Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ingenjörshuset 1 oktober 2012
Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ 1
2
Alkohol kommuniceras i media på många sätt
Kommersiellt – reklam, internetsajter, sociala medier För inspiration – dryckestips, mat och dryck För information – hälsa, skador I aktuella frågor – debatt IQ 1 oktober 2012
3
Kraftig ökning av alkoholreklam
+127 procent mellan 2008 och 2011 Explosionsartad ökning av alkoholreklam (Sifo reklammätningar) År 2008: 369 miljoner, År 2011: 837 miljoner, År 2012: Spås den passera 1 miljard i medieinvesteringar IQ 1 oktober 2012
4
Alkoholreklamens framväxt
Kanal 2004 2011 TV 40 438 Morgon/kvällspress 50 286 Populärpress 38 100 Fackpress 2 6 Internet 4,5 Utomhus 1 Radio 0,5 TOTALT 132 837 Miljoner kronor, källa Sifo IQ 1 oktober 2012
5
2 av 3 uppger att de har sett reklam för öl, vin eller sprit den senast månaden
Fråga: Har du sett reklam för öl, vin eller sprit den senaste månaden? Novus 2011 Bas: Samtliga n= 1616
6
Var har man sett reklam för alkohol?
Alla 16-29 år Tidning/tidskrift 74% 68 % TV 69 % 80 % Utomhus (arenor, liknande) 12 % 23 % Sociala medier 11 % 16 % E-post 9 % 2 % Bio 1 % Novus 2011
7
Alkoholreklam i TV även på barntid
58 av 99 reklamavsnitt var för alkoholdrycker Flest visningar för öl, men även cider, vin och whisky samt likör Barn 3-12 år i Sverige Reklam för mat och dryck i tv Tidsperiod en vecka (ett urval dagar) 2008 TV3, TV4, Kanal 5 (mest populära bland barn) Snabbmat vanligast, alkohol näst vanligast följt av choklad och godis Sverige i ”topp” bland undersökta länder Internationell studie publicerad 2010, Television Food Advertising to Children: A Global Perspective IQ 1 oktober 2012
8
Svenskarna om alkoholreklamen
Novus 2011 IQ 1 oktober 2012
9
2 av 3 tycker att alkoholreklam är förskönande
2 av 3 tycker att alkoholreklam är förskönande. 6 av 10 att den uppmanar till bruk. Novus 2011 IQ 1 oktober 2012
10
Internet – en arena för alla, även alkoholproducenter
Reklam Officiella webbplatser Varumärkessajter för olika drycker tips och recept Kampanjsajter inbjudningar till events, fester tester, spel och tävlingar Sociala medier, Facebook relationsbyggande interaktivitet, spridande
11
Sociala medier, en självklarhet
95 % i åldern år, är medlemmar i sociala nätverk. För hela befolkningen,12 år och äldre är 52 % medlemmar i sociala nätverk. Källa: Svenskarna och Internet 2011
12
Facebook – möte mellan producenter och (unga) konsumenter
Egna sidor Appar Annonsering Kampanjsidor Delning, spridning Användarna bidrar själva med material Marknadsföringen handlar i regel inte om smak eller intresse för fina viner. Det är party, livsstil och attityd som gäller. Heineken: Över 8 miljoner. Absolut: Över Smirnoff Ice: Över Bacardi: Över 3 miljoner. Captain Morgan: Över 1 miljon. Bailey´s: Över 1,4 miljoner Sept 2012 Inofficiella sidor: Startade av utomstående. Varumärket kan inte styra vad som sägs där. Samtidigt förekommer det att varumärkena har en dialog via dessa sidor, lägger in kommentarer och tillhandahåller prylar för utlottning.
13
”Fullast på Facebook?” ”Förlorade vi? Neeej! Aja är fullast på festen ändå” ”Elin ger sig vid 03:40 Jag är salongs VEM VILL DRICKA VIN?” Idag ska jag flippa #alkohol Mer än hälften i åldern år har skrivit eller lagt upp bilder i sociala medier när man druckit alkohol, oftast på Facebook. Xtreme Nordic 2011 IQ 1 oktober 2012
14
”Party” i bloggvärlden
Bloggvärlden är i första hand en ung kvinnovärld. Här handlar det om glamour, mode, shopping, och – förstås – party. De två största svenska bloggarna – båda unga tjejer – har besökare om dagen. IQ 1 oktober 2012
15
Drygt var femte 18-25-åring upplever mycket alkoholreklam i sociala medier.
Något fler kvinnor upplever alkoholreklam än män. I glesbygd upplever något fler alkoholreklam än i mellanstora samt storstäder. IQ 1 oktober 2012
16
3 av 10 upplever att alkoholreklamen
ökat i sociala medier det senaste året Kvinnor upplever I högre utsträckning än män att alkoholreklamen har ökat. I storstäder samt glesbygd upplever man att alkoholreklamen ökat mer än I mellanstora städer. IQ 1 oktober 2012
17
18-25-åringar som fått inbjudningar
4 av 10 har fått inbjudningar till fester av alkoholproducenter, barer, pubar eller liknande via sociala medier. I åldersgruppen 18 till 20 år har 17 procent fått inbjudningar en eller flera gånger i veckan. Ytterligare 33 procent har fått inbjudningar någon gång i månaden eller någon gång per år (18-20 år). Små skillnader mellan kön. Vanligare I storstäder än I mellanstora städer samt glesbygd. Var åttonde 12,5 %. Det var 13 %. Novus 2012 IQ 1 oktober 2012
18
Alkoholreklam i sociala medier - en extra stor utmaning
På FB behöver man sällan ange födelsedatum för att komma in på en sida. På vissa står det att man måste vara 25 år för att gilla. På nätet tycks inte alla bry sig om att reklam för alkohol inte får riktas till eller skildra barn eller unga vuxna som inte fyllt 25 år eller att reklam inte får ge intryck av att alkoholkonsumtion leder till social eller sexuell framgång. Skillnaden i reklamens utformning gällande exempelvis tidningsannonser jämfört med i sociala medier är mycket stor. Gränsen mellan vad som är marknadsföring och redaktionellt utrymme blir otydligare.
