Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avVilhelm Nyström
1
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg 2013-11-28 Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: gunnar.carlsson@spf.segunnar.carlsson@spf.se Mobil: 070-6742488
2
Vad jag tänkte gå igenom 1.Trafiksäkerhet med fokus på äldre. 2.Gåendes fallolyckor. 3.NTF-projektet: ”Äldre gåendes halk- och fallolyckor”.
3
Rörligheten/Mobiliteten •I dag rör vi oss 4 gånger längre än 1950. •60% av alla resor och 75% av den transportsträckan sker med bil. •Strukturellt beroende. •Äldre ökar sitt resande mer än yngre: –Ökat körkortsinnehav –Ökat bilinnehav –Arbetar längre –Aktivare fritid •Mobiliteten betyder mycket för de äldres hälsa och välbefinnande. •Äldre bidrar till andras mobilitet och livskvalitet.
4
Trafikolyckor i världen •1,2 miljoner dödade per år •10-15 miljoner svårt skadade per år •Problemet ökar i Kina, Indien, Indonesien, Sydamerika, Afrika m.fl. En 11-Septemberkatastrof varje dag
5
Leonard Evans 2002
6
Dödade + motorfordon 1935:387 1936:451 1929:429 2008:397 2009:358 2010:266 2011:319 2012:296
10
Inte farligare för andra!
11
Äldre trafikanter råkar inte ut för fler olyckor! Problemet är att olyckorna bli så svåra. Detta beror på kroppens ökade skörhet.
12
Senior-OLA Seniorolyckor med dödlig utgång 2002-2004 Analys av Vägverkets djupstudie- material av omkomna personbils- förare, cyklister och fotgängare, 65 år och äldre. Totalt: 281 omkomna. Analyserat: 200 omkomna. Vägverkets redovisning av Senior-OLA
13
Trafikantkategori Andelen omkomna De flesta seniorer omkommer i personbil och de är överrepresenterade som omkomna cyklister och fotgängare. Endast fotgängare i kollision med fordon. Vägverkets redovisning av Senior-OLA
14
Personbilsförare 100 omkomna seniorer 2002-2004 Vägverkets redovisning av Senior-OLA
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.