Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGösta Abrahamsson
1
Organisationerna
2
Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning, samarbeten 4. Ekonomi och personal i verksamheterna 5. Analys: identifiera vägval och utmaningar, peka på skillnader mellan de tre länen
3
De regionala turistorganisationerna Swedish Lapland TourismSLT VästerbottensTurismVT Mitt Sverige TurismMST
4
Ägare, organisationsform, medlemmar SLTEkonomisk förening, privat ägd, 10 destinationsbolag, LFV, Gateway to Lapland VTRegion Västerbotten (kommunalförbund), länets 15 kommuner, landstinget MSTEkonomisk förening, länets 7 kommuner, landstinget, Handelskammaren
5
Uppdrag, verksamhetsidé, affärsidé SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTSamordna turistisk marknadsföring, koordinera länssatsningar, stödja företags- och produktutveckling, kvalitets- och miljösäkring, äga länsövergripande projekt, statistik, kontaktorgan för nationella organisationer MSTGemensam marknadsföring, samordna försäljningsinsatser, kontaktorgan för organ och myndigheter, bevaka utvecklingen, informera och utbilda medlemmarnas olika organ
6
Styrelse SLT5 ledamöter, 2 suppleanter som representerar näringen VTRegionstyrelsen, 25 ledamöter, kommuner och landstinget. VT har ingen egen styrelse för den löpande verksamheten MSTLandstinget ordförande, 7 representanter för kommunerna, 2 från Handelskammaren
7
Ekonomi 2009 SLTBudget 2009: 9.6 milj SEK Egen finansiering: 500.000 SEK VTBudget 2009: 10.2 milj SEK Egen finansiering: 6.4 milj SEK MSTBudget 2009: 9.5 milj SEK Egen finansiering: 2.1 milj SEK
8
Personal SLT3 fasta + projektledare 50% VT4 fasta + projektledare 50% MST2.4 fasta + 5.6 personer projektfinansierade
9
Verksamheten
10
Verksamhetsområden SLTInformationsbearbetning och kunskapsutveckling, kompetensutveckling, kvalitetssäkring, marknadsföring och ökad tillgänglighet, företräda näringens intressen, strategisk samordning VTMarknadsföring, produktutveckling, analys, samordning MSTMarknadsföring och säljstöd, analyser, destinationsutveckling
11
SLT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Prio 1: Leisure i Mälardalen, DINKs i London, WHOPS/Active Family i Tyskland, Active Family Nordnorge Prio 2:Corporate Meetings (Mälardalen samt internationellt via EIBTM) Prio 3: Övriga leisuremålgrupper i Sverige, England, Tyskland, Frankrike och Italien
12
VT - Marknads- och målgruppsprioriteringar Sommarsäsong Stockholms län & Mellansverige, Götaland, Norge, Tyskspråkiga länder Allmänt: 25 – 70 år, allmänna intressen Seniorer, medelålders par utan barn, ensamstående, 26 – 40 år Norge – aktiva barnfamiljer, 26 – 55 år Tyskspråkiga länder – researrangörernas målgrupper = aktiva familjer utan barn, ensamma 26 – 70 år Vintersäsong Stockholm & Mälardalen, Norra Norrland, Norge Huvudmålgrupp – 26 – 40 år, skidåkare, natur, äventyr + medelålders och seniorer 41 – 70 år Tyskspråkiga länder – researrangörer och deras målgrupper
13
MST - Marknads- och målgruppsprioriteringar Marknader: Mälardalen och norrut, Norge, Tyskland, Holland Målgrupper: WHOPs, Active Family, DINKs
14
Viktigaste produktområden, produkter SLTIkonen är ICEHOTEL, i övrigt kommuniceras the Taste of...., The Adventures of.....osv VTVinter: vintersport, fiske, skoter, draghundar, äventyr Sommar: camping dominerar, släkt- och vänbesök, natur, sevärdheter, aktiviteter och arrangemang MSTSundsvall och världsarvet Höga Kusten
15
Viktigaste destinationer Gästnätter i hotell, stugbyar, vandrarhem SLTKiruna, Luleå, Arjeplog-Arvidsjaur-Älvsbyn VTUmeåregionen, Gold of Lapland, Skellefteå MSTSundsvall, Ö-vik, Kramfors
16
Viktigare projekt SLTMatprojekt, Utbildningsprojekt VTGateway Nord, Res & Ät MSTHållbar besöksnäring i Västernorrland
17
Samverkan SLTMedlemsmöten, 2 marknadsgrupper, utbildningsgrupp, Turismens vänner VisitSweden, OAS Nätverket för regionala turistorganisationer VTStrategigrupp ALMI – Turism & Design VisitSweden, FörTur Nätverket för regionala turistorganisationer MSTALMI, Novum, Design i Västernorrland VisitSweden
18
I röret under 2009 SLTUtveckling av arbetet i marknadsgrupperna, långsiktig finansiering, politikerförankring, utbildningsprojektet VTNy struktur för samarbetet mellan företags-, kommun-/ destinations- och regional nivå (post destinationsutveckling), kvalitetsarbete MSTEU-projektet
19
Relativ förändring med 1995 som startår – helår
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.