Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Säkerhetsinformation Regionens hus

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Säkerhetsinformation Regionens hus"— Presentationens avskrift:

1 Säkerhetsinformation Regionens hus

2 Innehåll Första hjälpen/HLR Brand och utrymning Hot och våld
Telefonhot och bombhot Obehöriga Inbrott och stöld Skydd av information Akuta driftstörningar Viktiga telefonnummer

3 Hjärtstopp Ring 112 – be någon om hjälp!
Kontrollera medvetandet – försök väcka personen Kontrollera andningen – Är andningen normal?  3. Påbörja HLR  Använd hjärtstartare  Sätt på hjärtstartaren medan någon gör HLR Följ hjärtstartarens instruktioner  Rör inte den drabbade personen när strömstöt kommer Fortsätt direkt med HLR  Fortsätt följa hjärtstartarens instruktioner HLR utbildning går att beställa via kurskatalogen Hjärtstartare är placerad på entréplan i närheten av receptionen och på plan 4 i Oasen. Ring 112 – be någon om hjälp!

4 Här kan du läsa mer om utrymningsrutinen
Brand och utrymning Utrymningsplan finns placerad på varje våning vid----- Återsamlingsplats är utmärkt på gräsmattan utanför restaurangen. Instruktioner och gula västar för utrymningsansvariga finns i kapprum. Vi tar alla ett ansvar för att hjälpa till att evakuera genom att ta på oss västarna. Rapporteringsansvar till Serviceteam på återsamlingsplats. Personer som inte själva kan ta sig ut placeras i brandsäkert område med minst en eller två brandskyddsdörrar emellan. Alla dörrar till trapphus, hisshallar och entréer i byggnaden är brandskyddsdörrar. Serviceteamet är utrymningsledare och tar emot på återsamlingsplats och har kontakt med Räddningstjänsten. Brandövning hålls årligen. Här kan du läsa mer om utrymningsrutinen

5 Obehörig Misstänker du att en obehörig person vistas i lokalerna?
Fråga vänligt ”kan jag hjälpa dig”?  Är ärendet inte legitimt?  Be personen lämna lokalerna Informera serviceteam som tillkallar ordningsvakt eller polis för avhysning Informera närmaste chef och berörd säkerhetsfunktion   Håll inte öppet dörren för personer du inte känner igen Vi bär tjänste ID kort synligt i huset

6 Vid hot och våld Aktivera överfallslarm om det finns Ropa på hjälp
Håll avstånd till den som hotar, ta skydd vid behov Känner du till namnet på den som hotar? Använd det! Ta bara till nödvärn om det krävs Vid rån Försvara inte värdeföremål Utsätt dig inte för fara! Hot via telefon/SMS/chatt Spara/dokumentera meddelandet Är läget akut – ring 112 Inte akut – Informera serviceteamet om det innebär en hotbild mot Regionens Hus. Kontakta närmsta chef och polisanmäl. Informera säkerhetsansvarig för din förvaltning/bolag.

7 Telefonhot och bombhot
Omedelbara åtgärder Larma polis – 112 Larma Regionservice LTiB (via växel 010 – ) Informera närmste chef   Frågor att ställa Vad heter du?  Vem är det du vill straffa och varför?  Vad tänker du göra? När? Var?  Är det en bomb? Var finns den?  Anteckna – var vänlig – uppehåll samtalet (notera) Telefonnumret varifrån personen ringer Datum/klockslag Typ av hot/detaljer kring hotet Identitet: man/kvinna/pojke/flicka Språk/dialekt Röst/egenheter/attityd Bakgrundsljud Verkar personen känna till verksamheten? 

8 Inbrott och stöld Råd efter inbrott eller stöld
Pågående inbrott eller stöld Larma polis – 112 Håll uppsikt – men utsätt dig inte för fara! Konstaterat inbrott eller stöld Gör en polisanmälan, ring Kontakta närmaste chef och berörd säkerhetsfunktion Meddela Serviceteamet Hjälp till att säkra bevis – men rör inget Be personen lämna lokalerna Råd efter inbrott eller stöld Kontakta Regionservice i receptionen

9 Skydd av information IT Tänk på detta
Datorn ska alltid låsas när du lämnar arbetsplatsen Datorn ska inte lämnas i allmänna utrymmen Lämna aldrig ditt tjänste ID i datorn Kontakta VGR-IT på 010 – om du har haft eller misstänker intrång på din dator

10 Driftavbrott Allvarlig störning som påverkar El – vatten – värme/kyla
Anmäl till Serviceteamet Informera Regionservice LTiB (om det är utanför kontorstid) Ring växeln 010 –

11 Viktiga telefonnummer
SOS Alarm – ambulans/räddningstjänst   tel 112 Polis – inte brådskande   tel   Reception RHG  tel 010 – 441 14 74 VGR växel   tel 010 – Regionservice LTiB via VGR växel   tel 010 – VGR IT support   tel 010 – Säkerhetsstrateg Regionservice   tel 070 –

12 Tack!


Ladda ner ppt "Säkerhetsinformation Regionens hus"

Liknande presentationer


Google-annonser