Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!"— Presentationens avskrift:

1 Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!

2 Agenda Nya 1177.se, vårdgivarwebben – May Olsson
Verksamhetskatalog vk 2 , riktlinje för namnsättning – Annette Mandorff Stödtjänst för behörigheter Inera, kontaktkort, andra enheters e-tjänster – Mona Lindqvist Basutbud e-tjänster, webbtidbok – Allan Karlsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster – Linda Berglund Videomöten – Mona Lindqvist

3 Nya 1177.se I stort sett samma nationella och regionala innehåll som tidigare, men en ny design. Webbplatsen uppfyller nya lagstadgade krav på tillgänglighet, har en ny sökmotor och en ny användartestad navigationsstruktur som gör det lättare att hitta rätt. Eftersom procent av trafiken idag sker via mobiler är webbplatsen byggd utifrån principen mobile first För redaktörerna blir det enklare att samarbeta och att dela innehåll mellan regionerna. Mobile first: 1177.se är byggt konceptuellt mobile first. Det är viktigt att ha i åtanke när man tittar på sajten och jämför tidigare version. Idag är det 75-80% av användningen som kommer från mobila enheter och surfplattor och bara drygt var femte användare som tittar på webbplatsen i ett datorläge. Många som idag arbetar med webbplatsen 1177.se har frågat efter högerspalten och undrar vad som sker med det innehåll som tidigare legat där. På en mobil finns ingen högerspalt och då är det bättre att tänka på hur upplevelsen av innehållet skall ske då just högerspalt inte finns. I konceptet har vi därför fokuserat på en bra innehållsordning samt möjligheter till vidarelänkning i det mobila läget.

4 Designskisser startsida 1177.se
Startsidan på 1177.se kommer vid produktionssättning ha följande funktionalitet:  Etta-puff, nationell puff som kombinerar, bild, text, länk och knapp, tänkt att marknadsföra funktioner eller innehåll på 1177 samt skapa en känsla för vad 1177 är.  Övre puffområde för regioner - Här kan regionerna om de önskar lägga in 1-4 puffar med eller utan bild.   Nedre puffområde för regioner - Här kan regionerna om de önskar lägga in 1-4 puffar med eller utan bild.  Nationellt puffområde - Här lägger man nationellt in 1-4 puffar med eller utan bild.  För de regioner som inte vill arbeta med startsidan är det etta-puff och nationellt puffområde som utgör startsidan  Upplevelsen för slutanvändaren skall inte vara att det blir tomma hål någonstans för att den valda regionen inte har eget material och det skall ändå upplevas som att startsidan är komplett.  Redaktionellt samarbete bör ses över för hur man vill arbeta med startsidan så att den fungerar för olika regioner med olika möjligheter. Rekommendationen är också att redaktörer alltid har mobil användning i fokus då hög andel användare använder 1177.se på mobilen. Detta är inte i fokus på dagens webbplats varför nya rutiner och arbetssätt måste sättas. När det gäller startsidan finns det funktioner som skall byggas för plattformen framöver som kommer 1177 tillgodo. Önskemål om att kunna regionalisera ”Etta-puffen” samt stryka enskilda nationella puffar finns, något som får prioriteras i PO-rådet efter produktionssättning. Exempel med 4 puffar Mobil

5 Exempel då navigering mellan syskonsidor är aktiverad.
Artikelsida 1177.se Exempel då navigering mellan syskonsidor är aktiverad.

6 Regional artikelsida och regionala tillägg

7 Hitta vård

8 Vårdgivarwebben Vårdgivarwebben

9 Trycksaker Weblord- 1177 & E-tjänster

10 Annette Ny verksamhetskatalog (VK2)
Visning av ny verksamhetskatalog som preliminärt kommer att publiceras kvartal 2 under 2019. Riktlinje för namnsättning

11 Mona Kontaktkort VC Dalbo Stödtjänst för behörighet Inera Videomöten

12 Cosmic Videomöte

13 Pilotprojekt videomöte
Fem pilotenheter startade under hösten 2018 VC Lammhult Primärvårdsrehab nordost Lasarettsrehab Campushälsan Capio Hovshaga Fler enheter andra vågen Vi har under Höst och våren genomfört ett pilotprojekt för Videomöte. Utfallet har varit mycket positivt och fler enheter har anslutit sig under pilotperioden. Den 11/3 beslutade Regionen att bredd införa funktionen till samtliga verksamheter.

