Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Konsumenttjänstlagen
Tvingande till kundens fördel En tjänst ska vara fackmannamässigt utförd Säljaren är skyldig att avråda Om kunden är missnöjd: kräva att felet rättas till kräva ett lägre pris häva köpet.
2
Konsumenttjänstlagen, forts.
Slutligt pris får inte vara mer än 15 procent högre än angivet pris Tilläggsarbete kräver godkännande Undantag om säljaren inte lyckas få tag i kunden: om tilläggsarbete har lågt värde om felet kan leda till allvarlig skada.
3
Distans- och hemförsäljningslagen
Gäller vid hemförsäljning, telefonförsäljning och köp på internet Kunden kan ångra sig inom två veckor efter leverans av varan För tjänster kan kunden ångra sig inom två veckor efter det att avtalet slöts. Tjänsten får inte vara påbörjad Säljaren är skyldig att lämna information om kundens rättigheter
4
Distans- och hemförsäljningslagen, forts.
Pengarna ska betalas tillbaka inom en månad Undantag kunden har själv kontaktat säljaren vid livsmedelsköp priset understiger 300 kr vid hemförsäljning vid köp av vissa tjänster på internet, t.ex. resor
5
Konsumentverket Konsumentverket stödjer konsumentrådgivare
testar produkter Konsumentombudsmannen, KO övervakar att konsumentlagar följs
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.