Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005."— Presentationens avskrift:

1 1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005

2 2 Vad är en panelmatris? •En metod för att göra tv-tittandet i panelen så likt TV-Sverige som möjligt •Pekar ut de kännetecken (variabler) som bäst korrelerar med tv-tittande •Visar vilka regler som gäller för panelrekrytering •Behöver uppdateras allteftersom, demografi, tv- vanor etc etc förändras

3 3 Dagens matris

4 4 Varför ny panelmatris? 1.Ny ”familjeindelning” i panelen ger enligt tester bättre korrelation med TV-tittandet i Sverige 2.Dagens universumindelning är döende –Markuniversum försvinner med släckningen då alla hushåll blir ”multikanalshushåll” –Ny indelning viktig för att fortsatt få balans av hh med få resp. många kanaler (högt korrelerad med TV-tittande)

5 5 Förändring 1 •Dagens indelning: Hushållsstorlek (1,2,3+) •Förslagen ny indelning: –Familjesituation: 1 pers hh, 2 pers hh och barnhushåll (barn upp till 19 år) •Alternativa, förkastade indelningar: •Variabeln familjesituation i 4 kategorier (20-44 utan barn, 45+ utan barn, 20+ med bara barn 0-6, 20+ barn 7-19 år) •Barnhushåll definierad med barn upp till 14 år enligt förslag och ovanstående indelning

6 6 Förslagen indelning •Fördelar med den nya indelningen: –Vi har kvar kontrollen av 1 persons respektive 2 persons hh enligt tidigare matris –Vi kommer att ha kvar ursprunglig indelning för familjesituation som sekundär variabel bl a för att vi fortsatt ska ha en balans av småbarns-hh och hh med äldre barn. –Lätt dela upp variabeln barnhushåll till de ursprungliga kategorierna hh med barn 0-6 år (endast) och hh med barn 7-19 år om vi i framtiden utökar panelen ytterligare.

7 7 Ny korrelationsanalys •Bekräftar tidigare analyser: –att uppskattat tittande och utbildning korrelerar högt med det totala TV-tittandet. –Multikanals- och mark universum samt den nya variabeln familjesituation korrelerar högt med tittande på program och kanaler •Antal TV-apparater visar också på ett stark samband med det totala TV-tittandet så den lägger vi in som sekundär variabel.

8 8 Förändring 1 och 2 i matris (om beslut tas enligt tester och tidplan)

9 9 Sekundära variabler •Kön •Ålder •Familjesituation: 20-44 utan barn, 45+ utan barn, 20+ med bara barn 0-6, 20+ barn 7-19 år •Urbanisering: Storstäder 3-34, 35+, tätorter 3-34, 35+ samt lansbygd 3+ •Antal TV-apparater: 1,2 eller 3+, ny från 31 oktober 2005

10 10 Tidplan: matrisförändring 1 •Under augusti-september:. AGBNielsen supportar data med vägning enligt de två matriserna enligt nedan: –en med dagens hh storlek (valuta) –en med den nya familjeindelningen (1 pers, 2pers, barn hh 0-19) Jämförande tester sker på MMS •Senast 31 oktober: MMS väljer matris

11 11 Tidplan: matrisförändring 2 •Under december 2005: AGBNielsen supportar data med vägning enligt nya universum: –en med dagens universumindelning (valuta) –en med den indelningen mulitkanalsuniversum och frikanalsuniversum Jämförande tester sker på MMS •2 januari: Införande av matris med ny universum- indelning

12 12 Större panel •Idag: ca 1000 rapporterande hushåll •1 sept 2005 – 1 sept 2006: –Minst 1000 rapporterande hushåll –samt minst 1200 installerade hushåll •1 sept 2006 – 31 aug 2012 –Minst 1200 rapporterande hushåll •Varför inte 1200 rapporterande direkt? Svar: På grund av NMR:s löfte att stödja två matriser parallellt, svårt rekrytera ”rätt panel från start”


Ladda ner ppt "1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005."

Liknande presentationer


Google-annonser