Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Eivor Bryngelson och Lars Wallrup
Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup
2
Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor
3
Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?
Natur, landskap Hem, hemma Skog Snö Fint, vackert Fjäll Kallt, kyla Lugnt Frihet Frisk luft (Norrbotten) Kallt, kyla Renar Snö Luleå Fjäll Vackert Långt norrut Vinter Naturen Kiruna Norrland Mygg (Sverige)
4
Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?
Naturen, närheten till vacker natur Lugnet, ingen stress Människorna, folket, gemenskapen Vintern, riktig vinter med snö Frisk luft Ljuset, den ljusa sommaren Friheten Tydliga årstider Trygghet (Norrbotten) Naturen Stillheten, lägre tempo Årstiderna, vintern, kylan, ljuset Friluftsliv, fritidssysselsättningar Ren miljö, ren luft Det geografiska läget Människorna 1% (Sverige)
5
Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?
Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen Kylan, kallt För lång vinter Bristen på arbetstillfällen Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik För litet utbud av kultur och shopping Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester Dåliga vägar Mygg (Norrbotten) Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret) Kallt och mörkt Jägarkultur och jantelag Svag arbetsmarknad Bristande entreprenörskap (Sverige)
6
Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008
Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 85 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 71 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 62 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 61 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44 56
7
Attraktionsfaktorer Sverige procent 2007 Norrbotten 2008 2011
Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 82 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv 64 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 63 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt 60 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten 44
8
Framtidstro:
9
Betraktaren bestämmer
Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt.
10
Hur byggs bilden? Hur man väljer att uppträda såväl internt som extern, från personliga möten till masskommunikation.
11
Alla bygger bilden av Norrbotten
Natur Kraft Förnyelse Norrbotten
12
Naturligt Kraft Förnyelse Norrbotten
13
Vad är scenen? Alla kommunikationstillfällen som finns för varje aktör
dvs: allt du säger och gör vid varje tillfälle Allt som sker på scenen bidrar till en dynamisk bild av regionen dvs: du ger bilden av Norrbotten På scenen syns man – scenen är ett sätt att bli hörd och samtala med andra - dvs: du kan förklara, fördjupa och nyansera
14
Samsyn - en förutsättning för samhandling
Hur ska det göras och av vilka? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samsyn Vad bör göras? Samsyn Vad bör göras? Samtal Vem vill och varför?
15
Mål Kommunikation Vision/ Verksamhetsidé Aktiviteter Strategi Taktik
16
Aktiviteter Vision Verksamhetsidé Kommunikation Mål ? Taktik Strategi
17
Slv Clo
18
Fungerande samhandling
Partitur!
19
Positioneringsmetoden
Utmaningar Historia Kompetens- område Sär- skiljnings- förmåga Nyckel- kund Person- lighet Mission Värde Position
20
Genomförda positioneringar
Acusticum – Piteå kommun – LTU-inkubator-fastighetsbolag Aurorum Science Park, pågår Boden – näringslivsenheten – kommunens position Bodens skolor - position Bottenvikens skärgård - EU-projekt ( Skellefteå-Haparanda) Coompanion – vision- socialt företagande Entreprenörsgymnasiet- strategisk verksamhetsplan/vision Norrbottens Internationella Grupp Innovationssluss Övre Norrland – samarbetsprojekt Norrbotten – Västerbotten Kalix Centrumutveckling- handeln Kalix Destination- kommersiell verksamhet Kalix kommunorganisation Luleå Näringsliv AB – näringslivsutveckling NLL externa kommunikation Regionala enheten, NLL – regional utveckling North Sweden- Brysselkontoret för Norrbotten/Västerbotten Näringslivets Pris Luleå Råneå Älvdal utveckling AB- projekt ”Företagande- en förutsättning för landsbygdsutveckling” Teknikens Hus – science center- ny vision Upplevelseindustrin i Piteå- mötesplats turism och musik Älvsbyns kommun – kommunens position Övertorneå kommun
21
Mål Målgrupper • Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion • Norrbotten ska präglas av en positiv självbild • Nyckelpersoner • Ledare i länet • Unga människor
22
Initiativ till regional strategi: Jämställdhet, Mångfald, Kultur
23
Initiativ till regional strategi: Unga
24
Tack Eivor Bryngelson Lars Wallrup Kyrkogatan 13, Luleå
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.