Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Bosön Kursledare Bengt Nygren Ver 1.0
2
Vad vi ska gå igenom på detta pass!
Vad menas med naturmetoden? Trappan Träna med en färg Svåra ord, och terminologi Ver 1.0
3
Vad menas med naturmetoden?
Om man skall lära sig saker som finns runtomkring en finns det ett naturligt och logiskt sätt att lära sig dem på. Ver 1.0
4
Kan man bjuda på fem poäng?
Tydliga exempel. K D x x x x i ruter med en partner som passat i följande budgivning. MTV Partner MTH Du 1 hj pass 1 sp pass 2 kl pass pass ? Ver 1.0
5
Träna med en färg I en senare lektion får utspelaren: D och spelar ut tvåan. ”Kom igen”. 6 5 D K 9 3 E kn 4 Hur illustrerar du problemet? Ver 1.0
6
26 poäng för 3 NT Du Partner ? 15 – 17 3 NT Vad är det?
Ver 1.0
7
Vad är målet? 1 hj 2 hj Vad är målet? Vad har 1-hjärterhanden som max?
Med hur många poäng måste du bjuda? (Det är bättre än negationen, med x poäng får du INTE passa.) 1 hj 3 hj Vad är målet? Ver 1.0
8
Grupparbete Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 1 sp 6 p
1 hj – 2 ru 10 p 1 hj – 2 hj p 1 hj – 3 hj p Ver 1.0
9
Ett utspel Du har lyckan att få spela ut mot ett sangkontrakt med följande ganska fantastiska hand: E E E K D kn Vilket kort börjar du med? Ver 1.0
10
Utspel Utspelet skall fortfarande vara med ett sangkontrakt.
E 7 5 K D kn 8 5 10 9 Vilket kort väljer du nu? Varför det? Hur kommer det här att gå? Hur många stick tror du att du får? Ver 1.0
11
Utspel 6 5 3 E 7 K kn 9 6 2 7 6 5 Vilket kort väljer du nu?
Hur kommer det att gå nu? Vad är det som avgör om det här skall bli bra? Vilket kort vill du helst att partnern skall ha? Om han inte har det – vilket kort vill du helst att han skall ha i stället? Den första handen är larvig. Spelaren har ju 6 klöver på egen hand. Byt ut den mot någon som är rimligare. Är det vettigt att jobba sig fram på det här sättet? Vilka fördelar skulle det kunna ha att göra så här? Ver 1.0
12
Trappan Ett pedagogiskt instrument att ha som stöd i budgivningen.
Ett enkelt sätt att illustrera hur man kommer till BONUS. Att utmana, kräva av deltagarna att ta utmaningen. Praktisk metod för: Värdering och beslut Ver 1.0
13
Använd inte termer eleverna inte förstår
Bridgen vimlar av uttryck, som är svåra. 1-över-1, 2-över-1, dam tredje, fyra löss, mikroruter, bult, bet ,torsk, brax…. Ver 1.0
14
Om du lär dem Schneider Skall du inte använda orden hög- eller lågmarkera. Det blir totalt förvirrande om en 2:a är en ”högmarkering” eller en 8 en ”lågmarkering”. Använd ord som ”positiv markering”, ”Stopp” eller ”Byt”, ”Kom Igen!” etc Ver 1.0
15
Mera markeringar Varför är det lättare att förstå att ett högt kort är en högmarkering och ett lågt är lågmarkering. Nian = Bra i färgen Tvåan = Dåligt i färgen Ver 1.0
16
Barn och ordet INTE Gå INTE över vägen! Ver 1.0
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.