Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
När? Agenda dag 2 08.30 GOD MORGON! Samling och start på dagen
Er egen MindMap 09.30 – 9.45 Kort kafferast Fortsättning på MindMap och start på LeanLir 12.30 – LUNCH 13.15 – LeanLir Kaffe/the, under tiden vi jobbar 14.00 – Sammanfattning, ert nästa steg & diplomutdelning Dagen avslutas
2
SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING
SIQ Managementmodell nedladdningsbar SIQ Managementmodell A5 folder 2019 © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
3
Uppbyggnad av delkriterierna för arbetssätt
SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Uppbyggnad av delkriterierna för arbetssätt Poäng totalt för huvudkriteriet Huvudkriteriets namn Delkriteriets namn Poäng totalt för delkriteriet Områden att beskriva arbetssätt och tillämpning inom Grundutbildning SIQ Managementmodell 2019 © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
4
Uppbyggnad av delkriterierna för resultat
SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING Uppbyggnad av delkriterierna för resultat Huvudkriteriets namn Poäng totalt för huvudkriteriet Delkriteriets namn Poäng totalt för delkriteriet Delar som resultat-redovisningen ska beskriva Grundutbildning SIQ Managementmodell 2019 © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
5
Aktiviteter Effekter Processmått Hur gjorde vi? Resultatmått Internt
Jag har lärt Pricken att vissla! Men han visslar ju inte… Jag sa att jag har lärt honom, inte att han kan vissla. Hur gjorde vi? Internt perspektiv Aktiviteter Effekter Externt perspektiv Resultatmått
6
Hur beskrivs ”hur” hos er?
7
SIQ Managementmodell
8
1. Kunder och intressenter
Fakta om verksamheten 1.1 Förstår kundernas och intressenternas behov och förväntningar 5.1 Resultat – Kunder och intressenter 1.2 Skapar värde med kunder och intressenter 5.2 Resultat – Medarbetare 1. Kunder och intressenter 1.3 Skapar löften till kunder och intressenter 5.3 Resultat – Social hållbarhet 5. Resultat 1.4 Följer upp nöjdhet hos kunder och intressenter 5.4 Resultat – Ekologisk hållbarhet 5.5 Resultat– Ekonomisk hållbarhet 2.1 Planerar för en hållbar verksamhet 2. Ledning 4.1 Etablerar processer 4. Verksamhetens processer 2.2 Leder verksamheten för hållbarhet 2.3 Leder medarbetare 4.2 Förbättrar processer 3. Medarbetare 2.4 Leder processer 3.1 Utvecklar medarbetarnas kompetens 3.2 Främjar kreativitet och delaktighet 3.3 Följer upp medarbetarnöjdhet och utvecklar en bra arbetsmiljö
9
SIQ managementmodell som MindMAp – Så här gör du!
Ta fram materialet Välj ett kriterium Läs i modellhäftet Skriv ner arbetssätt Saknas arbetssätt? Sätt upp på MindMapen Ta fram utvärderingsmatrisen Bedöm arbetssätt (två olika alternativ) Skriv ner resultat Saknas resultat? Sätt upp på MindMapen Bedöm resultat (två olika alternativ) SIQ Managementmodell som MindMap 2019
10
Övning Er egen mindmap Ni kommer att prova på att påbörja er egen Mindmap. Steg 1 – 6; att beskriva arbetssätt. Fortsätta sedan gärna hemma.
11
1. Ta fram material som behövs
SIQ Managementmodell som MindMap 1. Ta fram material som behövs Ni använder er av En MindMap över SIQ Managementmodell SIQ Managementmodell – häftet (papper eller digitalt) Små post-it lappar (gula och rosa) på dessa ska ni beskriva Vad ni gör (arbetssätt/resultat som ni har) inom området som efterfrågas Beskriv ert arbete kort, ge hänvisning till resultat Grön, röd och gul markering för ert nuläge © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
12
2. Välj ut ett kriterium i strukturen att beskriva
Börja med arbetssätt, och gärna med ett område där ni vet om att ni har medvetet valda arbetssätt SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
13
3. Läs i modellhäftet vad som efterfrågas under det valda delkriteriet
SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
14
4. Skriv ner arbetssätten
Skriv ner arbetssätt som ni har utifrån vad som efterfrågas under respektive punkt i delkriteriet. (kom ihåg att ange bokstav också) Ta en ny post-it lapp för varje nytt arbetssätt Försök att också skriva med tillämningen (omfattning var och när) E.Veckobrevet från högsta ledningen beskriver veckoaktuella aktiviteter på övergripande nivå. Kvartalsvis gås resultat-rapporten igenom enligt beslutad agenda på APT SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
15
5. Saknas arbetssätt? Ta en rosa post-it lapp för resultat som ni saknar idag. Placera lappen på MindMapen. SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
16
6. Sätt upp på mindmapen SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
17
OM NI VILL – SKRIV IN ERA ARBETSSÄTT OCH RESULTAT I MALLEN FÖR VERKSAMHETSBESKRIVNING
SIQ Managementmodell som MindMap - så här gör du!
