Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004 www.skeptron.ilu.uu.se/jongus jonas.gustafsson@ilu.uu.se
2
Portfölj Ngt bärbart
3
Portfölj Ngt bärbart Kollektion av arbete eller produkter
4
Portfölj Ngt bärbart Kollektion av arbete eller produkter Fotomodeller, tecknare, fotografer m. fl
5
Pedagogiska portföljer Projektet Arts Propel under 1980- talet
6
Pedagogiska portföljer Projektet Arts Propel under 1980- talet Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner
7
Pedagogiska portföljer Projektet Arts Propel under 1980- talet Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner Portföljer som underlag i bl.a. bild- och musikundervisning
8
Pedagogiska portföljer Projektet Arts Propel under 1980- talet Ett syfte var att kartlägga och beskriva barns kognitiva utveckling i olika dimensioner Portföljer som underlag i bl.a. bild- och musikundervisning Underlag för ett samtal med läraren om problem, strategier och överväganden
9
Process - resultat Processen fram till ett resultat diskuteras
10
Process - resultat Processen fram till ett resultat diskuteras Processen blir en del av resultatet
11
Process - resultat Processen fram till ett resultat diskuteras Processen blir en del av resultatet Samtal om processen tillsammans med eleven
12
Process - resultat Processen fram till ett resultat diskuteras Processen blir en del av resultatet Samtal om processen tillsammans med eleven Portföljen till för elevens skull
13
Olika slag av portföljer Arbetsportföljer Processportföljer Presentationsportföljer Utvärderingsportföljer
14
Portfolios demonstrate a wide range of student work, characterized by student selected artifacts based on established criteria. Portfolios continue to grow with the individual learner throughout an educational experience extending beyond the classroom. Portfolios can be the heart of the learner's documentation and demonstration of their ability and knowledge; however, it can be much more. A student portfolio is a purposeful collection of student work that tells the story of a student's efforts, progress, or achievement in a given area.
15
Portfölj - arkiv En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang…
16
Portfölj - arkiv En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang… …oavsett när det kan användas!
17
Portfölj - arkiv En portfölj är på ett sätt ett arkiv där man kan hålla reda på sådant man skapat, skrivit eller producerat och sådant man hittat eller hämtat i olika sammanhang… …oavsett när det kan användas! Därigenom kan en portfölj separeras från en viss given presentationsform eller redovisning
18
Digital portfölj Digital lagring av allehanda material
19
Digital portfölj Digital lagring av allehanda material Möjlighet att hålla reda på gigantiska informationsmängder
20
Digital portfölj Digital lagring av allehanda material Möjlighet att hålla reda på gigantiska informationsmängder Individ- eller grupportfölj
21
Användaren kan… Skapa egna dokument
22
Användaren kan… Skapa egna dokument Hämta dokument från andra ställen
23
Användaren kan… Skapa egna dokument Hämta dokument från andra ställen Skapa länkar till bra sajter eller dokument
24
Användaren kan… Skapa egna dokument Hämta dokument från andra ställen Skapa länkar till bra sajter eller dokument Beskriva alla resurser på ett relevant sätt
25
Användaren kan… Skapa egna dokument Hämta dokument från andra ställen Skapa länkar till bra sajter eller dokument Beskriva alla resurser på ett relevant sätt Välja själv vad man väljer att publicera (och för vilka)
26
Edutella Open source
27
Edutella Open source Metadatamärkning
28
Edutella Open source Metadatamärkning p2p
29
Edutella Open source Metadatamärkning p2p Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet)
30
Edutella Open source Metadatamärkning p2p Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet) Nödvändigt att beskriva och hålla reda på sina resurser
31
Edutella Open source Metadatamärkning p2p Återanvändning av undervisningsresurser (flyttbarhet) Nödvändigt att beskriva och hålla reda på sina resurser Möjligt göra annoteringar
32
Metareflektion Alltså att reflektera över sitt sätt att tänka, reflektion om reflektion
33
Edufolio http://folio.ilu.uu.se http://folio.ilu.uu.se
34
Några poänger Material kan återanvändas, exempelvis vid examensarbete Material från olika håll kan relateras till varandra Sökbarhet Varje portfölj kan bli en nod i Edutellasystemet Studenternas inbördes arbete och utbyte av erfarenheter stimuleras Lärare, studenter och elever ges möjlighet att skapa egna arkiv
35
Mjuk infrastruktur nyttjande av olika standarder för att märka, strukturera, designa, lagra och tillgängliggöra information
36
Mjuk infrastruktur 1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra.
37
Mjuk infrastruktur 1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra. 2. olika tjänster på nätet (nav)
38
Mjuk infrastruktur 1. standarder och rekommendationer för att såväl innehåll som tekniska lösningar skall kunna integrera med varandra. 2. olika tjänster på nätet (nav) 3. prototyper till nyttotjänster för skolan (fortbildningskatalog, samlad utbildningsinformation, tillgång till lärresurser m.m.)
39
Renardus EU-projekt för att organisera ”kravmärkta” länkar Försök att skapa en ”kunskapskarta” http://www.renardus.org/ http://www.renardus.org/
40
Open Courseware http://ocw.mit.edu http://ocw.mit.edu Ökad tillgänglighet av undervisningsresurser
41
Vad kommer att hända? Sammanhängande system
42
Vad kommer att hända? Sammanhängande system Ökad uppmärksamhet på källkritik
43
Vad kommer att hända? Sammanhängande system Ökad uppmärksamhet på källkritik Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt
44
Vad kommer att hända? Sammanhängande system Ökad uppmärksamhet på källkritik Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt Stimulera lärare att använda arkiv och märka dem noga
45
Vad kommer att hända? Sammanhängande system Ökad uppmärksamhet på källkritik Ökad uppmärksamhet på förmåga söka på ett bra sätt Stimulera lärare att använda arkiv och märka dem noga Koppla användandet av portföljer till reflektionsseminarier eller likn.
46
Tack för mig!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.