Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fordonets Teknik o Mekanik

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fordonets Teknik o Mekanik"— Presentationens avskrift:

1 Fordonets Teknik o Mekanik
Motorer Verkningsgrad Effekt/vridmoment Luft och turbo Kraftöverföring Avgasrening

2 Bensin- och dieselmotor
Bensinmotor Dieselmotor Skillnaden!

3 Gasbil Drivs på gas, som kallas naturgas, biogas eller fordons gas Skillnaden? Lite info om gasbil

4 Hybridmotor En förbränningsmotor och en elmotor
Drivs med olika bränslen, t.ex. bensin/diesel och elektricitet Kan växla bränsletyp under gång Batterier laddas genom drift på bensin/diesel eller via el-urtag (bussar, kommer på lastbilar) Lite info om hybridbil

5 Effekt och vridmoment Effekt = energi / tidsenhet = kraft x hastighet
Effekt = ”arbetsförmåga” Vridmoment = kraft x hävarm Motorspråk: effekt = vridmoment x varvtal Ju större motor desto större vridmoment

6 Principdiagram: dragkraft och varvtal

7 Principdiagram: dragkraft och varvtal

8 Medeleffekt Vid max vridmoment har vi den snabbaste accelerationen! Ju högre vridmomentet under en stor del av varvtalsregistret, desto högre blir medeleffekten. Avgörande för motorns verkliga arbetsförmåga är inte maxeffekten, utan medeleffekten = brett effektregister

9 Dieselmotorn? 35-40%, resten är förluster
Verkningsgrad Dieselmotorn? 35-40%, resten är förluster

10 Luft till förbränning Ca 1 liter diesel kräver liter luft Luft via luftintaget, passerar luftfilter för en första rening, vidare till turbokompressorn. Turbon komprimerar luften – blir varm – till laddluftkylaren/intercooler, vidare till cylindrarna via inloppsrören.

11 Turbon Turbon har till uppgift att öka mängden syre under förbränningen. Ju mer syre - desto mer bränsle kan förbrännas - desto större bli motorns effekt. Luften komprimeras varvid mer syre tillförs cylindrarna. Turbon drivs av motorns avgaser.

12 Kraftöverföring Överföra motorns kraft till drivhjulen
Växellåda Kardanaxel Bakaxel

13 Katalysator Trevägskatalysatorn - för bensindrivna personbilar
- renar från NOx, CO och OH Oxidationskatalysatorn - för dieseldrivna fordon - använder den stora mängden syre i avgaserna - renar bort CO och OH (till koldioxid och vatten) - kombineras med EGR-tekniken för att minska NOx - även partikelfilter renar från viss andel NOx

14 Avgasrening - NOx EGR Avgaserna återförs – lägre halt NOx
SCR Urea (ammoniak) tillförs avgaserna innan katalysatorn – lägre halt NOx Länk till EGR och SCR


Ladda ner ppt "Fordonets Teknik o Mekanik"

Liknande presentationer


Google-annonser