14 Enkelt att boka och ansluta!
Boka videomöte i Cosmic Skapa bokningsunderlaget precis som vanligt välj kontakttyp ”23. Distankontakt video”

15 Anslut till videomöte Utföra videomöte via Cosmic
Högerklicka på bokningen och välj anslut till videomöte.

16 Patient ansluter till Videomötet via Min Hälsa appen eller 1177

17 Cosmic-Videomöte Patient ansluter till videomötet via 1177 eller Appen Min Hälsa.

18 Vad behövs för att genomföra videomöte
Vårdpersonal utbildad Cosmic (konfigurerat) Skype på datorn Skypebehörighet Utrustning (webbkamera och headset) Patient Appen ”Min hälsa” Eller via ”Logga in på 1177” BankID, (sms-inloggning 1177) Hårdvara med tillgång till kamera, mic och ljud.

19 Kom igång med Videomöte
Läs mer under Vård- och patientadministration - Cosmic och nationella vårdtjänster för att komma igång och beställa funktionen i Cosmic.

20 Allan

21 Den digitala utvecklingen
Digitalisering finns i alla strategiska inriktningar i ”Närmare Kronobergaren utvecklingsstrategi inom hälso- och sjukvård ” Personcentrerat Vidareutveckla utbudet av 1177 vårdguidens e-tjänster I Kronoberg ska vården vara till för alla Vården ska i större utsträckning vara tillgänglig för patienten med hjälp av tekniska lösningar. Utveckla och erbjuda digitala vårdmöten I Kronoberg ska vården vara nära och samordnad Utveckling av nya e-tjänster, ex hälsoformulär inför besök. Vidareutveckla möjlighet till hem-monitorering I Kronoberg ska invånarna kunna vara aktiva medskapare i sin hälsa och vård Kunskapsstöd Beslutsstöd, uppföljningsdata, förbättringsarbete I Kronoberg ska patientens behov mötas med kompetens och arbetsglädje

22 Basutbud av e-tjänster, relevanta för enhetens verksamhet.
Ärendetyper via formulär Av/omboka tid Begära intyg Beställa journalkopior Beställa tid Förnya hjälpmedel

23 Påminnelsetjänst via sms eller e-post (Reminders)
Ärendetyper via formulär Förnya recept Kontakta mig Rådgivning Egen remiss Påminnelsetjänst via sms eller e-post (Reminders) Klagomål och synpunkter (ny)

24 1177 Vårdguidens e-tjänster, inkomna ärenden
Ärendetyp 2017 2018 % ökning Förnya recept 20 178 26 951 34% Av omboka tid 10 313 15 542 50% Kontakta mig 8 040 10 919 36% Beställa tid 5 977 8 564 43% Rådgivning 4 254 5 600 32% Egen remiss 1 606 2 409 Klagomål o synpunkter iu 666 Totalt samtliga e-tjänster 57 296 79 436 39%

25

26 Boka tid, efter väntelista, kallelse, skriv ut o posta
Patienten får kallelsen, vill omboka. Ringer eller använder e-tjänsterna Mottagningen tar emot via Tele Q eller e-tjänster på sina öppettider Patienten blir kontaktad Ny tid , ny kallelse, skriva ut, posta Besök 5 min 3-5 min 3-5 min 3-5 min

27 Boka tid, efter väntelista, kallelse, skriv ut o posta
Patienten får kallelsen, vill omboka. Loggar in på 1177 vårdguidens e-tjänster, letar tid som passar och bokar in sig Mottagningen tar emot via Tele Q eller e-tjänster på sina öppettider Patienten ombokar sin tid via webbtidbok blir kontaktad Ny tid , ny kallelse, skriva ut, posta Besök 10-15 minuter 5 min

