Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Värdeskapande och öppet innehåll
Magnus Cedergren Civ.ing. Datateknik
2
Öppet innehåll? Operativ defintion:
Innehåll som produceras ideellt och kollektivt och/eller möjligheten att återge, förädla och distribuera innehållet gratis
3
Yahoo ODP Ideell, kollektiv produktion
4
Prelingers filmarkiv Saknar upphovsrätt Efemära filmer
On the run, 1956
5
Syndikering Ex. Catweb
6
Undersökning - utgångspunkter
Aktörens motivation Baserad på Feller-Fitzgerald (2002): Motivation Open Source Värdet i levererat innehåll Baserat på Barlow (1994): Informationens ekonomi
7
Traditionell värdekedja inom mediaområdet
Kreatör Konsument Produ- cent Distri- butör Internet- portal
8
Drivkrafter för öppet innehåll
Stimulerande att jobba tillsammans och att lära sig någonting nytt En inre längtan Möjlighet till återkoppling reklam indirekta intäkter Producent/ Kreatör Användare mellan- led Nytta för användaren Altruism, trots kommersiell utnyttjande Ointresse för dagens mediabransch och öppet innehåll som framtida möjlighet Samhälle, community
9
Nytta för individ, samhälle och företag Design- principer Värde-
Kollektiv produktion Format Protokoll Design- principer Värde- skapande ”Public domain” Licenser
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.