Ladda ner presentationen
1
av Yggdrasil Vårterminen 2009
Mäta Tid av Yggdrasil Vårterminen 2009
2
Uppdrag 1 Funderingar kring tid
Solen, jorden, månen, snurrar, tidvatten, solur, skugga, tidszon, år, månader, veckor, dygn, timmar, minuter, sekunder, almanacka, årstider, födelsedag, klocka, tidtagarur, tidtabell, period, säsong, halvlek, tidsuppfattning, vana, tidslinje, framtid, förflutna, tidsmaskin, vårtermin, hösttermin, mytologier, skapelseberättelser, När började tiden? Big Bang, gasmoln, bibeln, 7 dagar, asatro, singularitet, Stephen Hawkings, allt är tid, svårt att beskriva, styr, skolår … en, jorden, månen, snurrar, tidvatten, solur, skugga, tidszon, år, månader, veckor, dygn, timmar, minuter, sekunder, almanacka, årstider, födelsedag, klocka, tidtagarur, tidtabell, period, säsong, halvlek, tidsuppfattning, vana, tidslinje, framtid, förflutna, tidsmaskin, vårtermin, hösttermin, mytologier, skapelseberättelser, När började tiden? Big Bang, gasmoln, bibeln, 7 dagar, asatro, singularitet, Stephen Hawkings, allt är tid, svårt att beskriva, styr, skolår …
3
Vi illustrerar våra tankar om tid.
4
Uppdrag 2 och 3 Solen som klocka. Hur rör sig skuggan? Vi gick ut en solig dag en gång i timmen och ritade av skuggan av en gnomon. Vi var tvungna att vara väldigt noggranna med att först ta ut rätt kompassriktning och sen få med hela längden på skuggan. Sen gjorde vi stapeldiagram på resultatet. Vi fick lära oss att när skuggan är kortare än kroppens längd så måste vi skydda oss med kläder eller solskyddsmedel. Hemuppdrag Vi fick göra en ritning på ett solur som vi sen tog med till slöjden. Här ser ni resultatet. Vad är klockan?
5
Vi målade solnedgången
6
Uppdrag 4 Gör en kalender Vi fick göra en kalender på 10 dagar där vi fick skriva dagens datum, namnsdag samt önskemat. Vi översatta sen kalendern till engelska.
7
Uppdrag 5 Månens faser Vi började med att prata och läsa om månen. Vi fick sortera alla månens olika faser i skolan och fick sedan som hemuppdrag att observera månen under 11 dagar. Tänk att månen ibland syns redan på eftermiddagen!
8
Vi fick sy en måne i slöjden.
9
Uppdrag 6 Konstruera ett vatten ur Först fick vi bygga ett vatten ur. Vi provade att få folie att sjunka på en minut. Det var svårt. Sen fick vi Undersöka ett vatten ur. Vi provade med olika trattar, olika tyngder och olika munstycken. Sen fick vi räkna ut medelvärdet på tiden.
10
Uppdrag 7 Experiment med sandur. Vi hade 2 flaskor, korkar och en öppningsbar ventil mellan korkarna. Vi skulle försöka ställa in ventilen så att sanden rann igenom på en minut. Det var svårt.
11
Uppdrag 8 Pendelur som tidmätare. Här provar vi pendelns frekvens på olika sätt. Med olika tyngder, olika utfallsvinklar och olika längd på snöret. Resultatet …
12
Här samarbetar vi för att konstruera ett pendelur.
13
Uppdrag 9 Urmakaruppdraget Här redovisar eleverna vad de har lärt sig om olika sätt att mäta tid under historiens gång.
14
Vi har också läst om olika intressanta personer som har fört utvecklingen framåt med att mäta tid. Vi redovisade också deras historia. Astronomer: Nicolaus Kopernikus Tycho Brahe Johannes Kepler Galileo Galilei Snickaren John Harrison Vetenskapsmannen Isac Newton Den första människan på månen Neil Armstrong
15
mot framtiden Vi som har arbetat med tema Tid våren 2009 heter:
Alex, Felix, Axel, Edvard, Vilhelm och Daniel på Yggdrasil i Älta skola. Våra lärare heter Ylva o Marianne
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.