Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Cision Swedish Index – Q4 2008 Per Söderpalm, Cision.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Cision Swedish Index – Q4 2008 Per Söderpalm, Cision."— Presentationens avskrift:

1 Cision Swedish Index – Q4 2008 Per Söderpalm, Cision

2 Cision Swedish Index Q4 2008 Sammanfattning Lågkonjunkturen slår under fjärde kvartalet 2008 med full kraft mot det svenska näringslivet. I takt med att försäljningen viker får allt fler företag problem med att klara sina betalningar. För storbankerna har kreditförlusterna hittills varit försumbara men nu rustar även de för bistrare tider. Trots rådande finanskris placerar sig bankerna återigen på de fyra första platserna, denna gång med Handelsbanken i topp. Bankernas talespersoner inom privat- och makroekonomi får fortsatt stort utrymme och lyckas tydligt neutralisera den negativa publiciteten. Utan denna expertpublicitet tappar samtliga banker utom Handelsbanken kontakten med tio i topp-listan. Den stora vinnaren i det fjärde kvartalet är TeliaSonera som klättrar sex placeringar till en sjätte plats. Företaget går bättre än väntat med bra försäljning och får därigenom en bra medieprofil. Hela telekombranschen med TeliaSonera, Tele2 och Ericsson har en fortsatt bra mediebild. Företagen ligger stadigt på topp 10 och har inte påverkats lika mycket av krisen som en del andra branscher. Fordonsindustrin kämpar för sin överlevnad i USA. I Sverige är läget också tufft men Scania beskrivs som något av ett undantag. Scania tappar bara några placeringar och håller sig kvar på topp 10. AB Volvo däremot tappar från plats nio till sista. Avbeställda lastvagnar och ideliga varsel ger AB Volvo en publicitet bestående till 40 procent av negativa artiklar. Hennes & Mauritz går starkt på Cision Swedish Index. Upp ett par placeringar till åttonde plats detta kvartal. Bra försäljning och positiva skriverier om designers och varumärken ger företaget en unik position i den annars krisdrabbade detaljhandeln. Industriföretagen har en fortsatt svag mediebild. ABB, Atlas Copco och ASSA ABLOY parkerar på den nedersta delen av listan. Som helhet påminner publiciteten för Sveriges 20 största börsföretag om tredje kvartalet. Den finansiella rapporteringen fortsätter vara dyster men vägs upp av bra publicitet från experter och runt företagens produkter. En fördjupad analys Detta är den version av Cision Swedish Index som vi delar med oss av kostnadsfritt. Är du intresserad av en fördjupad version med utförligare analys av en bransch eller ett företag, jämförelser mellan mediebild och varumärke? Kontakta Per Söderpalm, nordisk analyschef Cision, på 08-507 412 19 eller per.soderpalm@cision.com. Innehåll Sammanfattning och kontakt Fakta och definitioner Topp tio med kort referat Placering över tid Nordisk topplista Cision Swedish Index

3 Fakta och definitioner: Cision Swedish Index Om Cision Swedish Index Cision Swedish Index är en kvartalsstudie från Cision som rankar publicitetens påverkan på varumärket hos börsnoterade företag. Vi följer de 20 största svenska företagen som är noterade på Nasdaq OMX Nordic. Samma undersökning görs i övriga nordiska länder samt i USA. I Sverige bevakar vi de tre största affärssajterna. Dagens Industri (www.di.se) Svenska Dagbladet/Aftonbladet (www.e24.se) Veckans Affärer/TV4 (www.va.se) Mått som mäter påverkan, kvalitet och effekt Cision använder tre forskningsbaserade mått för att mäta publicitetens påverkan för ett företag eller organisation. Måtten ger ny, detaljerad kunskap om mediebilden som går att använda operativt i mediekontakterna. De är i många fall lämpliga som nyckeltal för återkoppling till ledningen på hur publiciteten bidrar till att stärka varumärket och den egna affären. Impact Score Visar kvaliteten i publiciteten genom mäta att varumärkets synlighet och styrka (hågkomst). Net Effect Ett mått för publicitetens effekt mätt i antal kontakttillfällen (sannolika antalet kontakttillfällen - läsare, lyssnare, tittare) som baseras på Impact Score (kvalitet och synlighet). Reputation Messages Metod för att följa och utvärdera ett varumärkes anseende i media baserat på företagets vision & ledarskap, produkter & tjänster, finansiell prestation, socialt ansvarstagande samt relationer med olika intressenter.

