Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCecilia Öberg
1
Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning av vård till multisjuka äldre Startseminarium Yxtaholm, 21-22 januari 2010 Dag Norén Rolf Bowin HCM Health Care Management dag.noren@hcmconsulting.se rolf.bowin@hcmconsulting.se www.hcmconsulting.se
2
Behov av andra perspektiv för utvecklingsarbetet För att se nya möjligheter Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
3
Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
4
Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Större fokus på resultat Om vi systematiskt fokuserar på viktiga värden (resultat) istället för insatser – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
5
Individen som utgångspunkt Om vi startar organiseringen av kompetenser i en ordning som är rationell för individen – vad händer då? Större fokus på resultat Om vi systematiskt fokuserar på viktiga värden (resultat) istället för insatser – vad händer då? Matchningen/tjänstekonceptet i centrum Om vi sätter matchningen av resurser och behov i centrum, och fokuserar på hur vi kan ”fånga” den optimala samverkanssituationen – vad händer då? Andra perspektiv för utvecklingsarbetet Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
6
”Vi vet från studier av tjänstebranscher att ju högre kundrationalitet ju högre produktionsrationalitet ” Prof. Richard Normann, 1997 Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
7
Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
8
Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Värdeskapande för vård/omsorgsproducenterna Effektiv produktionsplanering, ökat värde av respektive insats genom ett helhetsperspektiv Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
9
Från insatsfokus till värdeskapande Gemensamma värden som styrning för god resursanvändning istället för skilda insatser Värdeskapande för de äldre Kvalitet, tid till behandling, sammanhängande tjänster, inflytande, hälsoresultat Värdeskapande för beställarna/”ägarna” Värdet av olika insatser, värdet av sammanhängande vård/omsorgsprocesser, värdet av de samlade produktionsresurserna ÄLDRE- TEAMET Skapa symmetri mellan olika värden Värdeskapande för vård/omsorgsproducenterna Effektiv produktionsplanering, ökat värde av respektive insats genom ett helhetsperspektiv Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
10
Tjänster kan inte standardiseras och förplaneras på samma sätt som ’varuproduktion’… ….. däremot är tjänster som vård och omsorg en stor och dynamisk källa till kreativa upplägg som radikalt kan förändra hur tjänsterna produceras s.k. ’sociala innovationer’ Det är detta som Äldreteam handlar om Tjänsteverksamheters stora potential Gömd eller glömd inom vård och omsorg? Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
11
Organisatoriska innovationer kan i vissa områden inom vård och omsorg ge mellan 30-50% i effektivisering… …inkluderande stora kvalitetssprång för patienterna/ individerna Tjänster kan inte standardiseras och förplaneras på samma sätt som ’varuproduktion’… ….. däremot är tjänster som vård och omsorg en stor och dynamisk källa till kreativa upplägg som radikalt kan förändra hur tjänsterna produceras s.k. ’sociala innovationer’ Det är detta som Äldreteam handlar om Tjänsteverksamheters stora potential Gömd eller glömd inom vård och omsorg? Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
12
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
13
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
14
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
15
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
16
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
17
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
18
Organisatoriska innovationer Störst potential om tjänsteutvecklingen tar utgångspunkt i den multisjukes behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Den ’producentorienterade’ värdekedjan Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan BEHOV OCH SITUATION KOMPETENSER Geriatrik Internmedicin Bassjukvård Omsorg Vårdprogram Biståndsprogram Hushållstjänster Kliniker Hälsocentraler Distriktssköterskor Hemtjänst Mottagning Telefon Hembesök Akutmottagning Vårdavdelning Äldreteam och andra organisatoriska innovationer Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
19
Organisatoriska innovationer Kompetenserna organiseras utifrån en helhetsbild av behov och situation Kompetenser Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Former för förmedling av tjänster Den multisjukes behov och situation Former för förmedling av tjänster Tjänste- utveckling Organisering av tjänster Den ’producentorienterade värdekedjan Den ’konsumentorienterade’ värdekedjan LÄMPLIG KOMPETENS- OCH SAMVERKANSMIX Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
20
Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam Målbild och grundläggande spelregler Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
21
Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam Målbild och grundläggande spelregler 2. Kompetensmixen Äldreteamets ”ingång” Sammansättning av lämpliga kompetens- och innehåll insatser och samverkansformer beroende på patientsituation/kategori Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
