Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Att bygga en fungerande webbplats
Användbarhet Att bygga en fungerande webbplats
2
De 4 dörrarna* För att användaren ska nå målet måste hon passera 4 dörrar: - Utseende - Språk - Struktur - Interaktionen ”Varje dörr som ska passeras måste hon kunna öppna” *från Användbarhetsboken av Tommy Sundström
3
Formens funktion Utseende Tar hand om användaren Ska vara lågmäld
Ska ge information Vara läsbar Typsnitt Bra storlek Korta texter Rätt radavstånd (större än tryckt text) Utseende 1:a intryck viktigt! - Bygger förtroende (eller förstör) - Visar personlighet
4
Tilltal Läsvänlig Flera språk(?!) Språksvårighet Handikapp Språk
Formell Informell Läsvänlig Enkelt språk Viktigast först Stilguide Stavning Undvik kursiv Flera språk(?!) Språksvårighet Handikapp Språk TT språket Svenska skrivregler Myndigheternas skrivregler
5
Överskådligt Navigation Struktur Logiska namn
Samla likvärdig information Navigation Länkar Menylänkar Kunna läsa fristående Rubrik som länktext Ange Title (vad länken innebär, e-post, pdf etc) Bildlänkar Formulär – för sökning och valboxar Struktur Det ska vara lätt att hitta information Handlar om organisation och ordning
6
Ska vara lätt att förstå hur man gör!
Fylla i formulär Handla Chatta Redovisa Tid Ekonomi etc Ska vara lätt att förstå hur man gör! Interaktion Handlar om samspelet, dialogen mellan system och människa
7
Standard Användare Webbläsare Andra aspekter
ISO Standard för användbarhet WCAG - Web Content Accessibility Guidelines, handikappanpassning Användare Med handikapp Olika förståelse för mediet Webbläsare Olika läsare / olika presentation Andra aspekter artiklar/iso.htm
8
Läsbarhet Målgrupp Användarorienterad Lagom stor text Andra aspekter
Okända ord Förkortningar Text i bilder Målgrupp Vem vill du nå? Vem ska använda sidan? Användarorienterad Tjäna användarnas intressen Andra aspekter artiklar/iso.htm
9
Utan användare ingen användbarhet
Från idé till rutin Utan användare ingen användbarhet
10
Idé och syfte Tänkt publik Formulera mätbara mål Börja enkelt
Dessa två kan förändras över tid Formulera mätbara mål Börja enkelt Ta lite i taget Planera för, men bygg på komplexitet Vad ska göras?
11
Intervjuer Enkäter Iakttagelser ”Brainstorma” Målgrupp? Användare?
Enskilt Fokusgrupper Enkäter Iakttagelser ”Brainstorma” Målgrupp? Användare? Lär känna din målgrupp! Ta reda på deras intressen, vad de gillar…
12
Processanalys Målgrupp? Användare? Vad startar processen?
Vad ska göras? Finns samverkande processer? Vad ska levereras? Målgrupp? Användare? Utan användare
13
Vilket är användarnas mål?
Hur uppnås målen idag? Vilken är dina konkurrenter? Varför använda just denna sida? Inte bara funktion, även underhållning! Målgrupp? Användare? Utan användare
14
Vision Design Utvärdering Återkoppling Utformning Sätt upp mål
En väg att nå mål Utvärdering Rätt väg? Rätt kvalitet? Återkoppling Utformning
15
Produkt Sluttest Lansering Uppföljning
16
Vad sidan ska ge besökaren
Den färdiga sidan Vad sidan ska ge besökaren
17
Vad sidan ska ge besökaren
Sidan ska besvara besökarens frågor. Fundera över vilka behov som kommer sedan. Vad sidan ska ge besökaren
18
Vad sidan ska ge besökaren
Var är jag? Finns det jag vill ha/söker? Hur hittar jag? Har jag kommit rätt? Relevans! Finns det mer? Hur kommer jag tillbaka? Vad sidan ska ge besökaren Sidan ska besvara besökarens frågor.
19
Vad sidan ska ge besökaren
Hur ger jag mervärde? ”Återbesökare” Hur tilltalar jag dem vidare? Vad sidan ska ge besökaren Vilka behov kommer sedan?
20
Helhetsintrycket skapar förtroende.
Satsa på att interaktionen fungerar. Design kan lätt bytas ut! Glöm inte!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.