4 Företag på topp 10 Cision Swedish Index Rankings 1. Handelsbanken 2. Swedbank 3. SEB 4. Nordea 5. Ericsson 6. TeliaSonera 7. AstraZeneca 8. Hennes & Mauritz 9. Tele2 10. Scania 11. SKF 12. Investor 13. Skanska 14. SCA 15. ABB 16. Electrolux 17. Atlas Copco 18. ASSA ABLOY 19. Sandvik 20. AB Volvo Handelsbanken • Redovisar ett mycket starkt tredje kvartal. Mitt i finanskrisen fortsätter Handelsbanken att göra goda affärer. Kreditförlusterna stiger men är måttliga. • Stor expansion i Storbritannien. • Handelsbanken drar nytta av Finansinspektionens lättnad i kapitalreglerna genom att ta ett lån på 2,1 miljarder kronor. Syftet är att kunna att öka utlåningen. Swedbank • Swedbank presenterar en kvartalsrapport som var bättre än vad analytikerna förväntat sig. Men kreditförlusterna har tagit fart. • Swedbank har med hjälp av statens bankgarantisystem lyckats låna upp en stor summa pengar med lång löptid, något som innan Lehmankonkursen närmast varit omöjligt. • Stor nyemission i Swedbank. Det är finanskrisen och börsutvecklingen som ligger bakom beslutet. SEB • SEB Enskilda Equities utses till bästa mäklarhus i Norden under 2008. • SEB har formerat en särskild grupp som centralt inom banken ska arbeta med att hantera dåliga krediter. Nordea • Bra tredje kvartal. • Nordea köper återstående aktier av ryska JSB Orgresbank och blir därmed ensam ägare. Ericsson • Ericssons försäljning ökade med 13 procent under tredje kvartalet med stark utveckling i alla regioner utom Västeuropa. Aktien steg kraftigt som följd. Det planeras dock för nolltillväxt under nästa år. • Afrika söder om Sahara har blivit en av Ericssons viktigaste marknader. Här har företaget 50 procent av marknaden. Cision Swedish Index

5 Företag på topp 10 TeliaSonera • TeliaSonera levererar bättre siffror än väntat. Kundbeteendet har trots finanskrisen inte ändrats mycket. • Försäljningen av iPhone ger TeliaSonera en bra image och är en lönsam affär på de marknader där bindningstid accepteras. AstraZeneca • AstraZeneca är det enda av 58 bolag på börsens Large Cap-lista som haft en positiv kursutveckling i år. • Positiva studieresultat med cancerpreparatet Iressa. Hennes & Mauritz • Trots finanskrisen lever H&M upp till försäljningsförväntningarna. Försäljningen ökade med 9 procent under oktober månad. • Hennes & Mauritz ska lanseras i Israel. Om allt går enligt planerna ska den första butiken öppna 2010. Tele2 • Malmö Stad förlänger sitt avtal för kommunikationstjänster med Tele2. Värt 18 miljoner kronor. • Tele2 har vunnit i alla domstolsinstanser avseende den ifrågasatta fördelningen av gsm-licenser i Ryssland. • 10 miljoner kunder i Ryssland och Baltikum gör att regionen nu står för 30 procent av Tele 2:s omsättning. Scania • Resultatet för Q3 låg i linje med förväntningarna. • MAN meddelade att bolaget utökat sin rösträtt i Scania till över 20%. Scanias aktie steg med 8 procent. Cision Swedish Index Rankings 1. Handelsbanken 2. Swedbank 3. SEB 4. Nordea 5. Ericsson 6. TeliaSonera 7. AstraZeneca 8. Hennes & Mauritz 9. Tele2 10. Scania 11. SKF 12. Investor 13. Skanska 14. SCA 15. ABB 16. Electrolux 17. Atlas Copco 18. ASSA ABLOY 19. Sandvik 20. AB Volvo Cision Swedish Index

6 Placering över tid Cision Swedish Index

7 Cision Nordic Index – topp 20 1. Nordea 2. Nokia 3. Handelsbanken 4. SEB 5. Swedbank 6. Ericsson 7. Danske Bank 8. Statoil 9. TeliaSonera 10. Fortum 11. Hennes & Mauritz 12. Telenor 13. Sampo 14. AstraZeneca 15. Vestas 16. Jyske Bank 17. Tele2 18. Novo Nordisk 19. Stora Enso 20. Neste Oil Cision Nordic Index är en kvartalsstudie från Cision som rankar publicitetens påverkan på varumärket hos börsnoterade företag. Vi följer de 50 största börsnoterade nordiska företagen. Samma undersökning görs i USA. På vår webbplats www.cision.com finns även en kortare rapport kring den nordiska listan.www.cision.com Cision Swedish Index

8 Kontakta gärna oss Per Söderpalm, nordisk chef Cision Analysis & Media Partner Tel: +46 8 507 12 19 Mobil: +46 706 21 88 52 E-post: per.soderpalm@cision.comper.soderpalm@cision.com


Ladda ner ppt "Cision Swedish Index – Q4 2008 Per Söderpalm, Cision."

Liknande presentationer


Google-annonser