28 Bokning via webb Värde för medborgare:
Många invånare förväntar sig detta Inte vänta på en telefontid eller på att bli uppringd Hantera mina tidbokningar när jag har tid Omboka för att kunna hitta en tid som passar mig Avboka enkelt om förutsättningar har ändrats Ökad delaktighet, självständighet och tillgänglighet enligt intentionen i patientlagen (personcentrerat arbetsätt) Värde för vården: Färre avbokningar och uteblivna besök Nöjdare patienter som kunnat påverka tiden på enkelt sätt Spar tid som ger möjlighet att använda resurser för tidbokning till annat

29 Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation!
Anpassning av en tjänst Exempel på att göra olika – jag väljer själv utifrån situation! Webbtidbok Självincheck Läser i journal Före Under Efter Självständig & engagerad Rådgivning Väntrumsvärd Videomöte Orolig & engagerad Väntelista Reception Brev Traditionell & obrydd Uppringd Egen kontaktperson Ringer Sårbar & orolig Värdet av en tjänst Patientkontrakt

30 Webbtidbok -vårdtjänster
Anslutning görs med villkor per vårdtjänst (Prefix Webb kommer tas bort) Konfigureringsplan vårdåtagande kontakttyp, tidsättning av tider, tidsgränser, bokningsunderlag, väntelista, antal patienter mm. Boka om tid Boka av tid Boka tid

31 BOKA OMBOKA AVBOKA Bokningsunderlag? Väntelista? Tidsgränser?
Vilken vårdtjänst? Omboka till vem/flera? BOKA Vem bokar tiden?

32 Webbtidbok -schemamallar Enhetens gemensamma ansvar…
Schemaläggningen i Cosmic avgör vilka tider som publiceras

33 Synska tidbokningar. Avsluta efter denna bilden

34 Arbetsuppgifter för Lokal administratör i 1177 vårdguidens e-tjänster
Lägga till/ta bort behörighet för användare på era enheter. Utarbetar rutiner för handhavande av 1177 vårdguidens e- tjänster på enheten Visning och information till nyanställda Semesterstängning Uttagning av statistik Söka ärenden äldre än 3 månader

35 Linda

36 1177 vårdguidens e-tjänster
Allmänt Viktigt att tänka på Nytt utseende 1177 vårdguidens e-tjänster Kontaktkort, övrig information Journal via nätet

37 Allmänt 1177 Vårdguidens e-tjänster byter teknisk plattform och därmed utseende. Vårdpersonal får ett nytt personalverktyg. Planerad start för nya personalverktyget 13:e maj. Informationen i nuvarande system ska överföras till det nya systemet – och då vara så korrekt som möjligt Vårdgivare byter namn till Ärendehanterare

38 Viktigt att tänka på Tänk på att ha ärenden öppna så kort tid som möjligt. Detta för att underlätta informationsöverföringen till den nya plattformen. Skapa/aktivera/redigera/inaktivera ärendetyper är fortsättningsvis inte möjligt fram till den nya plattformen är i drift. Se över behörigheter på enheterna innan den 26:e april, plocka bort ej aktuella användare.

39 Startsida https://personal.1177.se/

40

41 Personliga inställningar

42 Här ser du de funktioner som du har tillgång till

43 Inställningar

44 Övrig information

45 Aviseringsinställningar

46 Vårdpersonal Skyddad identitet, vårdpersonal kan logga in och utföra ärenden, namnet visas upp till invånaren. Upp till vårdpersonal att bestämma

47 Ärendetyper

48 Ärendetyper

49 Invånare

50 Mallar för invånarärenden

51 Vy för ärendemottagare/ärendehanterare
Bubbla, ohanterat, röd flagga handläggningstid har passerat

52 Inkomna ärenden

53 Instruktionsfilmer Lokal administratör, länk finns på Vårdgivarwebbben till INERA Ärendemottagare, instruktionsfilm kommer april månad Ärendehanterare, instruktionsfilm kommer april månad Vårdgivarwebben> Vård och patientadministration> E-tjänster> Vårdguidens e-tjänster > Användarstöd.

54 Nyheter journal via nätet
Uppmärksamhetssignalen Spärrar synliga i journal via nätet

55 Allmän frågestund Erfarenhetsutbyte
Kontaktkort: E-tjänster, webbtidbok: Verksamhetskatalogen: 1177-skribenter:


Ladda ner ppt "Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!"

Liknande presentationer


Google-annonser