Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort
2
Hur en modell kan vara uppbyggd
NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Olika faktorer som påverkar den totala nöjdheten väljs ut. Modell och frågor skräddarsys efter verksamheten.
3
Hur faktorerna byggs upp
Ett antal delfrågor bygger tillsammans upp en faktor. Miljö Hur nöjd är du med din kommun vad gäller… …hur trivsam miljön är? …landskapet och naturen? …parker, grönområden och strövområden? I allra högsta grad nöjd Inte alls nöjd
4
Betygsindex För varje faktor/frågeområde beräknas ett sammanfattande betygsindex som varierar från 0 till 100. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända. Betygsindex över 75 kan betraktas som väl godkända. Pålästa om effektmåtten
5
Effektmått Anger vilken förväntad påverkan på helhetsbetyget som en förändring av faktorns betygsindex skulle innebära. Erhålls via en analysmodell utan att direkta frågor ställs om faktorns betydelse eller liknande. Ett mått på samvariationen mellan faktorn och helhetsbetyget baserat på svaren från kommunens egna invånare.
6
Effektmått NRI 100 A ) v B 100 Fritid
7
Effektmått NRI 100 100 Utbildningsmöjligheter
8
Tre analysområden i enkäten
Nöjd-Region-Index. Betyget på kommunen som en plats att bo och leva på. Frågor om arbetsmöjligheter, kommunikationer m.m. Nöjd-Medborgar-Index. Betyget på de kommunala verksamheterna. Nöjd-Inflytande-Index. Betyget på möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter.
9
Nöjd-Region-Index
10
Utbildningsmöjligheter
Nöjd-Region-Index NRI Utbildningsmöjligheter Miljö Bostäder Trygghet Kommunikationer Kommersiellt utbud Fritid Arbetsmöjligheter Medborgarna betygsätter kommunen som en plats att bo och leva på.
11
Nöjd-Region-Index, helhetsbetyget på kommunen som en plats att leva och bo på
12
NRI (Nöjd-Region-Index)
Södertörnkommunerna fick ungefär samma NRI som övriga kommuner. Med undantag för Södertälje och Botkyrka som fick låga helhetsbetyg. Höga helhetsbetyg för Tyresö och Salem.
13
Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…
...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Miljö Fritid Utbildningsmöjligheter ...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Bostäder Trygghet Arbetsmöjligheter
14
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell A (Nöjd- Region- Index)
Faktorerna Bostäder och Trygghet är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
15
Tabell A. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden
16
Arbetsmöjligheter
17
Utbildningsmöjligheter
18
Miljö
19
Bostäder
20
Trygghet
21
Kommunikationer
22
Kommersiellt utbud Priomatriserna i den ordning som rapport
23
Fritid
24
Kommunen som en plats att leva på
Kommunen som en plats att leva på. Jämförelse mellan kommuner i Stockholmsregionen Här behövs förklaring till siffrorna, dvs vilket år resultaten är ifrån. 1) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
25
Nöjd-Medborgar-Index
26
Stöd för utsatta personer
Nöjd-Medborgar-Index NMI Äldreomsorgen Stöd för utsatta personer Gator och vägar Gång- och cykelvägar Fritid - Idrott Fritid - Kultur Miljöarbete Gymnasieskolan Grundskolan Förskolan Vatten och avlopp Renhållning Räddningstjänsten Medborgarna betygsätter de kommunala verksamheterna.
27
NMI (Nöjd-Medborgar-Index), helhetsbetyget på de kommunala verksamheterna
28
NMI (Nöjd-Medborgar-Index)
Södertörnkommunerna fick ungefär samma helhetsbetyg som övriga kommuner. Högst helhetsbetyg för sina kommunala verksamheter fick Salem och Tyresö. Lägst betyg fick Södertälje.
29
Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…
...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Stöd för utsatta personer Äldreomsorg Gator och vägar ...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Vatten och avlopp Räddningstjänsten Fritid - Idrott
30
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell B (Nöjd- Medborgar- Index)
Faktorerna Gator, Grundskola och Äldreomsorg är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
31
Tabell B. Nöjd-Region-Index och verksamheternas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden Denna bild blir lite rörig.
32
Förskolan
33
Grundskolan
34
Gymnasieskolan Lagt priomatriserna i den ordning som är i rapporten.
35
Äldreomsorgen
36
Stöd för utsatta personer
37
Gator och vägar
38
Gång- och cykelvägar
39
Fritid - Idrott
40
Fritid - Kultur
41
Miljöarbete
42
Vatten och avlopp
43
Renhållning
44
Räddningstjänsten
45
Kommunala verksamheterna
Kommunala verksamheterna. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen 1) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
46
Nöjd-Inflytande-Index
47
Nöjd-Inflytande-Index
Medborgarna betygsätter möjligheterna till inflytande på kommunens beslut och verksamheter. NII Tillgänglighet Information, öppenhet Påverkan Förtroende
48
NII (Nöjd-Inflytande-Index), hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen
49
NII (Nöjd-Inflytande-Index)
NII ligger för landets kommuner på en mycket lägre nivå än betygsindexen för NRI och NMI. Södertörnskommunerna fick i genomsnitt något bättre NII än övriga kommuner. Salem fick högst betyg på hur medborgarna bedömer sitt inflytande i kommunen
50
Medborgarna i Södertörnkommunerna ger…
...lägre betyg än sitt medelindex åt främst: Påverkan ...högre betyg än sitt medelindex åt främst: Information
51
Prioriteringsmatris med faktorerna i modell C (Nöjd-Inflytande-Index)
Faktorerna Påverkan och Förtroende är de som bör uppmärksammas i ett förbättringsarbete.
52
Tabell C. Nöjd-Region-Index och faktorernas betygsindex i nätverkskommunerna och i årets övriga 89 kommuner Medelvärden
53
Tillgänglighet
54
Information/Öppenhet
55
Påverkan
56
Förtroende
57
Nöjd-inflytande-Index. Jämförelser mellan kommuner i Stockholmsregionen
1) sommaren 2004 2) våren 2005 3) hösten 2005 4) våren 2006 5) hösten 2006 6) våren 2007 7) hösten 2007 8) våren 2008 9) hösten 2008 10) våren 2009
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.