Ladda ner presentationen
1
Helhetsgrepp om versionsbyte av Raindance
Våra erfarenheter
2
Bakgrund 32 000 anställda 2005 hade vi ca 600 användare
2008 införde vi LFP och antalet användare ökade till ca 2010 införde vi Inköp och antalet användare ökade till ca
3
Bakgrund Vi använder modulerna Bokföring, Kundfaktura, Leverantörsfaktura, Tid, Projekt, Uppföljning, Budget, Internfaktura, Saldoreskontra och Inköp. Raindance berör mångas vardag! Extern drift (CGI)
4
Bakgrund Inköp 800 – 1000 ordrar om dagen
Försörjer sjukvåren med material, livsmedel, ren tvätt etc Korta ledtider Raindance ÄR ett verksamhetskritiskt system
5
Planeringcykel för uppgradering
Ca 3 månaders framförhållning Dag för uppgradering fastställs i samråd med Ekonomi, försörjning, logistik, CGI och kritiska leverantörer. Att uppgradera Raindance är för hos ett projekt
6
Aktivitetsplan Allokering av resurser intern och externt Grov tidsplan
Genomgång av nyheter Detaljplanering Utbildning av testpersoner Test av nyheter Återkoppling till CGI
7
Aktivitetsplan Uppdatering av handböcker, lathundar och manualer.
Löpande information till nyckelpersoner Information till användarna via Intranät och Raindance Löpande go no go beslut. Framtagande av interaktiva utbildningar
8
Aktivitetsplan Uppgradering – systemet stängt från 12.00 till 24.00
Uppdatering av nya rå och grundlager tar ca 48 h Systemet helt uppgraderat Vad kan vi lära oss till nästa gång?
9
Slutsats En lyckad uppgradering kräver en noggrann planering, ett väl förankrat beslut och en bra dialog med verksamheten!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.