Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Feedback eller feed forward
Vägar till en bättre återkoppling för lärare och studenter UPC Lunchseminarium
3
Dai Hounsell - huvudtalare
Professor of Higher Education och dekan för pedagogisk utveckling vid University of Edinburgh, Skottland.
4
Feedback? I relation till:
Ämnesinnehåll Nivå FSR/mål/syfte Miljö Uppgift Tidsram Arbetsinsats Vad är/innebär feedback? Vad tillför den? För vem? Hur skall den ges? Vem skall ge feedback? När och var är feedback mest effektiv?
5
Feedback eller feed forward?
6
Summativt eller formativt syfte
Nybörjarstudent som genomfört sin första tentamen Som stöd för arbetsprocessen i ett projektarbete, i grupp eller individuellt Där studenter är peers till varandra Som stöd för en nätburen diskussion För självvärdering i en individuell portfolio Som del i uppsatsarbete
8
Exempel: Förbättra skriftlig feedback
Fokusera skrivna kommentarer På det skrivna ej studenten Till FSR alt bedömningskriterier Kommentarer exemplifieras med citat/exempel i texten Förslag till förbättringar i kommande arbeten Få förbättringsförslag (2/3) möjliga för studenten att uppnå vid nästa arbete/steg
9
Exempel: Nya sätt att ge feedback
Podcast Screen capture E-möten Helklass-feedback Med hjälp av clickers Feedback-cards FAQ vid labbar
10
Exempel: Involvera studenter i feedback
Peer feedback I par, som rundor i grupp, i triader för att förstå lärar-feedback, för att föreslå bedömningskriterier Självreflektion Självtest, egenbedömningar, självrättning Process-feedback i grupp Via webbdokument, tvärgrupper, roterande texter
11
Läs mer på: Enhancing feedback/University of Edinburgh
Evidencenet/The Higher Education Academy
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.