Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avJonathan Sundberg
1
Naturens Bästa - svensk ekoturism när den är som bäst Text: Per Jiborn Svenska Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand
2
En svensk ekoturismmärkning Lanserades 2002. Förstudie & Utvecklingsfas 2001. Runt 250 kvalitetsmärkta arrangemang Drygt 80 arrangörer och leverantörer.
3
Vad är ekoturism? Kommersiell turism som sker i naturen. Lokalt förankrad, naturskydd & miljöanpassad. Kunskap, upptäckarglädje & krav på gästen. Kvalitet, värdskap – ett roligare sätt att resa!
4
Principer, krav & kriterier Sex grundprinciper i botten. Krav på hela företaget - tjänsteleverantören. Specifika krav på produkten. Specialkriterier; Jakt, kanot, häst …
5
Godkända arrangörer & märkta arrangemang Allmänna krav på hela företaget. Specifika krav på varje märkt arrangemang. Hela utbudet behöver inte vara märkt. Pedagogisk utmaning, men gästen granskar.
6
Varför en kvalitetsmärkning? Kunden ska hitta lättare till det bästa. Mindre företag ska nå ut effektivare. Ska ge natur ett ekonomiskt värde.
7
En märkning som sporrar Ett sätt att synliggöra en hel bransch. Nya företag och bättre lönsamhet. Produktutveckling och nya marknader.
8
Men också som marknadsför En webbsida som informerar fram till beslut. Nästa steg presentkort och restplatser. Samarbete med Coop MedMera. Naturkompaniet, Minplanet, Cykelutmaningen. VisitSweden & utländska reseagenter.
9
Naturens Bästa ger resultat Synliggjort och lyft fram svensk ekoturism. Bidragit till en omfattande produktutveckling. Affärsutvecklat företagen. Öppnat nya marknader. Stimulerat till ett nytt sätt att resa.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.