Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Den massmediala bilden av kvinnor

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Den massmediala bilden av kvinnor"— Presentationens avskrift:

1 Den massmediala bilden av kvinnor
Kvinnodagen

2 Vilka syns i media?

3 De syns mest Unga män som sysslar med någon form av idrott
Så ser det ut också i LT

4 Sporten När män gör tidningar med ”magen” blir det mycket sport
Visst finns ett sportintresse – men det är mindre än det utrymme medierna ger Även män ratar sport Bilder på kvinnor som sportar ökar med automatik inte kvinnors intresse för att läsa sport

5 En nästan vanlig vecka i LT
19 sportande kvinnor – 38 sportande män 11 mammor – 4 pappor 6 kvinnliga politiker och 6 manliga politiker Period 15-20/2 (mitt under OS)

6 Medborgare kommer till tals
På LT anstränger vi oss för att sk ”vanligt” folk ska dominera på bild och i text, i nyhetsartiklar, enkäter och reportage. Vi är på plats där det händer Vi beskriver konsekvenser med utgångspunkt från vardagen De som är närmast problemen är experter på sin situation: föräldrarna, patienterna, eleverna, trafikanterna, missbrukarna osv

7 Ett annat perspektiv I traditionell dagspressjournalistik får tjänstemän, makthavare, experter, politiker, företagsledare, chefer osv mycket utrymme i ord och bild Då blir det män, män, män och åter män på bild och i text. Då missar vi en demokratisk möjlighet att få ta del av den andra sidan

8 De osynliga Som tidningschef har man ansvar för att synligöra de osynliga och låta de tysta komma till tals. Av kommersiella skäl och av demokratiska Det gynnar kvinnorna Ibland krävs övertalning Ibland krävs information om yttrandefriheten

9 Vem vill vi läsa om? ”Alla vill läsa om sig själva”
Kön och ålder styr vår läsning Identifikation är viktigt Möten med människor oavsett kön, som har något att berätta är intressanta Drama, drömmar, lycka, olycka, motgång, framgång – nödvändiga kryddor

10 Det spelar roll vem som styr
Fortfarande är en majoritet av chefredaktörerna i dagspress män Det påverkar innehållet om man inte jobbar läsarstyrt Unga kvinnliga journalister och chefer mest intresserade av vad läsarna tycker – äldre män mest ointresserade enl Dagspresskollegiets undersökning.

11 Veckopressens kvinnobilder
Innehållet har utvecklats i dialog med läsarna enl. Lisbeth Larsson i En annan historia Schabloner men också många starka och realistiska kvinnobilder Här har kvinnliga chefer styrt länge Den mogna kvinnan har blivit synlig Kvinnlig sexualitet har blivit rumsren

12 Baksidan Anorektiska kroppsideal, kroppar förvanskade i photoshop, ouppnåeliga relationsideal, konsumtionsfixering etc etc

13

14 Framsidan Den mest sålda bilden Stenhård konkurrens i tidningshyllan
Vem vinner slaget om läsarnas uppmärksamhet?

15 Affärstidningarna En dag med Dagens Industri: 41 män och 10 män. Få kvinnor i huvudroller. Tidningen Chef ett lysande undantag. SvD näringsliv försöker LT Näringsliv kommer att anstränga sig för att skriva om kvinnligt företagande

16 Reklamens bilder Reklamombudsmannen och hennes opinionsnämnd granskar
Anmäl! Tittar fäller på objektifiering, blickfång, sexism, schablonisering , brist på samhällsansvar I Danmark och i många andra länder i Europa och världen är det fritt fram för allt detta inte bara i reklamen


Ladda ner ppt "Den massmediala bilden av kvinnor"

Liknande presentationer


Google-annonser