Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRut Pålsson
1
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority accruing from his or her appointment to a position and involves people, information, procedures, equipment, and the executive’s own mind. A C 2 process is a series of functions which include gathering of information, making decisions, and monitoring results. A C 2 system is a collection of people, procedures, and equipment which supports a C 2 process. (Coakley, 1991, p. 53)
2
Ledning förekommer på flera nivåer och problemen är inte nödvändigtvis desamma Höga nivåer: Överblick, men osäker information, indirekt ledning, mer abstrakt information, mindre tidspress Låga nivåer: Brist på överblick, men säkrare information om det lokala läget, mer konkret information, mer direkt ledning, mer tidspress
3
Tre synsätt Ledning som en fråga om människor: Kompetens att bedöma och fatta beslut, ledningsstöd Ledning som en fråga om organisation: Antal nivåer och spänningen mellan centralisering och decentralisering Ledning som en fråga om apparater: Vad kan automatiseras (sensorfusion, informationsfusion, automatiska beslut)
4
Stadier i ledningsprocessen Command and Control (Anglosaxisk litteratur) Planering - Genomförande - Uppföljning (Svensk modell) Utveckling av Command Concept (Operativ ide) - Planering - Genomförande - Uppföljning (Egen modell)
5
Utveckling av command concept Huvudsakligen historisk forskning Kan ses som en problemlösningsprocess –användning av scheman »dubbel omfattning »Hammare och stöd –insikt
6
Planering Svårt att skilja planering och utveckling av command concept Svårigheter att genera flera koncept Svårigheter att värdera
7
Krigföringens principer Principle of objective: Tolkning av order, beslutsfattande och användning av styrkor skall ske utifrån given uppgift Principle of offensive: Bara offensiv ger ett avgörande Principle of mass: Koncentration av styrka Princple of economy of effort: Lägsta möjliga kostnad Principle of movement: Flytta enheter till kritiska positioner Principle of surprise: Tid, plats, riktning, taktik, vapen Principle of security: Skydd mot upptäckt och överraskning Principle of simplicity: Enkla operationer, klara order, inga förändringar, unity of command Principle of cooperation: Samarbete och koordinering
8
Dynamiskt beslutsfattande Efter mötet med fienden: ”Responsiveness and opportunism” (Simpkin) Från feedforward (planen) till feedback (striden) Dynamiskt beslutsfattande: –en serie beslut –besluten är beroende av varandra –beslutsuppgiftens tillstånd förändras både spontant och till följd av beslutsfattarens åtgärder –besluten måste ske i realtid
9
Utvärdering Oklara kriterier för om man uppnått syftet Fjärrbekämpning skapar nya problem
10
Vilka är grundproblemen i ledning? Hantera osäkerhet Fatta beslut i rätt tid
11
Hantering av osäkerhet Orsaker till osäkerhet –kamouflage –fördröjningar –svårigheter att lokalisera av i tid (Utbytbarhet mellan tid och precision) –fiendens intentioner Problem att omsätta osäkerhet till sannolikheter Styrka som kompensation för osäkerhet Centralisering - decentralisering (Överblick vs. Säkerhet) Direkt ledning - uppdragstaktik
12
Att fatta beslut i rätt tid Inte bara en fråga om snabba beslut Fördröjningar i information Tidskonstanter och behovet att förutse
13
Utmaningar Nätverkskrigföring: Vem skall fatta beslut? Information med hög detaljeringsgrad på låg nivå: Vem skall processa den? Korta beslutstider också på höga nivåer Minskad självständighet: Politikerna virtuellt närvarande på slagfältet Ökad politisk känslighet vad gäller det som sker på låg nivå: Ökad centralisering?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.