18
Examinatorutbildning
Modul 2 LeanLir © SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
19
”I dag arbetar över en miljon personer i Sverige i välfärden
”I dag arbetar över en miljon personer i Sverige i välfärden. Om inga förändringar görs i arbetssätt och bemanning skulle det behövas drygt en halv miljon nya medarbetare till välfärdssektorn under den kommande tioårsperioden.” .
20
Färre ska serva fler Andelen arbetat tid minskar
Andelen medborgare i arbetsför ålder minskar Antalet medborgare över 80 år ökar Kravbilden förväntas bli högre på offentlig service Arbetsrelaterade stressen ökar Hur kan vi möta denna framtid bäst?
21
Vi behöver göra mer med färre resurser utan att slita ut oss = vi måste arbeta annorlunda!
22
Vad är lean? Tanke och arbetssätt för systematiskt förbättringsarbete
Skapa största möjliga värde med minsta möjliga resurser Kundens behov i fokus Utgår från medarbetarnas delaktighet och engagemang i sitt dagliga arbete Med hjälp av kontinuerliga förbättringar sträva efter ett perfekt tillstånd
23
Viktiga delar Arbeta med att öka den värdeskapande tiden och ta bort slöserier Synligt, tydligt och stödjande ledarskap Allas delaktighet och engagemang Lagarbete Strävan efter perfektion Ständiga förbättringar
24
Lean handlar om att…. Ge god service till kunder/brukare
Utveckla verksamheten hela tiden Förbättra arbetsprocesser Att nyttja medarbetares kompetens och tid på rätt sätt
25
Lean handlar inte om att….
säga upp medarbetare jobba snabbare sänka kvaliteten hitta syndabockar
26
Lean är heller inte….. något nytt en snabblösning
en rationaliseringsmetod något konstigt eller krångligt
27
Grunderna i korta drag Stödjande ledarskap
Ta tillvara medarbetarnas kunskaper om de processer som de arbetar i Fokusera på kundens väg Arbeta med att öka de värdeskapande aktiviteter Eliminera slöserier Långsiktighet och helhetstänkande Ständiga förbättringar, steg för steg Enkla metoder och verktyg
28
”Källan till vår konkurrens-förmåga är utveckling av våra medarbetare”
Respekt för människan Kundvärde Lagarbete Ständig förbättring Utmaningar gör oss bättre Gå och se! Vi strävar mot det perfekta
29
En effektiv verksamhet använder tiden till värdeskapande aktiviteter
Skapa största möjliga värde, med minsta möjliga resursåtgång Fokusera på det som är värdeskapande Ta bort det som inte skapar värde; sk. Slöserier
30
Skapa största möjliga värde med minsta möjliga resurser
Fokusera värdeskapande aktiviteter Eliminera slöserier
31
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde
direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
32
Åtta slöserier Överproduktion Väntan Onödigt lager Onödiga rörelser
Omarbete Överarbete Onödiga transporter Outnyttjad kreativitet
33
Överproduktion Att producera mer än vad som behövs, ex. ta för många kopior. Att utföra arbete tidigare än vad som behövs eller för säkerhets skull. Det värsta av slöserierna eftersom det orsakar flera andra slöserier.
34
Väntan Väntan på att något behöver hända innan man kan fortsätta sitt arbete, vänta på att IT-systemet ska komma igång igen, att få något attesterat, eller på att få hjälp av någon i ett moment där man behöver vara två.
35
Onödigt lager Att lagra eller spara mer än vad som är nödvändigt. Spara på gamla dokument som inte behövs i datorn, eller beställa hem för mycket till förrådet. För mycket personal på samma ställe samtidigt.
36
Onödiga rörelser Onödiga förflyttningar eller böjningar och sträckningar när man utför sitt arbete. Letande efter saker, information etc. Att gå i onödan till en arbetsuppgift som någon annan redan tagit itu med.
37
Omarbete Man behöver korrigera fel, omarbeta eller komplettera ofullständigt material. Ett lågt ”rätt från början” leder alltid till omarbete!
38
Överarbete Att lägga ner mer arbete än vad som faktiskt behövs. Som exempelvis onödiga kontroller eller dubbelarbeten. Att göra mer noggrant än vad som krävs.
39
Onödiga transporter Onödiga transporter av material, papperskopior, attestrundor
40
Outnyttjad kreativitet
Att inte ta vara på medarbetarnas förbättringsidéer eller människors fulla potential
41
Bilder av ett slöseri?
42
Åtta slöserier Överproduktion Väntan Onödigt lager Onödiga rörelser
Omarbete Överarbete Onödiga transporter Outnyttjad kreativitet
43
Undvika slöserier… Enkelt och tydligt Visualisera Rätt från mig
Dragande system Enstycksflöde Jämna ut Standardiserat arbetssätt
44
Vad är LeanLir? Spel kring lean Fokuserar slöserier
Framarbetat av kommun för kommun tillsammans med GNC AB Går att beställa via
45
INTRODUKTION TILL LEAN
Kontinuerliga förbättringar i vardagen
46
Här startade det
47
Lean ”Att få in teorierna i huvudet är inte problemet.
