Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg
2
Välkomna!
3
Dagordning Ekonomi Kommunal pedagogisk omsorg
Nya etableringar av pedagogisk omsorg Barnkonventionen FIKA Informationssida via webben Sommarstängt – var är det öppet? Systematiskt kvalitetsarbete – självskattning Ramtider Handlingsplan för hot och våld Övriga frågor Försäkring Krishantering (strömavbrott)
4
Ekonomi Se power point
5
Kommunal pedagogisk omsorg
Beslut att avveckla kommunal pedagogisk omsorg togs i fredags. Innebär att de avvecklas till senast 1/8. 3 st har ansökt om att bli enskilda.
6
Nya etableringar Musikliv City 3 kommunala dbv som blir enskilda
2 övriga Många byter från enskild till aktiebolag
7
Barnkonventionen Barnkonventionen blir lag Blir en av de viktigaste föreskrifterna att förhålla sig till. Ska synas i verksamheten att ni arbetar med barnkonventionen. Josephine och Angelica har tagit fram ett material som hjälp – delas ut på plats till alla närvarande. Finns fler böcker hos Anna och Sara för att hämta om ni vill.
8
FIKA
9
Webben www.vasteras.se/enskildpedagogiskomsorg
En informationssida för de som är enskilda i Västerås.
10
Sommarstängt och sjukdom
Om man har barn som behöver barnomsorg i sommar måste ni ”köpa” plats. Förskolor öppna i sommar: Iqra Väst på Råby och eventuellt Västerås Internationella förskola på Bäckby kommer att ha öppet och ta emot barn. Kontakta förskolechef Camilla på Iqra så snart som möjligt om ni behöver köpa plats i sommar. Vid stängt pga sjukdom är det bra att ha en plan för vart barnen kan gå. Har man inget samarbete eller anställd personal kan vårdnadshavare vabba. Väldigt viktigt att informera om hur ni gör innan barn placeras i er verksamhet. Skulle rekommendera en påskriven information för att undvika klagomål. Här kan även era riktlinjer för sjukdom hos barn ingå.
11
Diskussion En diskussion kring vårdnadshavare och vilka rättigheter man har som dagbarnvårdare. Är det bra för barnen med långa tider? Vad gör man med vårdnadshavare som inte lyssnar eller sköter tider? Slutsats: fokusera på det ni kan påverka. Det vill säga kvalitén på ert jobb och den tillvaro barnen har hos er. Gör det bästa möjliga för barnen och ägna inte tid på negativa tankar kring familjer och ev. regler som ni inte kan påverka. Ni har rättighet att begära ett arbetsgivarintyg och studieintyg om ni upplever att tiden inte stämmer.
12
Tillsyn Kvalitetsarbetet kontrolleras i samband med tillsyn
Rutin för klagomål kontrolleras i samband med tillsyn – innebär att ni som huvudmän måste ha en rutin nedskriven kring hur det går till när en vårdnadshavare har klagomål. Vart de ska vända sig? Var de kan lämna skriftliga klagomål? Vad huvudman (ni) gör med klagomålet? (dvs ev. ändrar interna rutiner, diskuterar, lägger in i ert systematiska kvalitets arbete osv.) Hur ni ger återkoppling på klagomålet? Kommer att bli en egenkontroll som del av tillsynen där ni får anmäla att ni har vissa saker via att kryssa ja och nej på en blankett (som likabehandlingsplan, rutin för klagomål, systematiskt kvalitetsarbete, brandskyddsplan, barnsäkerhets planer, godkända enligt miljö och hälsa ev antal anställda, hur många barn inskrivna osv.) Egenkontrollen börjar troligen 2020 och kan leda till riktade tillsyner där vi t.ex begär in alla rutiner för klagomål. Ni får alltid återkoppling på tillsyn via ett tillsynsbeslut skriftligt. Tittar även på självskattning som ett verktyg i tillsyn och som hjälp för er i det sytematiska kvalitetsarbetet.
13
Utredningar Ramtider –
dvs den minsta tid ni måste ha öppet om vårdnadshavarna har behov. Utredning pågår. Som underlag begärdes öppettider in. Vanligaste tiden är
14
Finns intresse för workshop kring handlingsplan för hot och våld?
Det finns intresse för flera workshops. Bland annat hot och våld men även barn i behov av särskilt stöd. Kanske även mer kring kvalitetsarbete.
15
Övriga frågor Försäkring gäller alla barn i förskoleverksamhet. Står på hemsidan hur man anmäler ev. skada. Det är vårdnadshavare som anmäler. Viktigt att hålla koll på Västerås stads hemsida då villkoren upphandlas varje år och kan förändras. Krishantering vid ex. strömavbrott – hanteras utifrån varje situation
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.