Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet"— Presentationens avskrift:

1 Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Var kommer jag ifrån? Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet Vad är meningen med livet? Vad händer när jag dör?

2 Religiösa livsåskådningar
Kult och riter, kult är en hyllning/dyrkan av något. Ofta genom riter/religiösa handlingar. Gemenskap, i en församling kyrka. Etik, sed/vana, tankar om hur vi ska handla. Tro, att lita på en makt, en gud eller en andlig kraft. En viktig historia, om religionens uppkomst och hur världen och människan blir till. En bok där tron förklaras, tex bibeln, Koranen.

3 Människosyn Olika religioner och livsåskådningar beskriver olika uppfattningar om människan. På 1700-talet fanns ideen om att vi föds vi som blanka blad och fylls under livet?

4 Uppgift Fundera på om du tror att människan föds med egenskaper eller som ett blankt blad. Vad talar för det ena eller det andra?

5 Religion och samhälle Förhållandet mellan religion och samhälle skiftar från tid till tid och från land till land. På 1950-talet fick Sverige religionsfrihet. Idag är Sverige ett mångkulturellt land. Sekularisering betyder att religionen får en mindre betydelsefull roll i samhället.

6 Uppgift Fundera på, vad innebar sekulariseringen för religionerna i Sverige? Hur påverkas dom? Hur påverkas länder som tex Iran, där makten innehas av den högste religiöse ledaren?

7 Andra livsåskådningar - som inte är kopplade till någon religion
Ateism (=inte gud) - Det som inte går att mäta eller kontrollera finns inte - Eftersom det finns ont i världen kan det inte finnas någon gud. Humanism (humanus=mänsklig) - ALLA människor är lika mycket värda - Människan är förnuftig och har egenskaper som inte djur har. - Människan är fri och ska vara fri Feminism (fe`mina=kvinna) - Kämpar för att kvinnor och män ska behandlas jämställt - Ifrågasätter gamla vanor och attityder om vad som är manligt och kvinnligt.

8 Uppgift Vad innebär det att våra könsroller är inlärda? Hur går det till? Hur kan man ändra på det?

9 Etik Det finns fyra etiska modeller
Regeletik/Pliktetik Konsekvensetik Sinnelagsetik Dygdetik

10 Inledning (00: : 32) Ge några exempel på vilka beslut eller dilemman du kan råka ut för en vanlig dag. Till exempel att du ser något som känns fel eller om du kanske borde göra något för någon annan? Vad innebär ordet ”etik”? Vad innebär ordet ”moral”? Vad är en etisk modell?

11 Regeletik/Pliktetik Tanke: Exempel: Svårigheter:
Regler och plikter kan hjälpa en människa att handla rätt. Exempel: Du ska inte döda, man ska hjälpa gamla och sjuka, man ska inte vara otrogen. Svårigheter: När två regler krockar, tex du ska inte stjäla men du ska också hjälpa dina föräldrar. Så om din mamma blir svårt sjuk och du måste stjäla medicin…?

12 Pliktetik (03: :02) Vad innebär ”pliktetik”? Beskriv vad den gyllene regeln innebär. I filmen får vi se ett exempel på hur du kan tänka om du tänkte lägga upp en bild på din kompis på sociala medier. Hur skulle du göra i den situationen? Varför? Hur lyder Immanuel Kants regel? Är det rätt eller fel att smaka på godiset i affären? Varför? Är det rätt eller fel att spotta ut tuggummit på gatan? Varför? I filmen får vi se ett exempel där du glömt att bjuda in en klasskompis till ett häng med andra klasskompisar. Skulle du berätta eller inte berätta? Vilka fördelar och nackdelar finns med de två alternativen?

13 Konsekvensetik Tanke: Exempel: Svårigheter:
Konsekvenserna av en handling avgör om den är rätt. Exempel: Din mamma är sjuk och behöver medicin. Det är bättre att du stjäl medicin och får ett straff för det, än att din mamma dör. Svårigheter: Det går inte alltid att bedöma konsekvenserna i förhand. För vem ska konsekvensen vara bra? Dig? Din familj? Alla? När ska det vara bra? Nu eller på sikt? Vet vi säkert vad som är bra för oss?

14

15 Konsekvensetik (07: :24) Vad innebär ”konsekvensetik”? Hur är en handling god enligt konsekvensetiken? Hur är en handling dålig eller meningslös enligt konsekvensetiken? ”En handling som känns bra i stunden kan bli ett problem på lång sikt” säger man i filmen. Vad menas med det tror du?

16 I filmen ser vi ett exempel där du tappat bort din kompis tröja
I filmen ser vi ett exempel där du tappat bort din kompis tröja. Antingen kan du berätta för kompisen, eller inte berätta och hoppas att kompisen glömmer bort tröjan. Hur skulle du ha gjort? Vilka konsekvenser kan ditt val ge? Vilka konsekvenser kan det ge om du kör för fort? En variant av konsekvensetiken är att du handlar så att nyttan blir så stor som möjligt, för så många som möjligt. Vad kan det innebära i praktiken? I filmen ser vi ett exempel där du leder en expedition till Mount Everest. Hur skulle du ha gjort i den situationen?

17 Sinnelagsetik Tanke: Exempel: Svårigheter:
Min tanke med handlingen avgör om den är god och rätt. Exempel: Om du tänker och önskar att det ska bli bra så är det rätt handlat. Du stjäl fel medicin till din mamma men du önskade att det skulle bli bra så det är rätt gjort. Svårigheter: Du behöver aldrig stå för det du gör, du tänkte ju att det skulle bli bra.

18 Sinnelagsetik (10: :56) Vad innebär ”sinnelagsetik”? I filmen ser du ett exempel där du ger en kompis en tårta. Vad vill exemplet visa? Vad tycker du om termerna ”Det var inte meningen” och ”Det är tanken som räknas”? När känns de relevanta och när känns de inte relevanta? Vad är en ”björntjänst” och varifrån kommer den termen? Vad innebär termen ”när ändamålen helgar medlen”? Var det rätt eller fel att släppa en atombomb över Hiroshima? Varför? Atombomben i Hiroshima har kopplingar till både sinnelagsetik och konsekvensetik. Hur då? I domstolen spelar sinnelagsetiken stor roll. Varför?

19 Dygdetik Dygder kan hjälpa oss att handla rätt. En dygd är en egenskap som tex mod, ärlighet eller uthållighet. Vi kan träna på och lära oss dygder.

20 Dygdetik (14: :25) Vad innebär ”dygdetik”? Ge exempel på egenskaper som du tycker är goda. Ger goda egenskaper alltid goda handlingar?

21 Avslutning (16:26 - SLUT) Hur skulle du sammanfatta de olika etiska modellerna? Varför kan det vara bra att känna till de etiska modellerna?

22 Uppgift Beskriv hur en konsekvensetiker skulle resonera om någon ligger i en vak och håller på att drunkna. Vad skulle den personen göra om hon stod brevid?


Ladda ner ppt "Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet"

Liknande presentationer


Google-annonser