Ladda ner presentationen
1
Att använda sig av massmedier
2
Vad är massmedier? *Romarriket: anslag uthuggna i sten C.a. 1450: Gutenbergs rörliga typer 1800-talet: elektronisk telegraf *Radio, TV, tidningar, anslagstavlor, internet o.s.v *Olika genomslag, olika funktioner, olika målgrupper
3
Varför behövs kunskap om massmedier?
*Bättre förstå hur en nyhet uppstår *Bättre kunna hantera framtida mediesituationer *Lättare kunna skapa egna mediesituationer utifrån exempelvis val av målgrupp och medium
4
Varför kan det vara bra att synas i media?
*Skapa uppmärksamhet kring en fråga eller organisation *Bemöta uppmärksamhet kring en fråga eller organisation *Betydligt billigare att vara med på nyhetsplats än köpa annonser. Dessutom högre trovärdighet hos många
5
Exempel på sämre och bättre framträdanden
”Jag har svårt att intellektuellt ta ställning till frågan, så jag tar istället svaret på förra frågan en gång till” ”Nu får det vara slut på alla bögfrågor” /Jan O Karlsson, biträdande utrikesminister ”Många barn har förlorat en eller båda sina föräldrar. Jag tror jag vet vad det vill säga. Jag har själv varit ett sådant barn. Min pappa omkom i en flygolycka när jag var liten. Så jag vet vad det betyder att växa upp utan en pappa. Jämfört med många andra barn hade jag det säkert bra, men för ett barn är en förlorad förälder alltid oersättlig. Jag vet något om den saknaden” /Carl XVI Gustaf, om tsunamikatastrofen
6
Vad är en nyhet? ”Något som inte varit känt tidigare men som nu kan förväntas väcka intresse” *Konkret *Aktuell *Geografisk och kulturell närhet *Allmänintresse *Ovanlig, överraskande *Involverar högt uppsatta personer *Går att visualisera *Är positiv
9
SWOT-analys *Styrkor (strengths) *Svagheter (weaknesses)
*Möjligheter (opportunities) *Risker/hot (threats) Tydliggör varje del Fungerar som informations- och diskussionsunderlag för medarbetare Hjälp till att ta fram budskap att kommunicera utåt Hjälper till att förutse frågor som kan komma från målgruppen eller journalister
10
Målgruppsanalys *Vilken sorts information ska förmedlas?
*Var inhämtar målgruppen sin information? 1. Identifiera de målgrupper som kan vara intresserade 2. Ta reda på målgruppens karaktär och informationsbehov (målgruppsprofil) 3. Välj ut de forum och medier som effektivast kan förmedla informationen s. 56 <
14
Pressmeddelanden ”Tydligt språk, inga överdrifter, inget reklamspråk, utan hårda fakta” /Mats J Larsson, redaktionschef, Dagens Nyheter *Använd citat *Överskrift *Presentera dig/er *Slagkraftig rubrik *Skicka samtidigt till alla *Sammanfattning i ingressen *Viktigaste först *Bara en nyhet *Max en A4 *Skicka på morgonen, helst på sommaren, söndag-måndag
17
Kontakter *Personliga kontakter *Redaktionen eller nyhetschefen
*Via e-post
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.