Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal ”InfraKoll-nätverket”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal ”InfraKoll-nätverket”"— Presentationens avskrift:

1 Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal
”InfraKoll-nätverket”

2 Information från Trafikverket - Remisser hastighetsbegränsningar - Stora ÅVS:er Erica Kvist, Patrik Alenklint & Sofia Sjödin, Trafikverket Information ifrån VGR - GC-paketet (VGR+Trafikverket) - Planprocessen - Mindre vägnätspotten - Option tågtrafik Dalsland - Målbild Tåg - Nytt Trafikförsörjningsprogram Pontus Gunnäs, Karin Ryberg, Max Falk & Aako Raoofi, VGR Information ifrån Västtrafik - Zonstruktur Lisa Nordberg & Felix Stööp Lindgren, Västtrafik

3 Tjänstemannamötet med kommunerna
…fortsättning från fm - ? - Lena - Hållbar mobilitet - Mindre vägnätspotten Årlig avstämning av Trafikförsörjningsprogrammet Aktuell information Övriga frågor Inför DKR 13 juni Avslutning ca 15:00

4 Mindre vägnätspotten Inspelade objekt ifrån: Vänersborg 2, Bengtsfors 2, Trollhättan 2, Dals-Ed 2, Färgelanda 2, Tanum, Orust 2 samt Uddevalla 2 Trafikverket 8 objekt med prio 1 + väg 698 Uddevalla (2019) och väg 740 (2020) Orust.

5 Mindre vägnätspotten - process
Syfte: Prioritera ca 8 objekt ifrån Fyrbodals kommuner 26 april         Tjänstemannamöte (VGR, TrV deltar - info) 20 maj Fyrbodal deltar på TrV:s arbetsmöte 21 maj           Arbetsutskott Fyrbodal (tidplan fastställs) Augusti Möte Kommuner och TrV kring objekten 6 sep Tjänstemannamöte (prioriterad lista tas fram) 19 sep         Direktion Fyrbodal (beslut om fastställd lista)

6 Årlig uppföljning av Trafikförsörjningsprogrammet
2017 års yttrande ifrån DKR Fyrbodal: Bra måluppfyllelse reg – bristande underlag delreg/kommunalt Tillgänglighet (pris- och betalsystemet) och trygghet Stråktänkande, pendlingsnav samt orterna utanför Ökat bilinnehav, minskad cykling och ”hållbar mobilitet” Behov av kollektivtrafikplanering och mobilitet på landsbygder Göteborg, Norge, Värmland och Skaraborg – och tvärstråken Prioriterade utvecklingsområden: Samhällsplan. och koll, Hållbart resande (komb av färdsätt), Koll i pendlingsnav DKR utveckling

7 Årlig uppföljning av Trafikförsörjningsprogrammet
VGR önskar i årlig avstämning 2019 kollektivtrafikrådens svar på följande frågeställningar:  Eventuella reflektioner kring måluppfyllelsen för 2018?  Har ni inspel på åtgärder som ger bättre resursutnyttjande och högre måluppfyllelse?  Ser ni utvecklingsområden inom våra strategier som kräver extra fokus under perioden 2021–2024?  Har ni några övergripande inspel gällande revideringen av trafikförsörjningsprogrammet?  Har ni förbättringsförslag gällande kollektivtrafikråden och övriga samverkansformer?  Övriga inspel som delregionala kollektivtrafikrådet vill skicka med?

8 Årlig uppföljning av Trafikförsörjningsprogrammet Process
5 mars       Utskick 26 april     Tjänstemannamöte (diskussion om inriktning - ev förslag) 27 maj      Sista datum för kommunernas inskick. V 22 Förslag till yttrande skickas ut via mejl 13 juni       Direktion/DKR Fyrbodal (beslut om Fyrbodals yttrande)

9 Tjänstemannamötet med kommunerna
Aktuell information - ÅVS-utbildning 11 juni Uddevalla (13 juni Direktionen) - Kommunerna kan ta del av RVU-undersökningar? - Möte om infrastruktur och Trafik i Trestad/Fyrstad 12 april Övriga frågor Inför DKR 13 juni Avslutning ca 15:00

10 Diskussion kring infrastruktur och trafik i Trestads-/Fyrstadsområdet
Inledning och syfte                                            Fyrbodal Inlägg ifrån kommunerna Lysekil, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg Vägtrafik i stråket idag             Trafikverket Dagens och framtidens funktioner i stråket      Trafikverket Dagens och framtidens funktioner i stråket       VGR ÅVS Älvsborgsbanan                                Fredrik Bärthel, TrV Diskussion 12:00 Avslutning och gemensam lunch på Riverside (veg. Pasta Bolognese)

11 Diskussion kring infrastruktur och trafik i Trestads-/Fyrstadsområdet
Syfte med mötet På gång i stråket Funktion, behov och målpunkter ÅVS Älvsborgsbanan Inspelad brist Väg 44/161 Lysekil Götene

12 Stråk 5

13 Utpekat kollektivtrafikstråk

14 järnväg

15 Mobilitet 13 feb em mellan Trollhättan C och Uddevalla C Tåg (direkt) 20 min Tåg byte Öx 35 min Buss min Bil min

16 Arbetspendling till och från Trollhättan 2017 421 506
164 182 Arbetspendling till och från Trollhättan 2017 421 506 1309 4689 2328 1907 425 892 Summor ut- och inpendling N Bohuslän: 585 Uddevalla: 3216 Summa Väster: 3801 Öster, Grästorp-Vara-Lidköping: 1317 Dalsland: 688 Vänersborg: 7017 Summa Norr: 7705 Söder, Gbg-Ale-Kungälv-LE: 4911 Sydost, Alingsås: 280 Vi räknar med ökad pendling i framtiden. Takten svår att sia om, beror på flera ovissa faktorer såsom konjunkturer och NEVS. 119 161 1677 3234

17 ”Tvärstråket” Vägen och järnvägen österut (Stockholm)
Knyter samman områdets större orter Godsstråk och godsnod Slussarna i Trollhätte kanal Hamnar Kompetensförsörjning Väg 44 - nationell stamväg?

18 Hastighets- översyn

19 Fler möten stråkvisa under hösten?
Stråk 2 ”Norra Tvärstråket” Strömstad-Åmål (Norge) Bohuskusten ”Kuststråket” Stråk 1 ”172:an” Uddevalla-Årjäng

20 Tjänstemannamötet med kommunerna
Övriga frågor Inför DKR/Direktion Fyrbodal 13 juni DKR: - Yttrande över Regionalt trafikförsörjningsprogram - Diskussion Zonstruktur - Info Delmålbild Tåg 2028 Direktion: - Fyrbodals process för potten Mindre vägnätet Nästa möte 6 september kl 9-12, Ort? Avslutning ca 15:00


Ladda ner ppt "Välkomna! 26 april 2019, Uddevalla Tjänstemannanätverket Infrastruktur och Kollektivtrafik Fyrbodal ”InfraKoll-nätverket”"

Liknande presentationer


Google-annonser