22
Nästa steg: Metodik för utveckling av tjänster Tre grundläggande steg 1. Organiserande idé Äldreteam Målbild och grundläggande spelregler 2. Kompetensmixen Äldreteamets ”ingång” Sammansättning av lämpliga kompetens- och innehåll insatser och samverkansformer beroende på patientsituation/kategori 3. Styr- och samverkansformer Äldreteamets genomförande Organisering av kompetensinsatserna och samverkan utifrån den organiserande idén Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
23
Vår bedömning av möjliga slutsatser Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
24
Vår bedömning av möjliga slutsatser Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan 15- 50% identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
25
Vår bedömning av möjliga slutsatser Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan 15- 50% identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög Mer kunskaper om tjänsteutveckling genom sammanhängande insatser (”samverkanskoncept” av typen Äldreteam) kan generera oanade potentialer av resursvinster Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
26
Vår bedömning av möjliga slutsatser Det finns potentialer till stora och parallella kvalitets- och resursvinster genom ett ökat fokus på individen eller kategorier/grupper av individer Mer kunskaper om tjänsteutveckling genom sammanhängande insatser (”samverkanskoncept” av typen Äldreteam) kan generera oanade potentialer av resursvinster Vägledande: I mer komplicerade fall har resursvinster på mellan 15- 50% identifierats beroende på dålig eller osammanhängande organisation; ”waste-faktorn” är hög Satsa på mer systemisk utveckling av nya arbetssätt som ett sätt att spara resurser – men det måste göras med ”säkra” och involverande metoder Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
27
Hur går det för Äldreteamen i Gävle? – Studier av insatsflöden och kostnader för 22 multisjuka äldre
28
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
29
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
30
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
31
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
32
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall •Att identifiera en korrekt bild av anhöriginsatser Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
33
Utmaningar i samband med kostnadsberäkningar •Att identifiera faktiska och aktuella ’prislistor’ för respektive verksamhet och insats; slutenvård, öppenvård, hemtjänst •Att utveckla en ’standardprislista’ som kan göra jämförelser möjliga •Att uppnå enighet om vilka insatser som ska ingå •Att det kan finnas speciella avtal och arbetsförhållanden som skapar unika situationer och särfall •Att identifiera en korrekt bild av anhöriginsatser •Att kunna se så väl den specifika bilden liksom att kunna uppnå relevanta jämförelser mellan aktörerna Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
34
Multisjuka individer Kategori ”Kontroll” Svårt sjuka individer som behöver bedömas medicinskt löpande utifrån osäkerhet om behov av slutenvård - Ansvarig läkare med direktkontakt med specialistvården; direktinläggningar K1 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
36
Multisjuka individer Kategori ”Kontinuitet” Individer där oro är drivande och som bör bemötas genom kontinuitet i relation -Direktkontakt med lämplig person som känner till individens miljö och kan erbjuda trygghet i kontakten, ex.vis person inom kommunens hemtjänst eller hälsocentralen K2 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
38
Multisjuka individer Kategori ”Koordinering” Individer med många olika insatser inom vården och hemtjänsten som behöver hjälp med koordinering för att klara sin situation -Koordinator som samordnar och förenklar tillvaron, ex.vis person inom kommunens hemtjänst eller hälsocentralen K3 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
40
Multisjuka individer Kategori ”Kollaps” Individer som bör byta ”modell” för omhändertagande -Signaler som leder till översyn och handling för nödvändig förändring/skifte, ex.vis förändrad boendeform eller förändrad mix av insatser K4 EXEMPLIFIERING Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010
43
Överblick Från organiserande idé, till rätt kompetensmix, till effektiva styr- och samverkansformer ? K1: ”Kontroll” K2: ”Kontinuitet” K3: ”Koordinering” K4: ”Kollaps” *Arena” för äldreteamen samt olika tjänstekoncept Äldreteamen i Gävle: Erfarenheter och resultat 21-22 januari 2010 Olika ”ingångar” för rätt kompetensmix och val av styr- och samverkansformer för äldreteam – med utgångspunkt i individens mest grundläggande behov
44
Erfarenheter och resultat från Äldreteamen i Gävle – Utvecklingsmöjligheter och kostnadsberäkningar utifrån bedömda patientfall Kvalitativ uppföljning av vård till multisjuka äldre Startseminarium Yxtaholm, 21-22 januari 2010 Dag Norén Rolf Bowin HCM Health Care Management dag.noren@hcmconsulting.se rolf.bowin@hcmconsulting.se www.hcmconsulting.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.