Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsplan för HälsoFreak

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsplan för HälsoFreak"— Presentationens avskrift:

1 Marknadsplan för HälsoFreak

2 HälsoFreak Restaurang med hälsoinriktning
Fokus på nyttig och näringsrik mat Startades 2009 av Linda Bergqvist, silvermedaljös vid SM Fitness 2007 Ägs idag 50/50 av Linda och Johanna Lundberg, kock och lic. personlig tränare Sju övrig personal

3 HälsoFreak Målgrupp: Alla, men främst människor som gör ett aktivt val att, av olika skäl, äta nyttigt Marknadsföring riktas främst mot fysiskt aktiva människor. Flygblad, menyer och affischer på gym och liknande ställen HälsoFreaks profilering är starkt riktad mot ”nyttighet” och ”sundhet” Personalen kan rådfrågas om matens näringsinnehåll, olika dieter osv Linda och Johanna jobbar fortfarande som PT och kan anlitas genom HälsoFreak Linda håller även kurser ute på företag om fysiskt aktivitet och näringslära

4 Marketing mix Produkt Väl sammansatta maträtter
Nyttiga och näringsrika råvaror Näringsförteckningar "Dagens HälsoFreak" Salladsbar "Raw-food”-fika Miljö - ekologiskt odlade och närproducerade råvaror

5 Pris Fast pris för både färdig lunch och för salladsbaren "Bli ett HälsoFreak”, 2000kr Plats Klostergatan i centrala Linköping Fysiska bevis gröna och moderna inslag - symboliserar nyttighet och hälsa

6 Personal och process Personalen ska ha grundläggande kunskaper i träningslära Arbetssökande kan erbjudas utbildning på HälsoFreak Påverkan Radioreklam Corren Linköpingsposten Nolltretton Gym Sociala nätverk (Facebook)

7 SWOT-analys Styrkor Svagheter Möjligheter Hot
-Stor kompetens/expertis. -Helthetstäckande koncept. -Trogna kunder. -Bra läge. -Ökande tillväxt och omsättning. Svagheter -Finns bara i en stad. -Brist på erfarenhet. -Liten lokal. Möjligheter -Potentiella marknader(Stockholm, Norrköping etc). -Företag är intresserade av föreläsningar, kurser och seminarier inom hälsa och kost. -Franschise-koncept, finns intressenter för att starta upp nya HälsoFreak restauranger som franchisetagare. -Söndagar och kvällar. Hot -Nya konkurrenter med liknande koncept. -Leverantörsproblem (bara en leverantör). -Att de trogna kunderna flyttar eller byter restaurang.

8 Mål och målpåverkande faktorer Ansoff-matris

9 Marknadsstrategi Söker i dagsläget inte kostnadsledarskap
Är väl differentierade gentemot andra alternativ Marknadspenetration Många potentiella nya kunder pga dålig marknadsföring/synlighet Outnyttjade resurser vid kvällar och på söndagar. Stor potential för ökad försäljning av hämtluncher

10 Åtgärdsförslag Produkt – Serveringstillstånd, temapresentkort, temamenyveckor Pris – ingen åtgärd Plats – liten gästyta, satsa på hämtluncher och på tider med dålig beläggning Påverkan – Sociala medier, annonsering, jippon, mailinglistor, gym, ”slagfärdiga slogans” Fysiska bevis - gatupratare Personal – ingen åtgärd Process – ingen åtgärd Tidsplan – billigaste åtgärderna först, utvärdera efter hand

11 Budget

12 Budget

13 Budget

14 Frågor?


Ladda ner ppt "Marknadsplan för HälsoFreak"

Liknande presentationer


Google-annonser