Ladda ner presentationen
Publicerades avAnn-Marie Lindberg
1
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne
3
Föreskrifter vs. allmänna råd
Föreskrifter är bindande regler Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses i författningen
4
Föreskrifter för vårdgivaren (1)
Vårdgivaren skall ge direktiv och se till att det finns dokumenterade rutiner så att specialiseringstjänstgöringen kan genomföras och regelbundet utvärderas för att säkerställa en hög och jämn kvalitet i specialistutbildningen.
5
Föreskrifter för vårdgivaren (2)
Vårdgivaren skall ansvara för att det finns tillgång till en studierektor som skall vara läkare med specialistkompetens samt skall ha genomgått handledarutbildning.
6
Föreskrifter för vårdgivaren (3)
Vårdgivaren skall ge direktiv och säkerställa att det finns dokumenterade rutiner för hur verksamheter med specialiseringstjänstgöring regelbundet skall granskas genom externa inspektioner
7
Tidskrav i allmänna råd
Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen
8
Tidskrav i allmänna råd
Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning
9
Tidskrav i allmänna råd
Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning Samtliga ST-läkare bör ha möjlighet till: regelbundet avsatt tid till självstudier
10
Tidskrav i allmänna råd
Handledning bör ges regelbundet … samt vara överenskommen Samtliga ST-läkare bör ha tillgång till: regelbunden och planerad utbildning Samtliga ST-läkare bör ha möjlighet till: regelbundet avsatt tid till självstudier deltagande i forsknings- och kvalitetsarbete
11
Den nya målbeskrivningsmodellen
Delmål Kompetens Mål Metoder för lärande Uppföljning Medicinska 12 Kommunikation 3 Ledarskap 3 Medicinsk vetenskap och kvalitetsarbete 2-3 Ny struktur för delmål
13
föreskrift allmänt råd
14
Kurser i nya ST (1)
15
Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod"
16
Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka
17
Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka en kurs kan beröra >1 delmål
18
Kurser i nya ST (2) Kurs = "lärarledd utbildning med fastställd plan som ges över en avgränsad tidsperiod" tidsperioden kan vara kortare än en vecka en kurs kan beröra >1 delmål kurser bör vara kvalitetsgranskade (IPULS?)
19
Kurser i nya ST (3) Hur skall vi göra i Region Skåne?
20
Vetenskap i nya ST (1)
21
Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring
22
Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning?
23
Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning? arbetet skall i princip utföras under ST
24
Vetenskap i nya ST (2) doktorsexamen före eller under ST kan tillgodoräknas med 6 månaders tjänstgöring tillgodoräkna grundutbildning? arbetet skall i princip utföras under ST "rimligt att anta" att doktorsexamen kan uppfylla delmål om vetenskap
25
Läkartidningen 2008; 105:
26
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
27
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori
28
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år
29
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser
30
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser Lokal (grupp)handledning
31
Vetenskap i nya ST (3) Förslag för Region Skåne
Sammanlagt 10 veckor, varav c:a 1 vecka teori Start 1-2 år in på ST, duration 1-2 år Projekt utgår från kliniska (kvalitets)fråge- ställningar, gärna över specialitetsgränser Lokal (grupp)handledning Redovisning på regionala ST- vetenskapsdagar
32
Riktlinjer för Region Skåne
Existerande dokument: Kravspecifikation för enheter som utbildar ST-läkare (2005) Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning (2006) Ur innehållet: ST-kontrakt, handledare, tid för handledning, studierektor, "tid för teoretisk förankring..", lokala målbeskrivningar, bedömningsmodell, godkännande av varje utbildningsavsnitt, regelbunden SPUR-inspektion ...
33
Riktlinjer för Region Skåne
Existerande dokument: Kravspecifikation för enheter som utbildar ST-läkare (2005) Region Skånes riktlinjer för ST-utbildning (2006) Ur innehållet: ST-kontrakt, handledare, tid för handledning, studierektor, "tid för teoretisk förankring..", lokala målbeskrivningar, bedömningsmodell, godkännande av varje utbildningsavsnitt, regelbunden SPUR-inspektion
34
Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra?
Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning)
35
Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra?
Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande
36
Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra?
Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande Organisera kursverksamhet:
37
Nya ST i Region Skåne Vad behöver vi göra?
Uppdatera riktlinjer (inklusive tidstilldelning) Kvalitetssäkra organisation och genomförande Organisera kursverksamhet: handledarkurser (för handledare och ST-läkare) utbildning i vetenskap/kvalitet ledarskapskurser (2-3 nivåer?) medicinska kurser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.