Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Presentation av
2
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Disposition w Kort om Capona w Affärsidé, mål och strategier w Hotellmarknaden i Norden w Bokslutskommunikén w Frågor
3
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Kort om Capona w Nordiskt hotellfastighetsbolag w 41 hotellfastigheter w Ca 6 400 hotellrum w Ca 300’ kvm uthyrningsbar yta w Bokfört värde fastigheter ca 2,1 mdr SEK w Börsvärde drygt 1 mdr SEK V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P
4
Hotellfastigheternas hotelloperatörer och hotelldistributörer 2000-12-31 V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P
5
Caponas hotellprofil 2000-12-31
6
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Större händelser 2000 w Sålde Hotel Anglais i Helsingborg för 10 MSEK w Reavinst 3 MSEK. w Förvärvade två hotellfastigheter för 143 MSEK w Hotel Nouveau i Helsingborg (92 rum) w Airport Hotel Bonus Inn i Helsingfors-Vanda (211 rum). w Delade ut 60 MSEK till aktieägarna w 3,00 SEK per aktie. w Återköpte cirka 3,2 procent av totala antalet egna aktier för 32 MSEK.
7
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Börskursutveckling
8
Totalavkastning
9
Caponas affärsidé Att äga och aktivt förvalta hotellfastigheter på den nordiska hotellmarknaden.
10
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas mål w Att vara det ledande hotellfastighetsbolaget i Norden. w Att avkastningen över en konjunkturcykel ska vara högre än andra jämförbara placeringsalternativ. w Att soliditeten långsiktigt ska uppgå till cirka 30 procent. w Att räntetäckningsgraden lägst ska uppgå till 1,5 gånger.
11
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Strategier för aktiv förvaltning w Omsättningsbaserade hyresavtal. w Starka och välkända varumärken med professionella hotelloperatörer. w Nära och långsiktigt kundförhållande för att optimera hotellens kassaflöden. w Driva viss egen hotelloperatörsverksamhet.
12
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Strategier för fastighetsbeståndet w Koncentration till Nordens storstadsregioner och regionstäder. w Mellan- till högklass hotell med minst 75 hotellrum. w Aktivt delta i omstruktureringen. w Kontinuerligt förbättra hotellfastigheternas miljöanpassning.
13
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Vad skiljer Capona från traditionella fastighetsbolag? w Renodlat med enbart en fastighetstyp w Hotellfastigheter w Hyreskontrakten är omsättningsbaserade w Aktiv förvaltning ökar hotelloperatörens omsättning w Därmed även Caponas intäkter w Hotelloperatörens omsättning påverkar hotellfastigheternas värde w Capona är ett nordiskt fastighetsbolag
14
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellmarknaden i Norden w Generell utveckling w Hotellens intjäningsförmåga w Snittpris per tillgängligt rum (Revpar) w Utvecklingen i Norden 2000 w Utvecklingen på Caponas marknader 2000
15
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling sålda rum
16
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Rumskapacitetens utveckling
17
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Beläggningsgradens utveckling
18
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling snittpris per sålt rum
19
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling snittpris per tillgängligt rum
20
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Beläggningsgrader 1989-2000P
21
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellens intjäningsförmåga w Beläggningsgraden är en funktion av antalet sålda rum i förhållande till rumskapaciteten. w Snittpris per tillgängligt rum är en kombination av beläggningsgrad och snittpris per sålt rum (ARR). w Hotellens intjäningsförmåga = s nittpriset per tillgängligt rum (Revpar).
22
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Norden - cirka 4 260 hotell
23
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Sverige - cirka 1 900 hotell
24
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Norge - cirka 1 160 hotell
25
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Danmark - cirka 510 hotell
26
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Finland - cirka 690 hotell
27
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas hotellmarknader - 890 hotell
28
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas storstadsregioner - 510 hotell
29
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Caponas regionstäder - 350 hotell
30
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Bokslutskommuniké 2000 w Resultatutveckling w Resultat- & balansräkningar w Marknadsvärderingen w Resultatutveckling per aktie w Utsikter för 2001
31
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Resultatutveckling 1) 1) Proforma
32
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Fastigheternas utveckling 1) Proforma 1)
33
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotellverksamhetens utveckling 1) 1) Proforma
34
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Resultaträkning 2000
35
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Fastighetsverksamhetens resultat
36
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkterna 2000 fördelade per avtalstyp
37
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkterna 2000 per land
38
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkterna 2000 geografiskt fördelade
39
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hyresintäkterna 2000 fördelade per varumärke
40
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Viktiga faktorer som påverkar Caponas hyresutveckling w Hyresavtalen w Hotellens varumärken w Hotelloperatörerna w Geografiska lägen w Förvaltningen omsättningsbaserad starka och välkända professionella tillväxtorter aktiv och långsiktig
41
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotelloperatörsverksamhetens resultat
42
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Hotelloperatörsintäkterna 2000 fördelade per hotell
43
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Balansräkning 2000-12-31
44
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Räntebindningsstruktur 2000-12-31
45
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Fastighetsbeståndet 2000-12-31
46
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Marknadsvärdering av fastighetsbeståndet 2000-12-31 w Utförd av Arthur Andersen GCF Real Estate. w Oförändrade principer och av samma auktoriserade fastighetsvärderare som vid värderingen i slutet av 1999. w Caponas tre hotellfastigheter med egen hotelloperatörsverksamhet har värderats efter bedömd marknadshyra. w Värdet av hotelloperatörsverksamheten är ej beaktad i värderingen.
47
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Marknadsvärdet w Marknadsvärdet uppgår till 2 625 MSEK (exklusive inventarier). w Skillnaden mellan marknadsvärderingen och fastigheternas bokförda värde uppgick till 531 MSEK, vilket motsvarar cirka 27 SEK per aktie. w Värdeökningen för jämförbart fastighetsbestånd inklusive investeringar uppgick till 9 procent.
48
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utveckling per aktie 1) 1) Proforma
49
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Utsikter för 2001 w Caponas bedömning är att resultatet efter finansnetto 2001 kommer att överstiga motsvarande resultat för 2000, exklusive intäkter av engångskaraktär. w Resultatet efter finansnetto 2000, exklusive intäkter av engångskaraktär, uppgick till 125 MSEK.
50
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P www.capona.se
51
bilagor
52
Storstockholm - cirka 220 hotell
53
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Göteborg - cirka 60 hotell
54
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Öresundsregionen - cirka 110 hotell
55
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Oslo - cirka 70 hotell
56
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Helsingfors - cirka 55 hotell
57
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Resultat efter finansnetto
58
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Kvartalsfördelat resultat 2000
59
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona AB Besöksadress: Berga Backe 4 Postadress: Box 715, SE-182 17 Danderyd Telefon: +46 (0)8 - 446 59 70 Fax: +46 (0)8 - 753 13 80 info@capona.se / www.capona.se Kontaktpersoner: Olle Persson, Verkställande direktör Telefon: 08 - 446 59 72 E-post: olle.persson@capona.se Ando Wikström, vVD, Finans & Investerarrelationer Telefon: 08 - 446 59 71 E-post: ando.wikstrom@capona.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.