Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
För dig med hjärta för Norrbotniabanan.
Använd gärna denna presentation och talmanus som inspirationskälla när du berättar om Norrbotniabanan. På norrbotniabanan.se/info hittar du alltid uppdaterat material.
2
Introduktionsbild.
3
Det finns två huvudmän (Trafikverket och Norrbotniabanan AB) samt en intresseorganisation (Norrbotniabanegruppen) i infrastrukturprojektet Norrbotniabanan.
4
Fakta om Norrbotniabanan
Fakta om Norrbotniabanan. Mellan Umeå och Luleå finns endast ett elektrifierat enkelspår utan möjligheter till omledning till annat elektrifierat spår i händelse av trafikstörningar. Det finns bara sju tåglägen kvar, det vill säga när ett tåg kan köra rakt igenom utan att stanna.
5
Det är väldigt långa avstånd i norra Sverige
Det är väldigt långa avstånd i norra Sverige. Västerbotten är lika stort som Danmark till ytan.
6
Norrbotten är tio gånger större än Skånes län, lika stort som Österrike. Men trots att 65 % av befolkningen i Norr- och Västerbotten bor längs kuststräckan har vi ingen järnvägsförbindelse här. En konsekvens av detta är att vi arbetspendlar kortare sträckor i Norr- och Västerbotten.
7
Norrbotten är tio gånger större än Skånes län, lika stort som Österrike
8
Redan 2013 lyftes den Botniska korridoren, i vilken Norrbotniabanan ingår, in i det Europeiska stomnätet för järnväg.
9
Under våren 2019 beslutas om en av de nio stomnätskorridorerna, ScanMed, ska förlängas till Haparanda-Uleåborg och Kiruna-Narvik. Stomnätskorridorerna är de som erhåller mest av EUs medel för infrastruktur.
10
Norrlands kustland är tätbefolkad.
11
Landets tredje mest tätbefolkade region utanför storstadslänen i en 2 mil bred remsa från kusten och inåt landet, samma befolkningstäthet som Västra Götalands län.
12
Ljusbild över Sverige som indirekt visar var befolkningstätheten är stor.
13
Sverige är världens tredje största exportör av massa, papper och sågade timmervaror. Sammantaget är norrländskt näringsliv ryggraden i den svenska exporten.
14
90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten
90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten. Av brytningsvärdet på 25 miljarder SEK vidareförädlas det till 550 miljarder SEK och ytterligare 10 gånger mer ute i Europa.
15
Gruvrelaterade näringar.
16
90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten
90 % av all järnmalm som produceras i EU kommer från Norrbotten. Av brytningsvärdet på 25 miljarder SEK vidareförädlas det till 550 miljarder SEK och ytterligare 10 gånger mer ute i Europa.
17
När man kikar på var vidareförädlingen sker i Sverige förstår man vikten av att klara av transporterna från norr till söder. Och det är klart att näringslivet behöver en robustare järnväg, men det handlar om miljön också. De fyra företagen LKAB, SSAB, Boliden och Svea skog gick tidigare ihop i en skrivelse till Trafikverkets ledning och till regeringen där man sa att basindustrin är en viktig part i arbetet med att sänka koldioxidutsläppen, men med det befintliga infrastruktursystemet hotas detta arbete av en bristande infrastruktur i norra Sverige. Därför måste vi, säger de fyra företagen, på kort och medellång sikt få till en kustnära järnväg och på lite längre sikt ett dubbelspår i östvästlig riktning. Utöver detta pekar trafikverkets utredningar på att med NBB kommer vi ganska nära målet med att sänka koldioxidutsläppen i norra Sverige, utan den inte ens i närheten.
18
I Västerbotten uppgick exportvärdet 2015 till 12,6 miljarder kronor enligt SCB:s exportdata. Men SCB utgår från var huvudkontoret är beläget. Enligt det kompletterande sättet att mäta, där man utgår från var produktionen sker, skulle Västerbottens exportvärde för samma år istället uppgå till 27,5 miljarder kronor. Källhänvisning
19
Näringslivet är ryggraden i den svenska exporten
Näringslivet är ryggraden i den svenska exporten. Förvärvsintensitet år efter region, (Ju mörkare desto bättre)
20
Sysselsättningen är den högsta i landet
Sysselsättningen är den högsta i landet. Förvärvsinkomst per capita (Ju mörkare desto bättre)
21
Samma höga utbildningsnivå som i resten av landets universitetsstråk
Samma höga utbildningsnivå som i resten av landets universitetsstråk. Andel med eftergymnasial utbildning. (Ju mörkare desto bättre)
22
Dessutom är norra Sverige rankat som Europas bästa plats att leva på enligt EU:s social progress index.
24
Trafikverkets utredningar pekar på att med Norrbotniabanan kommer vi ganska nära målet med att sänka koldioxidutsläppen i norra Sverige, utan den är vi inte ens i närheten.
26
Vi är inte framme än, men det bådar gott att det talas om den
Vi är inte framme än, men det bådar gott att det talas om den. I utkastet till regeringsuppgörelsen 2019 står följande: Hela landet ska växa… s.6 punkt 28. ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet."
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.