19
Youtube De flesta reklamfilmer för alkohol ligger på Youtube.
Flera varumärken har även egna ”kanaler” där de samlar andra filmer för spridning. Exempel antal visningar på youtube sept 2012: Heineken ”Walk-in fridge” miljoner Carlsberg ”Stunt with148 bikers in cinema” 11 miljoner Captain Morgan ”Party like a champion” miljoner Inofficiella sidor: Startade av utomstående. Varumärket kan inte styra vad som sägs där. Samtidigt förekommer det att varumärkena har en dialog via dessa sidor, lägger in kommentarer och tillhandahåller prylar för utlottning.
20
Den redaktionella bilden
Inspiration Information Aktuella samhällsfrågor IQ 1 oktober 2012
21
Inspiration om alkoholdrycker
Dryckestips Recensioner av dryckesnyheter Mat och dryck Dryckesprovning Klubbar Temaresor IQ 1 oktober 2012
22
Dryckestips Dryckestips Dryckesnyheter recenseras
Fördjupande artiklar om dryckeskunskap. Tema-artiklar och bilagor om val av drycker inför festsäsonger, som påsk, midsommar, jul Finns i de flesta mediakanaler, främst i press men även i tv. Och på nätet, förstås. IQ 1 oktober 2012
23
Några exempel från nyhetsmedia…
IQ 1 oktober 2012
24
Mat & dryck – ett STOOOORT tema
Mat & dryck-tidningar Bilagor med inspiration till helger, som jul och midsommar, Mat & dryck-sajter på nätet IQ 1 oktober 2012
25
Några mat & dryck-exempel …
IQ 1 oktober 2012
26
Klubbar för vin och andra drycker
Inspiration och information. Provningar, resor. Ofta även beställningstjänster. Ofta i namn av en vinprofil. Eller en kommersiell aktör, t ex en mediakanal. IQ 1 oktober 2012
27
Några exempel på klubbar …
IQ 1 oktober 2012
28
… provningar och temaresor
IQ 1 oktober 2012
29
Det dricks alkohol i TV rätt ofta, om man tänker efter…
I populära TV-serier: Pluras kök Mad men Sex and the city I direktsända event och fester: Nobelfesten Idrottsgalan Kristallen bara som några exempel IQ 1 oktober 2012
30
Filmer och filmhjältar
”Shaken, not stirred” var bara början… Alkohol fanns i 86 procent av 300 filmer som granskades i en engelsk studie 2011. Specifika varumärken visades i 35 procent av filmerna. IQ 1 oktober 2012
31
Många lanserar egna drycker
Kändisar, företag, musiker, med flera … IQ 1 oktober 2012
32
Information om alkohol och om alkoholskador
Några vanliga områden: Hälsoaspekter Forskningsrön Rattfylla Ungdomsfylla Alkoholberoende IQ 1 oktober 2012
33
Hälsoanledningar för att dricka
Benskörhet, vikten, hjärtat, antioxidanter… IQ 1 oktober 2012
34
…och för att inte göra det
Om de negativa aspekterna och skadorna. IQ 1 oktober 2012
35
Rattfylla, vanlig och ibland stor nyhet
IQ 1 oktober 2012
36
Ungdomsfylla – valborg och inspark
IQ 1 oktober 2012
37
Nyktra kändisar – äldre och yngre
IQ 1 oktober 2012
38
Alkohol en ofta aktuell samhällsfråga
Frågorna varierar över tid, här några från 2012 IQ 1 oktober 2012
39
Hur mycket är vad? Hur stor andel av mediabilden är Reklam?
Inspiration? Information? Aktuella frågor? Vi frågar vår tids allvetare… IQ 1 oktober 2012
40
Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige
Mat och vin Alkohol Mat och dryck Mat och öl Vintips Fulla ungdomar Misshandel alkohol Rattfylla Dryckesprovning Vinprovning Alkohol och cancer IQ 1 oktober 2012
41
Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige
Alkoholberoende Billig sprit Alkoholfri Alkoholskador Ölprovning Whiskyprovning Dryckestips Vinklubb Hemleverans alkohol Gårdsförsäljning alkohol Rött vin antioxidanter IQ 1 oktober 2012
42
Försök till slutsatser om bilden av alkohol i media
Omfattande Mångfacetterad Många kanaler Många avsändare Många särintressen Motsägelsefull Svårgripbar i sin helhet Svårkontrollerbar IQ 1 oktober 2012
43
Frågan är vad den samlade bilden i media säger om alkoholen
i vår vardag och i vårt samhälle. Och vad förmedlar bilden till oss alla? Till barn och ungdomar? IQ 1 oktober 2012
44
Tack! 44
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.