Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLars-Göran Ström
1
Hur gör vi tandvården hälsoinriktad? Hur vet vi att vi skapar hälsa hos patienterna? Hans Sandberg
2
Blir våra patienter friskare? - Vad åstadkommer vi? - Hur kan vi komma längre?
3
Patienten Kund eller Team medlem? Om Kund, då gäller det att uppfylla förväntningar. Vilka är dessa? Om Team medlem, en fråga om att nå gemensamma mål. Vilka är dessa? Problem: Kunskaps obalans Lösning: Fylla luckorna
4
70 000 400 000
5
–Iblandersätta vävnadsförluster –Ofta stoppa fortsatta vävnadsförluster –Alltid skapa möjligheten för patienten att själv kunna undvika vävnads- förluster Patienten Aktiv Medarbetare Tandvården
6
Att vara Någon Kunskap Kommunikation
7
X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X XX X X X X X XX X XX X X X XX X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X ÅTGÄRDÅTGÄRD X X X X X X Undersökning Stödbehandling Re-call Behandling Från ”Kundämne” till Medarbetare via ”Kund”
8
1/10
9
Gäller att ha koll på mycket… HÄLSA Må Bra SJUK FRISK Må Dåligt OHÄLSA Ekonomi
10
För att kunna ha koll behövs Mått… ”Det man inte kan mäta, kan man heller inte leda” Mått är styrande
11
Nivågruppering Frisk eller Sjuk? –Om Sjuk, hur Sjuk på en skala? –Om Frisk, hur stor Risk bli sjuk på en skala?
12
Nivågruppkoden Undersökning mynnar i sammanfattning – av varje patients tandhälsosituation 18 / 30 K2 P3 Intakta tänder Total ant. tänder Kariologisk kod Parodontal kod
13
Överblick KvalitetsutvecklingVårdplanering MotivationMarknadsföring
14
Strukturer Information 9 september 2014Namn Efternamn14
15
Patient- och klinikledning PatientKlinik Undersökning Nivågruppering Behandling Behandlingsplan Re-call Stödbehandlingsplan Patientinformation Vårdgivarinformation Hälsoprofilen Överblick Vårdplanering Analyser Riskanalyser Utvärderingar Kvalitetsutveckling SKaPa, SBU, PTJ, SoS Nationella riktlinj. Bench Marking Marknadsföring Välkomstbrev Hälsodeklaration
16
www.previdens.se
17
Management of Dental Clinics by the Use of Informatics Hans Sandberg
18
Delarbeten I Utvecklingen av modellen II Utveckling av ett datorstöd III Tandhälsoutveckling IV Tandvårdsmedvetenhet
19
LONGITUDINELL
20
TVÄRSNITT 20051995
21
LONGITUDINELL
22
TVÄRSNITT 20051995
24
Delarbete IV Mål: -Studera om modellen har någon effekt på patienters tandvårdsmedvetenhet Material Metoder: -5 kliniker, i tre kategorier -100 patientenkäter till varje klinik
26
Resultat: Modellen underlättar kommunikation Ökad kunskap, främst vad det gäller tandlossning Högre tandvårdsmedvetenhet Delarbete IV
27
Hur gör vi tandvården hälsoinriktad? Inte primärt en fråga om betalningssystem Det är en fråga om inställning Inte se patienten som Kund utan som Teammedlen En fråga om effektiv kunskapsöverföring TACK FÖR ER UPPMÄRKSAMHET
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.