Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Inkluderande APL Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen? Välkomna. Alla viktiga skolledare. Och även ni andra. Att jobba med barn och ungdomar är det i särklass viktigaste uppdraget för det är dom som är framtiden. Ert jobb är större än läroplaner och skollagar. Seminarieledare Pia Berg
2
Seminariets agenda Presentera projektet Inkluderande APL
APL i allmänhet men Inkluderande APL i synnerhet – Fokus Företag Diskussion i grupper med syfte att byta tankar och erfarenheter Återkoppling och avslut
3
Vem är Pia Berg? Målarmästare med mer 20 år i byggbranschen
Yrkeslärare 180HP och lärarlegitimation Fil.Magister i Praktisk Kunskap Företagare med fokus på utveckling Föreläsare Bloggare,Debattör, Krönikör
4
Projekt: En inkluderande APL
Alexandra Johansson Peab skolan Ingemar Klaesson BYN Görgen Zilen Fackförbundet Byggnads Lars Tullstedt Sveriges Byggindustrier Ordf. BYN Pia Berg Målarmästare och legitimerad yrkeslärare Med fokus på arbetsplatsen och vad företagen kan/ska göra. På tisdagens diskussionspunkt kommer istället fokus att ligga på skolans del i det hela
5
APL - Arbetsplatsförlagt lärande
Varje elev ska garanteras en APL utbildning på minst 15 veckor som uppfyller kraven enligt styrdokumenten. Det gäller bland annat krav på lärande, en trygg och säker arbetsmiljö och handledare som är kunniga och lämpliga för sitt uppdrag. Skolverket. Om alla elever ska känna sig trygga och säkra på sin APL anser vi att inkludering är ett måste. Vi tänker även att en handledare som motsäger sig inkludering, av okunskap eller motvilja inte är att betrakta som lämplig. Hur ser det ut idag med detta?
6
Vad menar vi då med inkluderande APL?
”Visst, jag tar gärna emot lärlingar – fast inga tjejer …” Manlig måleriföretagare på ett av Stockholm större företag Inkludering handlar om jämställdhet, mångfald, sexuell läggning men det handlar även om att inte dömas ut. Att få göra fel. Att få fler chanser.
7
Hur når vi en inkluderande APL i Byggbranschen?
Skolledare Arbetsgivare/Chef Yrkeslärare Handledare ELEV Huvudaktörerna för att skapa en samverkan runt en framgångsrik APL. För att skapa en inkluderande APL behöver alla dessa aktörer förstå innebörden av inkludering och även ha viljan att genomföra förändringen. I dag tar yrkeslärarens själv det största ansvaret.
8
Vilka steg behöver tas? Utbildning Medvetenhet Träning
Vad tror ni? Diskutera 2 och 2 i 3 minuter. 98 % av yrkesarbetarna i byggbranschen är män Normen För att säkerställa kompetensförsörjningen Och varför är det viktigt?
9
Systematiskt Kvalitetsarbete
Skolverket: ”Det är huvudmän och rektorer som ska säkerställa att eleverna får APL av god kvalitet. Det kräver arbete med organisering och systematiskt kvalitetsarbete av det arbetsplatsförlagda lärandet.” Undersökningar visar att det systematiska kvalitetsarbetet för APL halkat efter. Prata 2 och 2. Hur ser det ut på din skola med systematiskt kvalitetsarbete av APL? Hur löser ni det systematiska kvalitetsarbetet på din skola angående APL?
10
Diskutera med varandra i smågrupper
Vad är framgångsfaktorer för en bra APL enligt dig? Vad innebär en Inkluderande APL för dig? Vad är din skolas största utmaning för att kunna ge varje elev en kvalitativ inkluderande APL? Vilka utmaningar möter du som skolledare för Bygg och anläggningsprogrammet på din skola? Vad anser du är din roll angående APL? 3-5 i varje grupp.
11
Till sist… Vi söker skolledare som är intresserade av att låta sin skola vara delaktig i projektet med att definiera en inkluderande APL genom att svara på en enkät. Enkäten skickas ut vecka 18 och ska besvaras inom 3 veckor. Vi blir oerhört tacksamma för många medverkande. Please sign up! Ni hittar mig på: Piaberg.se Vill ni att jag skickar materialet för seminariet – skriv ned er mailadress…
12
Mina kontaktuppgifter
Pia Berg Mobil: Epost: Hemsida:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.