Problemet är att komma ihåg dem i kroppen, att handla efter dem instinktivt, att ha kraften att uthärda den träning som behövs längs vägen mot att segra i konkurrensen”. Taiichi Ohno
48
4 P & 14 principer Människorna (People) Filosofin (Philosophy)
Ledare som känner verksamheten Enastående medarbetare och team Hjälp partners och leverantörer Problemlösningen Gå och se Fatta beslut omsorgsfullt och i konsensus Lärande organisation - Reflektera och ständigt förbättra Filosofin (Philosophy) Långsiktigt tänkande, vision och filosofi Processerna Kontinuerliga processflöden Dragande system, låt efterfrågan styra Jämna ut arbetsbelastningen Stoppa processerna Standardiserat arbete Visuell styrning Pålitlig teknik Källa: The Toyota Way, Jeffery K. Liker, 2004
49
Några exempel på leanlitteratur
Isabel Runebjörk Monica Wendelby Niklas Modig och Per Åhlström Jeffrey K. Likerc Se & dess Bokbutik
50
PDCA PLAN DO CHECK ACT PLAN – planera DO – genomför
CHECK – följ upp/ analysera ACT – förbättra/ standardisera
51
Tanke och handling Värde Principer Metoder Verktyg
52
LeanLir
53
Varför? X 5
54
Ett exempel Du får alltid leta efter saker i förrådet, samtidigt som du regelbundet är den som städar. Varför? Varför struntar de i din ordning? Varför vet de inte om din ordning? Varför går det inte att se hur ordningen är tänkt? Varför är det inte uppmärkt på hyllorna? Dina kollegor struntar i din ordning De vet inte hur min ordning är Det går inte att se hur ordningen är tänkt Det finns inte uppmärkt på hyllorna För att ingen har märkt upp hyllplanen
55
Problemet Källa:Strängnäs kommun
56
Den spontana lösningen …
Källa:Strängnäs kommun
57
Problemet växer. Vi tillsätter mer resurser…..
Källa:Strängnäs kommun
58
Problemet är accepterat och inordnas i organisationen
Problemet är accepterat och inordnas i organisationen. Man skaffar utrustning och personal samt bygger upp rutiner Källa:Strängnäs kommun
59
Arbetet rationaliseras och man är mycket nöjd med den nya lösningen.
Arbetet är mekaniserat , en fulländad lösning med låg driftskostnad PUMP Källa:Strängnäs kommun
60
Tänk om man hade analyserat problemet från början………….
Känns detta igen ? Källa:Strängnäs kommun
61
Slöserier Slöserier visar på att vi har problem i sättet vi arbetar på
Slöseri är ett symtom inte en orsak Orsaksanalysen hjälper oss att ta reda på den faktiska grundorsaken När vi funnit grundorsaken är det lättare att finna en lösning som resulterar i en förbättring
62
Visualisering Lätt och överskådligt
Rätt information där och när den behövs Minskar slöserier: Omarbete Väntan Överarbete Rörelse
63
Hur? Fotografier Diagram & tabeller Bilder Symboler Texter Färger Ljud
Ljus ……..
64
Att tänka på Nära Tydligt Lättförståligt för alla Uppdaterat
Väl synligt
65
Vad ska ni göra? Välj ut ett förbättringsförslag som ni är nöjda med.
Fundera över hur detta kan visualiseras på ett bra och gärna innovativt sätt. Beskriv tydligt på hur ni kan stärka förbättringsförslaget med visualiseringar på postit-lappar Ring på klockan när ni har beskrivit er visualisering
66
Hur noga ska ni vara? Beskriv eller rita HUR en visualisering av förbättringen kan se ut VAR ska den sitta någonstans? VILKEN information behöver vara med?
67
5 S Sortera Systematisera (strukturera) Städa Standardisera
Se till (skapa vana) Seiri Seiton Seiso Seiketsu Shitsuke
68
En stunds reflektion Fundera en stund på egen hand,
Vilket lag vann? Varför? Vilka lärdomar har jag gjort under LeanLir? Fundera en stund på egen hand, dela med i gruppen och presentera för oss andra!
69
Ert nästa steg…..
70
Processledarutbildning
© SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
71
Från lärande till genomförande
Skriv ner de viktigaste lärdomarna eller intrycken Prioritera de tre viktigaste Skapa en målbild – ett halvår/ett år framåt
72
Skapa en actionplan Fundera över vad du gör imorgon, nästa vecka, nästa månad och närmaste halvåret för att nå målbilden. Skriv ner
73
3 viktigaste intrycken/lärdomarna Målbild
Detta ska jag göra för att få det att hända; Imorgon Nästa vecka Nästa månad Närmaste halvåret
74
SIQ Managementmodell GRUNDUTBILDNING
© SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.