Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
2
Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år
1480 Wim från Groningen Urs från Zürich Barbara från Bochum Helen från Perth 1010 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 3 - 4 resor 1 - 2 aktiviteter 1h restid 440 410 Genomsnittlig bränsleförbrukning: liter per person och år
3
MOBILITET KAN KONTROLLERAS
PROCENT
4
5 GRUNDLÄGGANDE FUNKTIONER FÖR EXISTENS
Boende Arbete Fritid Utbildning Inköp
5
FÖRFLYTTNINGSMÖNSTER – RESOR I GRAZ; ÖSTERRIKE
Andel (%) R = Residential (hemmet) L = Leisure (fritidsaktivitet) Sh = Shopping E = Education (utbildning) W = Work (arbete) S = Service (tjänster)
6
FÖRDELNING AV OLIKA TRANSPORTMEDEL I NÅGRA EUROPEISKA LÄNDER
7
FÖRDELNING PÅ TRANSPORTMEDEL PERSONER 45 ÅR OCH UPPÅT
8
FÖRDELNING TRANSPORTMEDEL SKOLBARN
9
TRANSPORTMEDEL PER ÅLDER OCH KÖN GRAZ, ÖSTERRIKE 2004
PROCENT
10
FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT BEROENDE PÅ ORSAK TILL RESAN
PROCENT
11
PÅVERKAN CO2-UTSLÄPP FRÅN OLIKA SAMHÄLLS-SEKTORER
12
ANTAL RESANDE miljarder passagerare 1970 - 2002
Personbilar ANTAL RESANDE miljarder passagerare Buss Järnväg Flyg Spårv.&tunnelb.
13
BILÄGANDE
14
Global oljeproduktion Colin Campbell, 2004, scenario
Miljarder fat/år Global efterfrågen
15
FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER
Icke motoriserad FÖRDELNING AV FÄRDSÄTT ANNONSERING LEKSAKER Bil Kollektiv- Trafik Resor Budget för annonsering leksaker i ett barns rum
16
PARTIKELEMISSIONER I ÖSTERRIKE
17
KLIMATPÅVERKAN FRÅN OLIKA TRANSPORTMEDEL
Sammantagna emissioner (=emissioner/km sammanlagt och vägt baserat på toxicitet
18
CYKLING ÄVENTYRAR INTE HÄLSAN
19
Körsätt för minskat buller Exempel
En bil som kör med 4000 varv/min orsakar lika mycket buller som 32 bilar som kör vid 2000 varv/min Source: GOAL, 2003
20
VÄGKAPACITET VID OLIKA TRANSPORTMEDEL
Personer / timma / transportmedel Källa: CULTURA 2005 3,5 meter bred gata
21
MARKUTRYMME 75 personer kan åka i 60 bilar … eller i en enda buss
22
MARKUTRYMME
23
PARKERING ÄR UTRYMMESKRÄVANDE
24
SÄKERHET
25
Kollisionshastighet (km/h)
SÄKER-HET Risk för att dö (%) Kollisionshastighet (km/h) Källa: Steirisches Gesamtverkehrsprogramm
26
Bromssträcka vid hastighet 30 / 50 / 70 km/h
Källa: SAVE project Impact
27
EFFEKTER: SOCIALA KONTAKTER
Antal kontakter Vänner Grannar Trafikvolym låg medel hög
28
CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal
Transporter CO2-EMISSIONER per samhällssektor indextal Totalt El och värme Hushåll Service, etc. Industri
29
ENERGIANVÄNDNINGEN I ETT HUSHÅLL
*i MWh/år Energioptimerat hushåll = optimerad isolering, varmvattenberedning med solvärme Källa: FGM-AMOR; Energy-efficient mobility SAVE Project IMPACT
30
ENERGIÅTGÅNG I OLIKA HUSHÅLL
31
ENERGIFÖRBRUKNING KOPPLAT TILL BEBYGGDA OMRÅDEN
32
ACCEPTANS FÖR OLIKA MEDEL ATT EFFEKTIVISERA RESANDET
Fuel saving vs. Public acceptability of measures 5 10 15 20 25 30 35 40 60 80 100 Acceptability (% of acceptance, citizens) Bränslebesparing vs. allmänhetens acceptans för åtgärder Vägavgifter range Parkeringsavgifter Bränslepris +50% Fartsänkande åtgärder Cykel- och gångbanor Sänkning av pris på kollektivtrafik samt ny kollektivtrafik Bussprioritet i trafiken Bränslebesparing (% jämfört med referens) Acceptans (% acceptans bland medborgarna) Källa. PORTAL 2003
33
POTENTIAL FÖR KOLLEKTIVTRAFIK (PT) Tyska städer
Brist på information/ acceptans Ingen tillgång ”objektiv” bindning Brist på information/ acceptans Negativ subjektiv uppfattning Subjektiv bindning tie Fritt val
34
PROFILER Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik
Källa: Socialdata Stämmer helt stämmer inte alls Positiv Negativ Komfortabel apply Praktisk Snabb Lämplig för stadstrafik Lindrar trafikproblem i stadskärnor Miljövänlig Totalt Personlig nytta Total nytta
35
CYKEL ÄR DET SNABBASTE TRANSPORTMEDLET I EUROPEISKA STÄDER
Dörr-till-dörr restid i stadstrafik Källa: Seiffert
36
INVERKAN PÅ RESKULTUREN Index figurer
Skillnaden mellan uppfattad restid dörr t. dörr bil och kollektivtrafik Uppfattad restid med kollektivtr. 134 Verklig restid med bil 100 Source: FGM-AMOR; 2003 Verklig restid med Kollektivtr. 100 Uppfattad restid med bil 80
37
BILRESOR I GRAZ FÖRDELAT PÅ AVSTÅND
Source: Mobility behaviour Graz, 2004
38
UTVECKLINGEN AV TRANSPORTSÄTT I GRAZ
GÅNG CYKEL BIL KOLLEKTIV- TRAFIK Källa: Socialdata + Sammer
39
ANDEL CYKLANDE EFTER GENOMFÖRD CYKELKAMPANJ
Source: Socialdata
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.