Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnna-Karin Sundqvist
1
Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna! www.vinna-ostersund.se
2
Jämtland
3
Linköping 9 december 2013 Vinna-projektet Bakgrund Metoder Hur gör vi?
4
Innovationsprojekt Östersund Samverkanspartners; Jämtlands Gymnasieförbund, näringslivet, kommunerna, ideella sektorn och akademin Nya testade metoder har implementerats Flexiblare gymnasieskola Bättre samverkan mellan alla parter
5
VINNA! ESF-projekt 2012-02-10 till 2014-07-15 4 990 000 i bidrag per år + samma summa i medfinansiering i form av löner för anställda Totalt alltså 9 980 000 per år
6
Mål med Vinna! Minska avhoppen Testa minst 10 nya metoder Minst 1oo ungdomar ska delta
7
Jämtlands Gymnasieförbund Fyra kommuner ingår; Bräcke, Krokom, Ragunda och Östersund Sju olika skolor, varav tre i Östersund JGY Fyrvalla i Östersund Alla 16 nationella program + IM Ca 2 700 gymnasieelever
8
Fyrvalla
9
JGY Fyrvalla El- och Energiprogrammet Fordon- och Transportprogrammet Industritekniska programmet VVS- och Fastighetsprogrammet Ca 400 elever, 12 % flickor 65 personal
10
Metoder Fokus på frågan! Gör det besvärligt att avbryta Bemötande Individanpassning – individuell studieplan Lugn och ro i lärmiljön Stöd – olika former Trygghet Samarbete med näringslivet
11
Fokus på frågan EHT-personalen viktig Rektor ännu viktigare! Medvetandegöra personal om Elevens framtidsmöjligheter Sammanhang Ekonomi
12
Bemötande Utbildning av arbetslag Kunskap Mentorsutbildning Många inackorderade elever Mentors-dag inför höstterminens start
13
Individanpassa studieplanen Ej avhopp Behåll eleven i ”systemet” Samma rektor, syv mm Samarbete mentor-syv Fullfölj del av utbildningen Läsa klart kurser Kombinera med praktik eller APL Vem har ansvaret att följa eleven?
14
Lugn och ro i lärmiljön Elevenkät lyfte detta Förslag via elevrådet Studiebesök vid Mossbourne Academy i London Genomgång med all personal Ordningsregler finns i alla klassrum
15
Välkommen till lektion! Vi vill att du gör följande innan lektionen börjar: 1.Du har rätt material och en penna med dig. 2.Du har stängt av din mobiltelefon. 3.Du är inställd på att ha lektion när du går in. 4.Om du är försenad, knacka innan du går in.
16
På Fyrvalla behandlar vi alla med respekt! Det innebär bland annat att vi : 1.Respekterar allas rätt till arbetsro. 2.Tilltalar varandra med förnamn. 3.Lyssnar och lär oss av varandra. 4.Respekterar allas rätt till sin åsikt. 5.Begär ordet genom att påkalla lärarens uppmärksamhet så att läraren kan fördela ordet. 6.Är försiktiga med våra lokaler och läromedel. 7.Plockar ihop våra saker så att klassrummet är i ordning inför nästa lektion.
17
Stöd i olika former Kartläggning F-betyg Sommarkurs i Ma för kommande TE/NA-elever ”Vinna-verkstad” med en lärare Struktur Bemötande, ”ser dem”, Studiegård med karaktärslärare och lärare i gymnasiegemensamma ämnen
18
Trygghet Aktivt arbete med Lika-behandling Omedelbar reaktion Språkbruk Wide, lämna förslag via webben Mentorsutbildning Ex.v. Bemötande, basgrupper, värdegrunds-övningar
19
Samarbete med näringslivet Tidigare år många avhopp i åk 2 För lite kunskap om kommande yrkesområde Studiebesök ht i åk 1 Föreläsningar av chefer, till exempel inom verkstadsföretag Frukostmöten
20
Resultat inom tre enheter Läsåret 13-14- tom dec 13 Jämförelse mellan läsår Personalen blivit mera flexibla och tänker mera på att hitta lösningar för elevens bästa Vinna kom igång mars 12 Avslut- ingen skola
21
Övrigt Forskare följer Vinna, Kontigo Implementering viktigt! Parallellprocesser Påverkan på struktur
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.