörjare och medlemmar Ledar- och yrkeskompetensen
7
Svenska Golfförbundets utbildningsstege - i samarbete med PGA ”Uppdrag Golf” En grundläggande ledarutbildning Golf för barn Golf för ungdom Tränarassistent- utbildning (TAU) Tränarutbildning (TU)Coach Övriga högre utbildningar Svensk Golfledarutbildning Svensk Golftränarutbildning Mot lägre scorer SGF SGF + PGAPGA VTU, STU
9
Konkurrens om golfarna Arbetet och familjen Andra fritidsaktiviteter Fler ”öppna” golfbanor Begränsat antal golfare? Fler banor i er närhet.
10
Viktiga framtidsfrågor Tid Kortare rondtider Antal hål man vill spela? Nytta och service Vad kan golfen erbjuda mig Den ”lilla” servicen avgör Personlig – SE MIG! All service effektiv och samlad Gäller alla medarbetare/ledare
11
Framtida målgrupper Barn och ungdomar Kvinnor 37-50 år Nya svenskar + alla befintliga medlemmar
12
SISU Idrottsutbildarna hjälper till!
13
Vilka val gör ungdomar och hur påverkar det mig som tränare/ledare? Vill du attrahera unga? Tänk mer i termer av berättelse, vision och juste framtoning Nutidsanalytikern påstår att ungdomars sammanhang avgör vilka de är – inte de själva! Golf för ungdom 2004
14
Riskminimering som strategi Självförverkligande i fokus - Maslow Från faror vi vill undvika… till risken att missa något! Valen i livet handlar om riskminimering Vägval - kom innanför människors riskminimeringsfilter
15
En framgångsrik golfklubb ställer frågor som… vilka förändringar står vi inför? vilka behov skapar detta? vilken kompetens behöver vi? vad måste vi utveckla? hur kan vi skaffa den kompetens vi saknar? Alltså… TÄNK ”RUNT HÖRNET”
16
En framgångsrik golfklubb undrar hur man… fångar bredden? Stöttar de bästa? ökar klubbkänslan, medlemsvården, kittet? erbjuder olika medlemmar olika upplevelser? utvecklar m h a Handslaget, LOK, SISU? driver frågor för medlemsutveckling
17
Hur utveckla verksamheten? Gör en verksamhetsanalys Ta fram plan för utveckling av verksamheten. Organisationsöversyn Kompetensbehov –Balans styrelse/anställda –Hur många nya ledare behöver vi utbilda?
18
BETEENDEN GÖR ”SCENEN” INTENTIONER VALDA SANNINGAR Vill skapaTror -Mål -Visioner -Ambitioner -Förväntningar -Föreställningar -Teorier -Verksamhet -Handlingar -Uppgifter ”BAKOM KULISSEN” Förändringsmotor Drivkraft Riktning Kraft
19
… ”Hur attraktiv golfen kommer att vara i framtiden vilar till stor del på hur golfens ledare möter och leder dagens och morgondagens spelare”
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.