Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Talböckernas väg till eleverna

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Talböckernas väg till eleverna"— Presentationens avskrift:

1 Talböckernas väg till eleverna
Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Göteborg Jenny Nilsson

2 Vad är en talbok? Ljudbok - kan alla köpa – avtalat med upphovsrättsinnehavaren Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att läsa tryckt text

3 Högläsning/talböcker förmedlar skriftspråk
Överartikulation Utökat ordförråd Meningsbyggnad Berättelsens grammatik Läsandets lust och glädje!

4 Talbokens historia Fonografen Tomas Alva Edison
1930-talet inläsningar i USA 1950-talet tekniska förutsättningar: tillräcklig lagring och tålig teknik 1960: undantaget i Upphovsrättslagen 1970-talet: för fler grupper 1990-talet: DAISY-formatet

5 DAISY MTM gör alla talböcker i DAISY- format.
DAISY = Digitalt Anpassat InformationsSYstem En öppen, internationellt etablerad standard. DAISY är en digital teknik som strukturerar ljud, text och bild på ett sätt som gör det enklare att söka i och läsa texten. Det är Mp3-filer i talböckerna.

6 Utveckling sedan år 2000 Enbart DAISY-talböcker
2006 Ny upphovsrättslag: rätt till hela texten: alla barnböcker görs så möjlighet för fler bibliotek att få talbokstillstånd inläsning även när boken finns som ljudbok Biblioteken laddar ner talböcker Tjänsten Egen nedladdning startar App för läsning av talböcker

7 Hur kan man lyssna? Talboksspelare Mp3-CD-spelare Mp3-spelare
Mobilen/Plattan fr a via app Läsprogram Amis EasyReader, Lexiläser

8 Vad finns det för böcker?
DAISY-talböcker för barn Inte bara MTM producerar talböcker: Bibliotekstjänst, Btj – fr a ungdomsböcker Inläsningstjänst AB, Ilab – fr a läromedel Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM – ansvar för läromedel MEN huvuddelen av alla talböcker för barn hamnar i MTM:s webbkatalog Legimus!

9 Skolbiblioteken och skoldatateken är centrala!
Infrastruktur nära barnen Kunskap om böckerna, upphovsrätten och om tekniken Men framför allt: känner eleverna!

10 Talbokstillstånd Nedladdning av talböcker kräver talbokstillstånd
Bibliotek söker talbokstillstånd hos regeringen Information och exempel på ansökan finns på MTM:s webbplats

11 Vad får biblioteket göra?
med talbokstillstånd kan biblioteket ladda ner talböckerna som CD, minneskort eller till bibliotekets egna mp3-spelare registrera för Egen nedladdning Bilderna beskrivs oftast så att de blir tillgängliga även för personer med synskada. Inläsningen är gjord av en inläsare eller med syntetiskt tal. Hur läser man? När man lyssnar på DAISY text och ljud med läsprogram kan man samtidigt se en elektronisk version av den tryckta boken på skärmen, både text och bild. Text och inläsning är synkroniserade, det vill säga samtidigt som ett textavsnitt läses upp så färgmarkeras motsvarande avsnitt på skärmen. DAISY text och ljud går även att lyssna på i fristående talboksspelare på vanligt sätt, men då har man förstås inte någon nytta av texten.

12 Egen nedladdning för eleven
Behöver dator med Internetuppkoppling för att kunna använda tjänsten Inloggning med e-postadress som användarnamn Innan registrering måste målsman godkänna ett avtal med MTM Vid problem med tjänsten vänder sig eleven till sitt bibliotek för support

13 Låntagare med Egen nedladdning
Nästan användare av tjänsten Egen nedladdning Varav drygt under 18 år Drygt 3000 registrerare Bitte : bibliotekssamarbetet och användargruppen Anne: Tjänsten Egen nedladdning mm

14 Hur gör man? Eleven söker upp boken i MTM:s webbkatalog Legimus och lägger den i nedladdningslistan Talboken laddas ner som filer i elevens dator Eleven kan sedan läsa talboken som hon vill

15 Vad gör skolbiblioteket?
Skolbibliotekarien har ett personligt konto som registrerare i MTM:s låntagarregister Registrerar eleven i formulär i MTM:s låntagarregister Visar eleven hur man laddar ner och ger support när det behövs Biblioteket ska fortfarande ladda ner och bränna till de elever som önskar det

16 Vad tycker barnen om böckerna?
Fokusgruppsundersökning i fyra olika län spridda över Sverige: Västerbotten, Stockholm, Värmland och Halland 51 barn i åldern 9-16 år Kompletterat med en fokusgrupp via Synskadades riksförbund

17 Hjälp med analysen Inte ”MTM-perspektiv”
Anna Hampson Lundh, FD, Högskolan i Borås Forskat om barns kunskapssökande under de tidiga skolåren Med från början – synpunkter på frågor och upplägg

18 Rubrikområden Läsning Att läsa talböcker
Vägar till – och från – talböcker Bibliotekets roll Rapporten kan beställas eller laddas ner från MTM:s webbplats

19 Legimus-appen Lanseras i maj: spelare för att lyssna på talböcker i mobil och surfplatta. Gratis. Sommar: möjlighet att lyssna på taltidningar i appen Höst: sök, ladda ner och lyssna på talböcker i appen Appen kommer att finnas för iPad/iPhone samt Androidplattor och mobiler

20 Gå till legimus.se i webbläsaren. Mobilwebb snart klar!
Logga in med ditt användarnamn. Sök upp den bok du vill läsa.

21 Gå till legimus.se i webbläsaren.
Logga in med ditt användarnamn. Sök upp den bok du vill läsa.

22 Välj att ladda ner boken som zip-fil, utan Bokhämtaren.
Medan boken laddas ner syns inte boknamnet på filen. Det dyker upp senare, i spelaren.

23 Klicka på “Öppna i Legimus”.

24 Öppna Legimus-appen. Boken ligger nu i mappen “Egna filer”, med sin titel som namn. Du kan se om den bara har ljud eller ljud + text.

25 Så här ser boken ut när den har text.
Du kan följa med i texten, som markeras när den läses upp.

26 Följ utvecklingsarbetet på MTM
Bibliotek för alla. Kostnadsfri prenumeration via webbplatsen Nyhetsbrev

27 Tack för att ni lyssnade!
Svarstjänsten: Telefontider: måndag - torsdag 9-12 och 13-15, fredag 9-12 Följ gärna MTM på: Facebook Twitter


Ladda ner ppt "Talböckernas väg till eleverna"

Liknande presentationer


Google-annonser