Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vad är cultural planning? Kimstad 2 oktober 2013
2
Varför cultural planning? • Likriktning • Vikande befolkningsunderlag • Livskvalitet ett konkurrensmedel • Mjuka värden efterfrågas i samhällsplaneringen • Medborgardialog • Platsutveckling
3
Hållbar utveckling Social ekonomisk ekologisk… och kulturell
4
Medborgarsamhälle? Engagemang Egen insats Experter på det egna området Envishet
5
Cultural planning... …har fokus på kulturella resurser …är gränsöverskridande …syftar till en gemensam vision
6
Cultural planning......handlar om att genom kartläggning av kulturella resurser och dialog med medborgare sätta fokus på samhällsutveckling och förändring.
7
Utgångspunkter • Vilka utmaningar står vi inför? • Vilka kvaliteter och kulturella resurser finns? • Vad är utmärkande för platsen? • Finns det resurser vi inte känner till? • Vad vill vi utveckla?
8
Kulturella resurser bibliotek muséer kaféer och restauranger ritualer konstnärer historiska sällskap visioner festivaler teatrar fula platser och vackra platser musikgrupper gallerier mattraditioner parkerdrömmar kulturarv sånger och visor med flera… föreningar
9
Cultural planning kompletterar traditionella styrdokument Tradition Kulturhistoria Kulturella resurser, institutioner Identitet – självbild Bilden av platsens kvaliteter Kreativa kompetenser Naturresurser Ungdomar – ideer, kreativitet Föreningsliv, folkbildning Varumärkesstrategi Utvecklingsområden Mål och visioner Politiska styrdokument ÖP, stadsplanering Landsbygdsutveckling Demografi Infrastruktur Intern organisation
10
9 steg 1. Förberedelser - förankring 2. Mapping - research 3. Värdering - analys 4. Avstämning (kontinuerligt) 5. Handlingsplan 6. Remissrunda 7. Planen antas 8. Lansering 9. Genomförande
11
Mapping Ett pussel där olika kunskap ställs samman. De kulturella resurserna blandas med andra resurser och formar en ny helhetsbild av platsen.
12
Research Lokalhistoria, statistik, utredningar, visionsarbete, varumärkesstrategier, måldokument, utredningar, skönlitteratur, visor, humor, med mera.
13
Om föreningars betydelse Mycket kunskap – mycket kraft Engagemang – lokal stolthet Lokala nätverk
14
Ett territoriellt synsätt • Ett bestämt geografiskt område • Kartan som utgångspunkt och arbetsinstrument • Föränderlig kartbild som skiftar utseende under processen • Tematiska kartor
15
GIS - Cultural Ecology Maps
16
Mental maps
17
Place Mind Mapping
19
Verktygslåda för mapping intervjuer enkäter barometer SMS-panel mentometrar world café dialogkafé walk & talk geo-panel nätenkät fotografering modellbygge film fibergrupper fokusgrupper visionsverkstad pop-vox djupintervjuer
20
Om fantasins betydelse? Alma Löf The European Festival of the Night Wallander – Ystad Lisbeth Salander – Stockholm
21
Autentiskt eller påhittat? Vem skapar berättelserna? Storytelling som ett redskap
22
Medverkande kommuner Ale Alingsås Borås Färgelanda Mariestad Mark Skara Tanum Tibro Tjörn Trollhättan
23
Projektplanering • Avgränsa! • Identifiera målgrupper • Frågeställningar • Tid • Resurser • Koppling till andra planer (ÖP med flera)
24
Förslag på organisation Kommunledningen projektägare Styrgrupp (KS presidium + KC + projektledare) Tvärsektoriell arbetsgrupp (samhällsbygg, turism, kultur, skola, näringsliv, folkhälsa) Referensgrupp (eldsjälar, föreningar, skolelever, kulturaktörer)
25
Transparens - tillit • Informationsmöten • Trycksaker • Hemsida • Facebook
26
Cultural planning http://www.culturalplanninglaboratory.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.