Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Ulf Lundin utreder => del 1, förslag om ökad konkurrens och del 2, resenärsrättigheter
2
2009-05-05 En ny kollektivtrafiklag
Förslaget fokuserar på ökad konkurrens med resenären i centrum. Ny lokal kollektivtrafikansvarig myndighet bildas (samverkansorgan eller region) Genom en trafikförklaring ska regionens trafikbehov ”utannonseras” (mål, inriktning, utbud mm.) Marknaden formar kommersiella trafikupplägg Övrig trafik upphandlas (liknande dagens upplägg) Trafikföretagen tar hand om kundkontakterna (information, bokning, betalning) Krav på samordning, stabilitet och gemensamma system för information och bokning/betalning. Lägsta miljökrav och krav på fordonens tillgänglighet Krav på säkerhetsstyrningssystem Tillgänglighetskrav på utpekade bytespunkter En nationell myndighet bildas och sätter standarder och följer upp – tar bl.a. över VV/BV:s sektorsansvar för kollektivtrafik All kollektivtrafik samlas i samma lagstiftning Lagen föreslås träda ikraft 1 januari 2012, successivt – ingångna avtal ska inte behöva brytas
3
Vägverket och Banverket tycker gemensamt att:
Utgångspunkterna för utredningen (ökad konkurrens, ökad kundanpassning och ökat resande) är bra. Det behövs en ny och samlad lagstiftning. Det är av yttersta vikt att information, betalning och bokning fungerar tillfredsställande för resenärerna, särskilt kritiskt är det i övergångsskedet när den nya lagen träder i kraft och verkställs. De kollektivtrafikansvariga myndigheterna måste ha en strategisk och aktiv roll i arbetet med regional utveckling. Det behövs en bra dialog mellan de nya regionala myndigheterna och Trafikverket (trafik – infrastruktur) De kollektivtrafikansvariga myndigheterna måste även beakta näringslivets behov, inte bara länsinnevånarnas. Trafikverket kan samordna de nationella uppgifterna (utredaren föreslår Rikstrafiken) Förslaget är omfattande och konsekvenserna/effekterna i viss mån osäkra. Därför föreslås regeringen att initiera en försöksverksamhet. Vissa förändringar kan påbörjas direkt (konkurrens över länsgräns, säkerhetsstyrningssystem och översyn av PBL)
4
Vägverket tycker att: Trafikverket borde ta fram råd och rekommendationer för design och utformning så att det blir ”lätt för resenären” Trafik ska inte kunna upphöra med kort varsel – resenären ska kunna lita på att trafiken går Tidsbegränsade yrkestrafiktillstånd skulle ge ökat tryck på att sköta sig för att kunna få fortsätta köra Rimligt säkerhetsstyrningssystem för små företag 30-regelns införande ger ytterligare förändringar i reglerna för skolskjuts mm Instämmer att inte ställa kostnadsdrivande tekniska krav eller krav om visst drivmedel i upphandlingarna, men beakta målet om fossilfrihet 2030 och möjligheter att bedriva FUD Fördela vägkapacitet genom dialog, inte reglering
5
Reflektioner/slutsatser
Avreglering ställer krav på samordning Förändringar ställer krav på dialog och samverkan Politik och marknadskrafter påverkar Det finns planer, nationellt och regionalt Kollektivtrafiken är starkast regionalt Resenären måste alltid vara i centrum
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.