Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Säljsamtalet Vägen till köp
2
Säljsamtalet Kontaktfasen Analysfasen
Du etablerar (skapar) kontakt med kunden Analysfasen Du tar reda på kundens behov och analyserar dem Utbytesfasen Du ger kunden förslag till köp, om det vill sig väl, avslutar affären.
3
Säljsamtalet Gör avslut 1 Ta för givet metoden.
Exempel: Vi har ett riktigt snyggt skärp som passar till de där byxorna. För du har väl bestämt dig för dem?
4
Säljsamtalet Gör avslut 2 2. Alternativmetoden.
Ge kunden två alternativ att välja mellan: Exempel: ”Vill du ha ett brett eller smalt skärp?”
5
Säljsamtalet Gör avslut 3 3. Om-metoden.
Tala med kunden om något positivt som händer efter köpet. Exempel: ”Om du köper de här byxorna kan du ha dem både på jobbet och till vardags”
6
Säljsamtalet Gör avslut 4 4. Öppet köp. Till tveksamma kunder.
Exempel: ”Du kan ta hem och prova, och är du inte nöjd kan du lämna tillbaka varan inom 10 dagar”.
7
Merförsäljning Se till att kunden kommer hem med allt han behöver.
t.ex. En slips som passar till skjortan. Väska till den bärbara datorn. Papper till skrivaren.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.