Ladda ner presentationen
1
Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Foto Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
2
Olika kommunikationsformer
Envägs kommunikation Tvåvägskommunikation masskommunikation orebro.se barajagjohanna.blogg.se
3
Kommunikationsplan Mål, vilka är våra produkter, vad utmärker dem, var finns vår marknad… Målgrupp, vem/vilka kan behöva, vilka problem löser vår produkt… Medium, Webbsajt, TV, Dagspress, Bio m.m. Budskap, det gäller att överrösta bruset… Tidsplan, kräver anpassning till säsongsbehov… Budget Utvärdering/uppföljning
4
Kontext Inre Yttre Sammanhanget förvandlar bilden
5
Målgrupp Anpassa bilden efter målgrupp
6
Formen Hur väljer formgivaren formen? Planera Sortera Sanera
Organisera Kalkylera Forma Skissa…
7
Formen Spännande ytor Liggande Stående Kvadratiskt övriga
shonali.blogg.se sowhatsnext.blogg.se
8
Formen Det sköna formatet, det gyllene snittet
ur.se filmskolen.vgb.no Människan har alltid försökt att matematiskt bestämma det skönaste och mest harmoniska förhållandet mellan längd och bredd. Svaret finns i det gyllne snittet. Greken Euklides 300-talet f Kr, redogör i sina böcker för den gudomliga proportionen., en linje delad på så sätt att den mindre delen (a) förhåller sig till den större (b) som den större förhåller sig till hela linjen: A:b=b:(a+b). ( b: a =k [5_+1]:2=1,618…) , eller enl. Fibonacci på 1100-talet, som bygger på serien 1,2,3,5,8,13,21 osv., där summan av de två föregående talen bildar nästa tal och där de sist beräknade talen kommer till användning i arkitektur, skulptur, i design av möbler och andra bruksföremål i formgivning av böcker och tidskrifter och även i bildformat (8 cm hög, 13 cm bred). mkakarine.blogg.no dookypoo.deviantart.com lineryen.blogspot.com
9
Bildbehandling Bildbeskärning Friläggning Rytm Bildcollage
Oavsett yta, format, satsyta och oavsett om formgivaren arbetar i ett tryckt, rörligt eller interaktivt medium gäller det att bestämma sig för grundformen, karaktär, som ska stämma med mål och budskap.
10
Porträtt conlin.se ateljecamera.se fotografmarie.se tommyjansson.com
11
Slagskugga smashinghub.com johansvensson1968.blogspot.com
photoflavor.com
12
Spegling peterjonsson.wordpress.com
13
Komposition, A & O Attrahera Orientera
Form får inte bli ett självändamål och existera endast för sin egen skull, utan dess främsta uppgift är att bereda väg för budskapet genom att attrahera, orientera. nk.pl
14
Komposition Symmetri Asymmetri
15
Komposition Symmetri Asymmetri nyttigt.eu
16
Komposition
17
Komposition , Öppen, sluten form
I konstnären Anders Widoffs verk får vi exempel på ytterligare grundformer i formgivningens värld. Den öppna och den slutna formen, vilka mottagaren reagerar helt olika inför. Den öppna är generös, välkomnande, ofta icke-dramatisk, inbjudande och fri. Den slutna är spännande dramatisk men kanske snål och något klaustrofobisk samt rymningssäker. josabeth.blogs.se aptstudio.blogspot.com
18
Komposition Optiska mittpunkten
Bilder brukar sitta lite upptill i ramarna, baserad på optiska mittpunkten som ligger strax över den i mm exakta. Arrangeras texter och bilder vid denna punkt är det ingen risk att det upplevs att de trillar ur, vilket kan hända om de placeras vid den exakta mittpunkten, istället får man en klassisk och harmonisk form. Ögat brukar skanna in den övre halvan först och sen går den till den nedre halvan för att skanna in innehållet och då den andra skanningen upplevs av hjärnan och ögat som långt ner på ytan. Generellt kan man säga att den övre delen upplevs mer positiv av mottagaren än den nedre.
19
Komposition Psykologisk form Närhetens lag Likhetens lag
Slutenhetens lag Vad kan formgivning och psykologi har att ge varandra? Närhetens lag säger att de former som uppträder nära varandra, upplevs att höra samman. De bildar en helhet, en gestalt, det viktigaste arbetsredskapet är även här luft (vit yta) som avgränsar och knyter samman.
20
Komposition Närhetens lag Här ska bilderna läsas från
Vänster till höger. Här ska bilderna läsas uppifrån och ner.
21
Komposition Likhetens lag
Påpekar att former som liknar varandra hör samman, denna lag används när formgivaren i en t.ex. katalog eller sajt vill göra mottagaren uppmärksammad på återkommande tekniska fakta, med hjälp av enhetlig typografi, vinjetter, ikoner, färger som hjälper mottagaren att hitta.
22
Komposition Slutenhetens lag
Kommer till användning när formgivaren vill avgränsa (sluta) viss information (produktbeskrivningar, valmöjligheter, priser) med hjälp av en ram eller färgplatta, resultatet blir en tydlig struktur.
23
Fyra designprinciper Kontrast storlek styrka Form färg
Attraktion, orientering, ytor, format, grundformer och några stänk av psykologi bildar tillsammans stommar i följande fyra klassiska formprinciper: Kontrast, i storlek, styrka, form och färg skapar en dynamisk och spännande form. storlekskontrast är extra användbar eftersom den även kan skapa en ingång i det visuella arrangemanget, som mottagaren välkomnar. Statiskt Dynamiskt
24
Foto Uppgift: Foto Uppgift: Boken om mig
Ur bl a: Effektiv visuell kommunikation, Bo Bergström Typografi och grafisk design, Henriette Koblanck
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.