Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOlof Jonasson
1
Utbildningsdag i språkteknologi Mats Wirén TeliaSonera, Haninge Forskning och affärsutveckling
2
Frågor På vilket sätt använder man språkteknologi på Telia? Vilken kompetens bör en språkteknolog (på Telia) ha?
3
Språkteknologi på Telia Forskning (Haninge): Sex personer med inriktning på tal- och språkteknologi. –Syfte: Expertstöd inom koncernen (strategi, upphandling, utveckling), demosystem för att visa möjligheter. –Forskningstema: Talad, multimodal dialog (design, algoritmer, metodik). Produkter (Uppsala): Flera som håller på med röststyrda tjänster. –Varav fyra från språkteknologiprogrammet.
4
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes
5
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Första svenska konkateneringssyntesen 1994
6
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Första igenkännaren för talaroberoende, kontinuerligt tal på svenska språket 1995 (med Nuance)
7
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Dialogsystem för bokning av flyg- och tågresor 1998
8
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Multimodalt dialogsystem för sökning i lägenhetsdatabas (Adapt) 2000
9
Forskning inom språkteknologi på Telia 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Talad, multimodal dialog i ett datorspel (NICE) 2004
10
Produktsidan 2004 200220001998199619941987 Dialogsystem Tal-till-tal-översättning Ansiktsanimering Talsyntes Röststyrda system för SJ och Vägverket 1998
11
Tillämpningsområden inom Telia Dialogsystem: talstyrda, multimodala, textbaserade –Grundteknologier som taligenkänning blir hyllprodukter –God design blir konkurrensfördel Text-till-tal Informationssökning? Terminologi?
12
Kompetens Alla beskrivningsnivåer viktiga: Fonetik, morfologi/lexikon, syntax, semantik, pragmatik, dialog –Syntax och semantik domänspecifik Användargränssnitt Empiri: datainsamling, användarstudier, statistik Programmering –Scriptspråk, generella språk, leverantörsspecifika verktyg
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.